/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Stjålet bærbar, kontrol af dette ved køb~
Fra : Bolino
Vist : 3509 gange
50 point
Dato : 20-06-03 23:53

Jeg kunne tænke mig at købe en bærbar, og skal se på to her i weekenden! Hvordan sikrer jeg mig at de ikke er stjålet, såfremt de ikke har de fornødne kvitteringer?

I gamle dage da jeg købte brugte knallerter, kunne man kontrollere et stelnummer hos politiet!

Hvis min maskine blev stjålet i dag, ved jeg egentligt ikke hvilket nummer jeg skal oplyse politiet/forsikringen.

.... ja ja selvfølgelig vil jeg da have en kvittering med når jeg går derfra, men hvad siger I ?

Bolino

Kommentar
Fra : Basse123

Dato : 21-06-03 00:03

Først og fremmest skal du tjecke om der er nogen mærkater eller noget der ligner navne på firmaer, personer osv. Derefter kan du når pc'en er tændt, højreklikke på 'Denne Computer' og vælge 'egenskaber'. Der vil så stå hvem der har licens på den windows version der ligger på maskinen. Det skal så siges at det ikke er sådan man gør på XP. Men hvis bare de har en kvittering er den god nok.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-03 00:04

Hej Bolino

Som en knallert har et stelnummer har en bærbar computer et serienummer. Du kan altid få at vide om computeren er stjålet ved at ringe til politiet og opgive serienummeret. Hvis jeg var dig ville jeg ikke købe en bærbar medmindre en gyldig kvittering kunne fremvises.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : ostemanden

Modtaget 60 point
Dato : 21-06-03 00:05

Der er i og for sig ikke noget "nummer" du kan melde en bærbar ind som du kan med cykler, knallerter, mcer og biler etc... Men et eller andet sted skulle bærbarens serienummer stå... Noter dette + mærke og model, farve og udseende osv... Og sig så til sælger at du vil "tænke over det", imens du ringer til det lokale politi og hører om de kan finde en efterlyst bærbar der matcher på beskrivelsen...

Sådan ville (og har gjort) jeg

MVH Ostemanden!

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 21-06-03 07:19

til ans
Som en orientering,politiet driver ikke privat oplysning,hvis man ikke er sikker på ejerforholdet bliver man bedt om at lade den stå.Prøv du,f eks,at ringe til kostercentralen med noget så håndgibeligt som Stl nr el Fab nr.Ubehagelige mennesker at tale med.Havde samtale med een om køb af PC på privatbasis,men måtte skibe det, da "det så sandelig ikke var for private".
Mvh Ole

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-03 08:29

Hej Bolino!

Hvis den person, som du evt. vil købe en bærbar com. af, så forlang at se en gyldig kvittering. Hvis den ikke kan fremvises, ville jeg tænke mig om en ekstra gang. Jeg gemmer selv kvitteringer på "større" ting som jeg har købt. Hvis det er en stjålet com. kan du risikere at blive meldt og evt. sigtet som hæler. Så tænk dig godt om før du køber.

Til ofa!

Jeg har ikke selv ringet til kostercentralen. Utroligt at de ikke er mere samarbejdsvillige.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-06-03 08:53

Tænk også over at kosterlister er 14 dage gamle, ihvert fald hvis de handlende beder om dem. Så er den stjålet inden for de to sidste uger, har du ikke en chance for at vide om den er eller ej.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-06-03 15:57

Hvis prisen er troværdig, kan du ikke anklages for hæleri - heller ikke, selv om der ikke foreligger nogen kvittering.
Læs nærmere her:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-112.html
Ganske vist handler det om en mobiltelefon, men det må være ligegyldigt i denne sammenhæng.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-03 16:19

Til Rellom:

Du har ret i eksemplet vedr. mobiltelefon, men der er prisforskellen ikke så stor. Hvis Bolino nu kan købe en bærbar til (dette er kun et eksempel) kr. 3.000,- og samme computer i forretningen koster kr. 15.000,- så skal han tænke sig godt om. For så er det ikke i god tro. Der har bare været så meget i medierne om stjålne computere, som ikke er fundet. Bolino nævner jo selv at han vil sikre sig mod at købe en stjålen computer.

mvh ans

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-06-03 16:23

Du har ret, ans.
Det er det jeg mener med, at prisen skal være troværdig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-03 16:43

Til Rellom:

Jeg tror at vi er enige. Jeg kender en ung mand, som gjorde det, som Bolino nu vil gøre. Desværre for den unge mand kom politiet på besøg, computeren blev taget. Han fik ikke computer eller penge retur.

Til Bolino:

Hvor meget skal du give for de computere, som du vil se på? Hvor meget koster de i en forretning?

mvh ans

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-06-03 17:10

Som pegefingerregel siger man, at en computers værdi halveres efter et år.
Så hvis sælgeren for to år siden gav 16000 kr. for computeren og nu vil sælge
den for 4000 kr., er det troværdigt nok.
Men hvis der er tale om en helt ny computer, som sælges til halv pris
eller mindre, er der temmelig sikkert noget galt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-06-03 22:01

'I god tro' er et juridisk begreb; det må ku' slås op ? somewhere...

Godkendelse af svar
Fra : Bolino

Dato : 23-06-03 13:27

Ingen kvittering..... jeg købte ikke!