/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hurtig start / boot af PC
Fra : EA_HS
Vist : 799 gange
230 point
Dato : 24-09-13 22:25

sad og læste om et program der skulle hjælpe med hurtig start af PC
uden at starte en masse unødvendige programmer,
det var så siden desværre blevet til et købe program,

Microsoft anbefaler også forskellige muligheder,
bla. programmet - 'Autoruns',
http://technet.microsoft.com/da-DK/sysinternals/bb963902.aspx

programmet er måske også godt,
men savner en Dansk guide / vejledning,. !

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-09-13 22:51

Påstand: Der findes ingen programmer der kan øge opstartshastigheden!!
De programmer der påstår de kan booste din Pc's opstart går mest ud på at forsinke/eller forhindre starten af de programmer /services der automatisk starter når du starter din PC.
Det har jo intet at gøre med at booste opstarten, og iøvrigt så bruger et sådant program jo også ressourcer.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-09-13 00:03

Citat
De programmer der påstår de kan booste din Pc's opstart går mest ud på at forsinke/eller forhindre starten af de programmer /services der automatisk starter når du starter din PC.

så er det nok sådan jeg skulle have formuleret spørgsmålet,

jeg kan se en video guide ang. programmet Microsoft anbefaler,.. kaldet Autorun,
der er dog stadigvæk på Engelsk,..
søger en mere detaljeret forklaring på Dansk,.

http://www.youtube.com/watch?v=J13dSswJXPA

årsagen til jeg gerne vil have det på Dansk,.. er for ikke at gøre noget forkert,

til sammenligning bliver et program som CCleaner jævnligt anbefalet som 'Fantastisk',
kan alt osv.
det er vel også udmærket hvis brugeren forstår at bruge det,
sådan er det vel med de fleste ting,.. ?

føreren af et motorkøretøj, kan fx. komme slemt til skade,
hvis vedkommende ikke forstår at betjene køretøjet,.. også overfor sine med-trafikanter.
- det ser og læser man dagligt. !

jeg har også set rigtig mange som ikke kan slibe noget så simpelt som et bor,
selvom de prøver ihærdigt,.. i bedste fald kan det ikke bore,.. i værste fald kan det resultere i,
at udøveren kommer slemt til skade, og må have amputeret et eller flere lemmer.

det samme med en lang række 'boglige' der forsøger sig udi praktisk håndværk.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-09-13 00:14

Tjae, det er så sandt så sandt...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-09-13 00:27

Citat
Tjae, det er så sandt så sandt...

ja,.. ikk' !

man skulle ellers tro det var noget flere havde forsøgt sig med,.. altså programmet Autorun,
og kunne udsprede deres erfaring,.. !

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 230 point
Dato : 25-09-13 02:04

Et program som Autoruns fra sysinternals (nu Microsoft) er fantastisk men.......

Det er lige som med dine bor der skal slibes, det er et stykke værktøj man skal lære at betjene.
Hvis du henter programmet og starter det uden at ændre på nogen indstillinger, så er standard Microsoft ting fjernet fra oversigten for at gøre programmet lidt mindre farligt for uøvede.
Hvis du så kigger på fanen logon så kan du se en masse ting og her er google din ven.
Lad os starte med det nemmeste og mest sikre, manglende filer.
Hvis en ting er listet som manglede fil (mener det er markeret med gult) kan du uden problemer slette det.
Andre ting bliver du nødt til at slå op, det er her erfaring og træning kommer ind i billedet.

Ikke alle faner er lige ufarlige men Logon, Internet Explorer og Scheduled Tasks er forholdsvis ufarlige.

Apropos fanen Internet Explorer, Hvis du kigger lidt på den har du garanteret en del toolbars (uønskede naturligvis), dem fjerner du men tag lige og se efter om ikke den toolbar også har noget i logon fanen eller Scheduled Tasks.

Der er et alternativ jeg lige vil nævne, det er et stykke software der hedder Soluto. https://www.soluto.com/boot-time
Det er en del af The PC-Genome project, et projekt der har til opgave at kortlægge computer programmer og deres problemer (og løsninger).
Soluto installeres og genstarter din maskine, derefter kommer programmet med en oversigt i tre farver: Rød, programmer der ikke må røres, Grøn, dem der helt sikkert kan deaktiveres, Gul de ting de ikke har nok oplysninger om.

Træerne gror ikke ind i himlen, Soluto virker godt men en der kan sit kram kan gøre det bedre.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-09-13 02:19

Start - Skriv : msconfig - Enter - Fanebladet start
Der ka' du se og fravælge, hvad der starter op sammen med Windows.
Ingen brug for smarte eller usmarte programmer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-13 04:35

HOLD DIG FRA DET. værste fis man kan få IND på en pc = men prøv det..

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 25-09-13 18:09

Har du prøvet at lave en opstart fra standby (S3/S4).

Det har jeg på min bærbare - og det betyder at når jeg åbner computeren - så vågner den på 1-2 sekunder. Når jeg lukker igen så falder den i standby (CPU/harddiske/blæsere stopper) - og sådan kan den stå i ugevis - indtil jeg igen åbner.

Lidt anderledes er det for vores stationære computer. I løbet af en weekendag - så tændes den stationære computer om morgenen når den bruges 1. gang. Hvis computeren ikke bruges så falder den i søvn efter 10 minutter. Der bruger den 3 watt i standby - indtil at der trykkes på mus/tastatur - hvorefter computeren starter/vågner på ca. 3 sekunder. Jeg tror at den vågner/falder i søvn 5-10 gange i løbet af en weekenddag. Den stationære er typisk slukket om natten - og mens vi er på arbejde/skole - ellers er den klar.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-09-13 21:15

Citat
Det er lige som med dine bor der skal slibes, det er et stykke værktøj man skal lære at betjene.

ja,. det ser ud til at kræve et længere studium,..

Citat
Lad os starte med det nemmeste og mest sikre, manglende filer.
Hvis en ting er listet som manglede fil (mener det er markeret med gult) kan du uden problemer slette det.

fint nok,.. der var 1 (en) manglende fil (gul farve)

Citat
Ikke alle faner er lige ufarlige men Logon

Logon,.. og flere andre faneblade, er for mig at se noget i retning af Joblisten,. !
men det kan jo skyldes mit ringe kendskab til IT,
- eneste gode jeg kan få øje på,..
er at det er let at lokalisere 'programmet / filen's placering i reg. basen,

nu har jeg ikke prøvet at fjerne nogle flueben,.. da jeg går ud fra det sletter programmet,
jeg kan heller ikke se hvordan man kan ændre et program til at starte på et senere tidspunkt,. ?

Citat
Apropos fanen Internet Explorer, Hvis du kigger lidt på den har du garanteret en del toolbars
(uønskede naturligvis)

jep,.. ganske rigtigt,.. der ligger 3 stk.
men ikke ikke ligefrem Uønskede, (tror jeg ikke)
2 stk Adobe PDF toolbar
+ 1 stk. Microsoft IE Explorer Toolbar,.. men er ikke 100% sikker på de er ønskede,.. ?

Citat
Der er et alternativ jeg lige vil nævne, det er et stykke software der hedder Soluto.

Soluto,...Ja,.. præcis,.. det var det program jeg læste om, og som førte til spørgsmålet,
- har forsøgt at få fat i en trial- version af Soluto,

men det er det sædvanlige bondefangeri, med at man først skal aflevere kreditkort-info,
for at kunne prøve en trial version af programmet,
sååå ingen "gratis" trial / køb herfra,..

----------------------------------------------
Citat
Start - Skriv : msconfig - Enter - Fanebladet start

det har jeg også luret lidt på,
men det er et yderst begrænset antal af programmerne på MIN PC der vises,
- men har prøvet at deaktivere nogle stykker,.. dog uden mærkbar forskel i opstart tid,.. !

jeg havde forestillet mig noget i retning af, at alle større programmer var placeret
på et andet drev,.. og kun blev aktiveret når de skulle bruges,..
altså så de ikke skulle starte op hver gang man genstarter,. !
- OG ikke bruge kræfter når computeren kører,

lidt i retning af hvad der er vist her :
http://www.computerworld.dk/art/10657/koer-dine-programmer-direkte-fra-usb-noeglen

jeg havde engang en udgave af Photoshop,.. det var ufatteligt langsomt,..
og brugte en masse tid og kræfter på at starte op, (den ene eller 2 gange/mdr. jeg brugte det)
af samme årsag er det nu afinstalleret og erstattet af MS Paint og PhotoFiltre,

forstået på den måde at langt de fleste programmer sjældent bruges hver dag,

Citat
Har du prøvet at lave en opstart fra standby (S3/S4).

jeg ved ikke helt hvad du mener med - (S3/S4). ?

men Ja,.. jeg bruger i høj grad "slumre" tilstanden på min desktop,
på den bærebare er det normalt "dvale",

men computerene skal jævnligt genstartes,.. ofte flere gange efter hinanden,
afh. af hvilke programmer der in / afinstalleres,.
og kørsel af div renseprogrammer osv.

og så er der lige min genbo,..
ja,.. det lyder utroligt, men han ved endnu mindre om IT end jeg gør,...
han spurgte forleden hvorfor hans PC tog 3 - 4 minutter om at boote,
trods en helt ny-formateret PC.

godt spørgsmål tænkte jeg,..

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-09-13 17:29

Har du overvejet at købe en SSD'er som systemdisk.

Så kan du boote på 15-30 sekunder afh. styresystem.

Jeg har en 64 GB SSD'er - og alting blive bare super hurtigt. Alle programmer (Office, Chrome, Explorer) starter på under 1 sek. Installation af programmer sker så hurtigt at den nogen gange er færdig før man forstår det
Specielt føles det hurtigt når man surfer. I stedet for at harddisken skal ud og finde alle mulige gamle filer - så henter SSD'en det lynhurtigt. Det betyder at også hjemmesider åbner meget hurtigere - ofte under 1 sekund.

Så er der en anden fordel med en SSD'er - når der er knas med styresystemet - så ghoster man tilbage igen fra sin harddisk - og så har man et friskt styresystem. Men det kræver så at man har lavet en total kopi af SSD'en når styresystemet kører godt (noget som fylder ca. 15 GB) - så man har noget at kopiere tilbage med.

En lille SSD'er koster ca. 400 kr nu-om-dage.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-09-13 18:03

Jer har prøvet Soluto. Det gør nøjagtig det jeg tidligere beskrev. Det kan forsinke de programmer der starter i opstarten. Det eneste du risikerer er bare at pc'n er sløv i længere tid. Inden den er 100% klar.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-09-13 02:14

Citat
Har du overvejet at købe en SSD'er som systemdisk.

Ja,.. bestemt da,.. dem skiftede jeg til sidste år,...
120 GB i den stationære,.. og 256 GB i den bærbare,
og de er skam alle pengene værd,

men jeg er interesseret i om man kan starte sin PC,
uden alle programmer og værktøjer OGSÅ skal starte på samme tid,
eller om det er muligt selv at bestemme, hvornår de forskellige programmer / værktøjer skal starte

når jeg åbner Joblisten / tjenester,.. på min PC
er der ca. 200 tjenester der står og 'simrer' eller kører,

en del af dem kan jeg ikke umiddelbart se hvad er,
men fx. kører nogle,.. jeg med sikkerhed ved sjældent bruges,
bla. Garmin update MS Office, m.fl.

HER havde det været smart med et program,
der tydeligt fortalte hvad der kunne undværes / ikke bruges pt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-09-13 02:28

Citat
HER havde det været smart med et program,
der tydeligt fortalte hvad der kunne undværes / ikke bruges pt.

- - altså et program noget lign. før omtalte Autoruns

dog med en mere forståelig vejledning,..
for IKKE IT nørder,.. eller en slags "Autoruns,.. for Dummies",.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-09-13 00:50

Citat
eller en slags "Autoruns,.. for Dummies
StartUp Lite er gratis og 100% uskadelig, den viser kun hvad du med sikkerhed kan undvære under starten, du får altså ikke mulighed for at vælge noget som ikke kan undværes, prøv den ikke så effektiv som Autoruns hvor du kan komme til at slette noget så computeren slet ikke starter, det sker ikke med StartUp Lite
http://www.malwarebytes.org/products/startuplite/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-09-13 22:34

Citat
StartUp Lite er gratis og 100% uskadelig, den viser kun hvad du med sikkerhed kan undvære under starten,

Startup Lite,..
synes jeg ikke er meget bedre,.. måske fordi jeg ikke forstår at bruge det,. !

men en søgning på progrmmet førte mig til dette forum
http://forums.malwarebytes.org/index.php?showtopic=30963

som igen førte mig til winpatrol
http://www.winpatrol.com/

det har jeg afprøvet,.. det er næsten lige så indviklet som de andre,
det giver dog et godt overblik over hvad der kører på computeren,
og nok det nemmeste at sætte sig ind i,.. (med tiden)
http://peecee.dk/upload/view/422528

det jeg havde håbet, eller forventet ser ikke ud til at være sådan lige til,
det kræver vist noget i retning af den 'store kædestrammer-eksamen'
så det ser ud til at det er noget jeg må lade ligge lidt endnu,
hvis det i det hele taget er muligt.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 02-10-13 00:37

Citat
Et program som Autoruns fra sysinternals (nu Microsoft) er fantastisk men.......

Det er lige som med dine bor der skal slibes, det er et stykke værktøj man skal lære at betjene.

Tak for svaret EXTERMINATOR.
du har nok ret,.. ser ud til at det er noget der skal læres hen ad vejen,..