/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Risens ankomst til Danmark.
Fra : leonard
Vist : 201 gange
200 point
Dato : 09-12-16 11:23

[B]Under en hyggelig sammenkomst kom vi ind på RISEN´s ankomst til Danmark. Nogle af os havde genset "Nissebanden". Jeg mener personligt at importen begyndte i den florisantetid, dvs,1750 til 1808, hvor danske skibe sejlede i Atlanderhavets trekant , Danmmark - Vestafrika - Amerika og tjente ret mange penge på slavehandel m.v. Jeg mener altså, at risen på den periode blev en spisevane hos danskerne. Mht. at smide ris efter nygifte må det være sket i samme tidsrum. Hvad mon man smed før?
Kartoflen blev en spisevane først i midten af 1800-tallet, fordi man var bange for plantens giftig-
hed i dens blomst (det er vist en form for blåsyre)

Har jeg ret, at risen blev en spisevane i den periode? Der står en flaske dansk snaps på højkant for mig.

På forhånd tak for et svar.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-16 11:33
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-12-16 11:47

Europe
The Moors brought Asiatic rice to the Iberian Peninsula in the tenth century. Records indicate it was grown in Valencia and Majorca. In Majorca, rice cultivation seems to have stopped after the Christian conquest, although historians are not certain.[15]

Muslims also brought rice to Sicily, where it was an important crop.[15]

After the middle of the 15th century, rice spread throughout Italy and then France, later propagating to all the continents during the age of European exploration.
http://biblioteksvagten.dk/single_question.asp?quid=150024:ad6bbdc3-252a-f354-a90b-47c89d09dae3

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Risalamande

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-12-16 12:43

Polerede ris har mindre næringsværdi end kartiofler men er langtidsholdbar så de gled straks ind, men i starten formodentlig hovedsalig som grød........fattigmandskost

Kartofler er giftige i blomsten og som grønne, ikke et problem da enhver med en smule forstand ved det, desuden spytter man halvgrønne kartofler ud da de har en anden struktur. Det største er skimmel og coloradobiller som er ret alvorligt ved lynhurtig udbredelse og i ordets forstand er en fare for befolkningens fødevaresituation, også i dag, så enhver der har kartogfler under dyrkning er pligtig til at sprøjte og melde til myndighederne, faktisk måtte man i lange tider heller ikke kompostere toppene, de skulle tørres og brændes.
For 20 år siden læste jeg en notits om at hvis kartoflen den dag var begyndt så småt at blive importeret fra Sydamerika og dyrket her ville den have gode chancer for at blive forbudt.............men vi kender jo uenigheden hos forskere, 2 gange om året kommer der nye undersøgelser om kaffe, enten er det sundt eller ikke, men ingen er døde, det giver kun hyperaktivetet ved overforbrug

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-16 12:56

Jeg mener også at det var i 1500 tallet at risen kom til Europa ...en LUXUS vare!

I Danmark opstod f.eks. traditionen omkring 'JULEGRØD' således ...frit efter hukommelsen:

På landet affodrede man ved davre ...tyende; Karle, Piger og DAGLEJERE ..som en del af 'lønnen'.

Derfor serveredes havre-/byggrød før ethvert måltid. Så var 'bunden' ligesom lagt
DEREFTER kom der kål, roer, kartofler, gullerødder og kød på bordet.
Måske lidt æbler/blommer (..igen grød) eller syltet frugt til de, som endnu ikke var blevet helt mætte?

Da risen så kom (= mærkevarer!), så var det kun ved højtiden: JUL
..at grøden blev lavet på ris ...istedet for havre/byg .og der kom mælk i ..istedet for vand ..OG en smørklat ...sukker ..og boede man i nærheden af en storby? KANEL/VANILLE ...begge dele en MEGET eksotiske handelsvare ..i slutningen af 1700 tallet.

Stadig: Først; når grøden var spist (..hvilket man også sørgede for skete ..med en præmie i spil: MANDELGAVEN !!! ), så kom der kød (Fjerkræ eller Gris) ..mit Gemüse på bordet.
Det stærke øl ligeledes.
Det var vel kun JUL een gang om året? ..også da?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-16 13:02

Ps. Det mest ris-spisende folk på jorden pr. indbygger?

Hold lige fast ...NEJ ikke KINESERE ...men GRØNDLÆNDERE !
Hvorfor? Dels fordi at ris indgår i deres nationalret:
Citat
Nationalretten[redigér | redigér wikikode]
Grønlands nationalret er suaasat, en traditionel grønlandsk suppe.[2] Den er som regel lavet på sæl, men kan også laves med hval, rensdyr eller havfugle. Suppen indeholder ofte løg og kartofler samt krydderi som salt og peber og eventuelt laurbærblad. Suppen er ofte fortykket med ris eller byg, der har stået i vand natten over.

Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Det_grønlandske_køkken

..dels fordi ris kan 'holde sig' og transporteres i 40 minusgrader.
Dét ka' en kartoffel sgu ikke klare

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-16 13:14

Pps. Iøvrigt smager [B]suaasat/B] ...afskyelligt
..hvorimod : Moskus, Snerype, Rensdyr og Får (Lam), samt fiskene: Lodde (ammasat : http://tranhuset.kunder.f10-media.dk?p=452 ), Flynder, Laks og Ørred ..er delikatesser
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-16 13:17

Ueeehhh... og forglem ej Grønlands fortrinlige 'havfrugter':

Kammusling, Dybhavskrabbe, Reje og Hummer.

..ris eller ej?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-12-16 14:01

@Molokyle

"Nationalretten" minder en del om "Maskintorsk"
Skívede rå kartofler, torsk, løg og laurbærblad, ned i en gryde og simre, god sund kost som er hurtigt at tilberede og derfor brugt meget af fiskere.

Nej, ikke her, jeg kan ikke fordrage torsk og vil heller ikke prøve med andre fisk........de fortjener desuden ikke den tortur.

Kommentar
Fra : katekismus