/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
den ultimative boot diskette
Fra : technet
Vist : 684 gange
350 point
Dato : 07-06-03 12:15

jeg skal til at lave den ultimative boot disk (win98 eller winme)
men her skal jeg bruge jeres hjælp for hvad skal der være på den ??
jeg har selv nogle idér men det kunne være rart at høre hvad i stå lige og mangler når vi taler om en
bootdiskette

her er lidt af mine idér

ATTRIB.EXE ;CVT.EXE ;DELTREE.EXE ;FDISK.EXE
IEXTRACT.EXE ; LABEL.EXE ;LOWLEVEL.EXE
MSCDEX.EXE : NC.EXE ; NCMAIN.EXE
SMARTDRV.EXE ; SUBST.EXE ; XCOPY.EXE
XCOPY32.EXE ; COMMAND.COM ; CONFIG.SYS
DC.COM ; DC.EXT
FORMAT.COM ; HIMEM.SYS ; MOUSE.COM
SYS.COM ; DISKCOPY.COM ; CHOICE.COM

CDROM
delpart
zerofill
aefdisk
bootpart

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-06-03 13:15

fdisk

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-06-03 13:16

sorry den havde du jo

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-06-03 13:17

Hvad er DC?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-06-03 13:19

og hvad med autoexec.bat , god for opstart af norton mm.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 07-06-03 13:24

srhansen > dc = en klon (rippet) af norton men bruger kun 6 k i hukommelse
autoexec.bat er på ( fik den bare ikke skrevet )

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-06-03 13:34

Måske recoverNT lige kan være der. Codecs, pakkeprogrammer.

Ellers, mener jeg da nok at det vigtigste er der.... God ide iøvrigt

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-06-03 13:40

Kan jeg ikke se det, eller mangler der DK tastatur driver.
Emesen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-06-03 13:52

zip og ell. pkunzip
Ramdrive.sys
Keyboard.sys
Keyb.com
filer til scsi controllere:
Aspi8dos.sys
scsi cdrom :
Aspicd.sys

Kommentar
Fra : technet

Dato : 07-06-03 14:08

emesen > dansk tastetur har jeg udelukket med vilje for at få plads til de andre ting

jeg ser lige hvad jeg kan gøre for pkunzip og scsi er jo også en god idé

Ps. husk der er jo kun 1,44 mb på sådan en disk medmindre man laver den om til 1,68 MB

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-06-03 14:17

En super boot diskette kunne jo godt være 2 stk.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 07-06-03 14:37

emesen > okey 2 stk kan jeg gå med til men ikke 6
og jeg vil jo også helst være fri for ramdrev men det er jo heler ikk noget problem for når command.com er luften
så kan man jo bare skifte disk
så siger vi 2 disketter

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-06-03 14:38

pak filerne ned i en "cab" fil og ell i "zip"
og brug ramdrive til at udpakke dertil f.eks.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-06-03 19:18

Hej technet
Tjahhh! Er vi ikke groet lidt fast i 1.44MB disketter (mig selv inkl.)? At lave en Bootable CD-ROM er rimelig simpelt og kan have mange fordele, se http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/bootcd/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-06-03 19:22

NB: Så er der li'som også lidt mere plads at "lege" på

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-06-03 19:25

Jeg havde nu lige glædet mig til sådan en superdiskette(1+2).
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 07-06-03 19:34

emesen >> det får du også fordi hvad vil CLAN gøre hvis denne cdrom drev ikke kan læse mere eller cdén bliver ridset

dermed ikke sagt at det også bliver lavet for det har jeg allerede på en af mine skiver ( men den er privat endnu )
jeg tænker her på at lave en på en dvd-skive 4.7 gb

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 350 point
Dato : 07-06-03 19:47

Tak - det er altid godt at gå ned i laveste trin når det hele koger.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 07-06-03 21:53

emesen > ja nemlig og især hvor der ikke er cdrom drev på en bærbar eller vedkommende har glemt den derhjemme
og sin egen ikke passer
-------

jeg er ved at lave en test disk

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-06-03 22:55

hmm
hvorlænge går der før floppy drevet ikke findes mere mon ?
et alternativ kunne være at lave boot fra en USB dims istedet.....

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-06-03 23:03

tjae, floppy'en har egentligt klaret sig forbavsende godt. Der er stadig ikke mangeder kunne drømme om at købe en PC uden. På sigt tror jeg dog USB-dimserne vil vinde

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 07:19

Heyyy technet, undskyld, men nu ævler du sgu'. Hvad mener du med "hvis" CD'en bliver ridset eller CD-drevet ikke virker.
Modspørgsmål... hvad holder bedst på data, og er mest "sikkert", en magnetforstyrret diskette eller en CD??
Og er chancen for at dit diskettedrev ikke dutter mere, ikke lige så stor som at dit CD-drev ikke virker???
Fint nok at det skal være en "floppy", den eller dem er dig/jer da vel undt', det er jo en smagssag
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 07:24

NB: Hvor lang tid siden er det ikke siden vi sad og fedttede rundt med papskiverne? Deraf ordet "floppy", men hvor mange af jer har så'n oldsag installeret??? Jeg kan huske da en 30MB HD og en processor med nummer 286 var MEGA stor sager - uha' uha'

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-06-03 10:35

Hvis det er gamle DOS spil du vil kører så skal du bruge SETVER.EXE. For at få din CD-ROM op at kører brug: ASPICD.SYS som driver til MSCDEX.EXE. Læg drivere i hukommelsen med RAMDRIVE.EXE (..hvis du har hukommelse nok; >= 1024Kb. )
For at bruge DOS kommandolinien er det praktisk at ha' DOSKEY.EXE til shortcut's. Men der bruger du vel NORTON klonen?
Brug MOUSE.SYS i din config.sys istedet for MOUSE.COM i din autoexec.bat; den fylder mindre !
Ellers ser det fornuftigt ud.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-06-03 16:22

CLAN > sorry hvis jeg lige fornærmede dig men jeg sidder faktisk lige nu med en maskine som ikke vil boote op på en orginal win-me cd på cd´rommen og det er fordi cd-rom drevet læser lidt skævt ) så her bruger jeg diskette
men nu har jeg også alle former for boot ( ja selv den gamle store floppy drev på 1.2 ) og så har har da selvfølgelig også tapebackup / video backup som bliver gemt et andet sted end her i dette hus og lige netop her booter man op på en floppy
og hvis dette siger dig noget så har jag da også sådan en her LENTEN REBORN
men nu ved i jo heller ikke hvilke slags data jeg sider og roder med.
men jeg har bare her på kandu set så mange tilfælde af at folk ikke kan dit og dat med deres HD så detr var faktisk derfor jeg tænkte at lave sådan en disk ::

og clan hvad siger dettte dig
0600020038000100CB82AE013300000003000000004F53544120436F6D7072657373656420556E69636F646500000000

Godkendelse af svar
Fra : technet

Dato : 09-06-03 01:11

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-03 14:56

Selv tak - men jeg ved ikke rigtig hvad det er jeg har svaret.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-06-03 15:41

emesen>> hvis du nu kigger på Accepteret svar
"så er det jo her det det koger"

F.eks
ingen cdrom-drev på maskinen
systemmet = ntfs men vil gerne have fat32 uden at miste data
men i ydeste tilfælde nulstille HDén
altså det koger hjemme hos mange af de unge knighter der leger med ilden

har du lyst til at prøve en bootdisk med en konverter på ntfs-->fat32 og fat32 --> ntfs
så send en mail til
c.bolin@mail.dk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-03 17:16

Nåe ja.
Jeg kunne godt tænke mig at se denne bootdisk, men jeg kører ikke NTSF, for det er altid rart at kunne se mine HD fra et af de andre styresystemer, derfor har jeg Fat32 på dem alle. Så nu må jeg jo finde en HD jeg kan prøve med.
Emesen.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 08-09-03 15:07

cool bootdisk bare det min pc vil ikke læse bootdisks der står ugyldig systemdisk
udskift disken og tryk på en tast

Kommentar
Fra : technet

Dato : 18-09-03 00:49

john.Svenningsen > hvordan har du lavet din bootdisk ??
og hvilket system køre du ? win98 eller win xp ( ntfs eller fat32) ?