/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Scanner til dias?
Fra : rcn
Vist : 782 gange
100 point
Dato : 12-12-01 00:35

Jeg skal ud at investere i en scanner og skal primært bruge den til at indscanne lysbilleder.
Jeg har tidligere forsøgt mig med en almindelig flatbed-scanner, men billederne bliver ikke gode nok til at kunne viderebearbejdes med et ordentligt resultat. De bliver lettere slørede, og farvegengivelsen er heller ikke optimal.

Er der nogen der kan anbefale mig een, der kan gøre det bedre? Pris max 6.000,-

På forhånd tak!

Rikke

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 110 point
Dato : 12-12-01 01:20

Hej rcn

Jeg vil helt klart anbefale en ScanMaker 5700. Har den selv og kan kun sige at det er en Kanon Scanner. Den klarer fuld ud at gengive lysbilleder i en god kvalitet. Prisen er 3.995,00 ekskl. moms,-!
Du kan tage et kik ind på:
http://www.jmt.dk/microtek.asp?section=scanmaker5700

Markedet er selvfølgelig utroligt stort for Scannere i alle afskygninger, derfor kan det jo være vanskeligt at finde lige "Den" der passer. Hvad med at tage en rundtur til forskellige Forhandlere, medbringende et dias, som du så kan prøvescanne på div. Scannere---Så får du jo syn for sagen samt en "nu og her" fornemmelse af, om det er den rigtige.

Held med det.
Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : bannebjerg

Dato : 12-12-01 08:34

Jeg har arbejdet professionelt med indscanning af billeder på blandt andet en af de store aviser. Derfor tør jeg godt at sige at Agfa laver glimrende scannere -iforhold til prisen, der også kan klare dias. Dog er der lidt for meget "brugervenlighed" indbygget i programmet ScanWise til at det er et rigtigt godt program. Men du kan gratis hente programmet FotoLook på agfas hjemmeside, det skal nok sørge for at producere optimale billeder.
-Så er det bare spørgsmålet om du kan?
-Eller vil i gang med at lære det.

Læs om scanneren hér:
http://www.agfa.dk/products/scanners/

Prisen kender jeg ikke, men den forrige scanner de lavede(e50, der også kunne tage dias) kostede ca. 3.000,-. Der hvor Agfa scanneren kom til kort var hastigheden der bestemt var dårlig, det kan vi så håbe på de har fået rettet med den nye e52.

MVH
Bannebjerg

Kommentar
Fra : jyttejoe

Dato : 12-12-01 11:07

hej, ja vi har en hewlet packard scanjet 4c/t og den er meget god
hilsen jyttejoe

Kommentar
Fra : briani

Dato : 12-12-01 15:30

Hej Rikke
Som du jo kan læse er der kommet en del bud på hvilken scanner du skal købe,og de er sikkert alle sammen gode
Markedet er stor for scanner nogle er gode andre er noget være bras
Den sidste jeg købte var en fra Aldi til 395kr og den var bare god.Men da jeg stod og skulle invisterer i en ny printer valgte jeg en HP PSC 500 (scanner-printer-kopi)og den er også god,og scanner nogle supergode billeder-en anden fordel ved denne er at du bare kan ligge dit billede i og så trykke på kopierer og vupti så printer den billedet ud,og du behøves ikke at have pc tændt-den kan købes for under 2500.
Men det vigtigste er når du kikker på en scanner at den har en høj opløsning-du skal købe en der har mindst 1200 DPI-HP kan klare helt op til 2400DPI
Men tag et af dine billeder med ned i forretningen og prøv dig frem med de forskellige mærker-så du er sikker på at du får den helt rigtige scanner til netop dit forbrug
MVH og held og lykke Brian

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 12-12-01 15:50

Foreløbigt tak for jeres svar, men måske skal jeg præcisere, at den scanner jeg tidligere har forsøgt mig med er en HP 6100C. Den gav ikke et tilfredsstillende resultat.
De indscannede (allerede monterede) lysbilleder skal viderebearbejdes i illustrator 9,0 til brug for præsentationsmateriale så jeg kan få hevet nogle opgaver i hus. Derfor skal resultatet være proffesionelt og derfor er jeg ikke interesseret i scannere med alskens gejl målrettet mod den almindelige private bruger.

Håber det indkredser mit behov lidt mere

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 12-12-01 20:14

Øh hov, -"allerede monterede", jeg har hørt at antinewtonbehandlingen på glasset, gør scannerbilledet difust? Er det bare en skrøne? Du bruger måske glasløse rammer?

Vh
Kaj (lidt ude of subject)

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 12-12-01 23:32

Det er korrekt at glasene med årene bliver urene, så er diaset af ældre dato, skal man skille rammen ad og pudse glasset på indersiden, for at undgå slør.
Det er dog ikke det, der har været mit problem.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-12-01 12:42

Hej igen rikke
Hvis du udelukkende skal bruge den til at indscanne lysbilleder.
Skal du måske købe en diasscanner Canon fs 2710
læs mere om den her
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul9b10.htm
MVH Brian

Kommentar
Fra : Peter_Gimm

Dato : 17-12-01 15:29

Hvis du skal scanne dias/negativer (35mm) og resultatet skal bruges til tryk, skal du op omkring 4000DPI.
Men så kan du aflevere i A3...

Udover opløsningen er D-Max og bitdybde selvfølgelig også værd at kigge på.
MHT AGFA, jo, de har produceret gode scannere. Men det er de stoppet med for ca. 6 måneder siden - så overvej, Microtek, Epson eller Heidelberg

Mvh
Peter