/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Tilslutning af 12 stk PC`er
Fra : terkelbo
Vist : 288 gange
50 point
Dato : 04-06-03 19:13

Hvis man vil dele en bredbåndsforbindelse (1 stk Dynamisk IP) til 12 PC`er, skal man så bruge en Router eller noget andet.
Hvis nogen kender svaret, hvad er det så for en Hardware man skal bruge (mærke).

MVH
terkel@adr.dk

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 60 point
Dato : 04-06-03 19:34

Hej terkel

Jeg ville da overveje at købe en Linksys BEFSR81 router med QOS, dvs. i kan dele båndbredden mellem 8 porte. Derudover skal du bruge en switch til at få de sidste 4 computere med. Jeg vil foreslå at du kontakter importøren af linksys routerne. De skriver at deres mål er at have den størtste ekspertise vedr netop denne router. De har mange billige pakke løsninger og kan give dig den rigtige vejledning. Du finder dem her:

http://elsborglink.dk/butik.php?sektion=vis_produkt&varenr=BEFSR81

mvh srhansen

Kommentar
Fra : terkelbo

Dato : 04-06-03 19:53

Hej srhansen

Tak får svaret.

Vil de sidste 4 PC`er også få tildeldt en intern IP, ligesom de 8 andre ??.

Godkendelse af svar
Fra : terkelbo

Dato : 04-06-03 19:54

Tak for svaret srhansen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-06-03 20:49

Hej igen terkelbo

Ja det vil de. Det sørger switchen for. Du bør dog lave en båndbreddepolitik inden du går igang. Nu ved jeg ikke hvem der skal dele forbindelsen. Det er sådan med en router at den der har den bedste forbindelse snupper den største del af båndbreden. Hvis det er dig og naboerne bør du gøre noget så alle forbindelser får den samme eller ihvertfald en aftalt båndbredde. Hvis det kun er til dig selv er det måske mest ønskeligt at den computer du netop sidder ved får mest muligt båndbredde.

QOS (quality of service) er en teknik der er udviklet til dyrere routere der sikrer at kvaliteten af de enkelte linier er god. Det er specielt nyttigt, hvis man f.eks skal føre en telefonsamtale eller video igennem sin internetforbindelse. En fordel ved denne teknik, der er mere og mere fokus på er at man på den måde også kan dele båndbredden mellem de enkelte porte. Det er specielt nyttigt hvis man er mange der skal dele linien på lige vilkår eller på aftalte vilkår .

Den router jeg har foreslået dig er en god "low-end" router der indeholder QOS. Jeg har fået at vide det ikke er rigtigt QOS, som i de langt dyrere routere, men dele båndbredden skulle den kunne. Routeren koster ca. 800 kr og det syntes jeg lyder som et godt køb. Jeg har selv en Linksys router og den er, syntes jeg, ekstremt nem at arbejde med og virker pålidelig. Den har et lavt strømforbrug og bliver derfor ikke brændene varm, som nogle andre typer og den benytter et betjenningsvenligt webinterface for opsætning, hvor nogle andre benytter tekstbaseret telnet.

Du skal også vide at den løsning der her er foreslået kræver at du har et ADSL-modem på din linie. Det har de fleste linier, men enkelte udbydere tilbyder deres kunder routere med modem i. Det dutter ikke her, så det bør du undersøge.

Hvis du beslutter dig for denne løsning, eller en løsning der ligner. Syntes jeg du skal ringe til elsborglink og få bekræftet, at det forholder sig sådan, som jeg har skrevet og så bede dem om at give dig et samlet tilbud på en løsning. Du kan tjekke deres priser mod andres på www.edbpriser.dk for at se at det de tilbyder dig er rimeligt.

Jeg håber det var en hjælp

mvh srhansen