/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hvor stor processor kan jeg sætte på???
Fra : SuperflyDK
Vist : 340 gange
100 point
Dato : 29-11-01 23:52

Da jeg for et stykke tid siden opgradere min maskine, satte jeg et bundkort i som understøttede op til 1200Mhz (dengang var 1200 den største man kunne få). Jeg satte dog kun en 700 Mhz på det...

Bundkortet er et Chaintech, og processoren er en AMD Duron.

Er det ikke muligt at sætte en 1333 eller 1400 Mhz cpu på dette bundkort?!? Eller skal jeg virkelig "nøjes" med 1200 ???

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 30-11-01 00:17

Hej

Hvilken model er dit Chaintech ??
Du kan læse lidt her : http://www.chaintech.com.tw/BIOS/BIOSUPD8.htm
http://www.chaintech-excel.com/Level%202/Products%20Motherboards.htm

Mvh
Parkenss

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 110 point
Dato : 30-11-01 00:21

Hej igen
Du behøver ikke at nøjes med en 1200 MHz !!!

Hvis du går ind på producentens hjemmeside, og henter den nyeste BIOS opdatering, og så flasher din BIOS, skulle du nok kunne sætte andet i!

I teorien kan du sætte en 5000 MHz i allerede nu, du skal bare selv sætte clock-frekvens og den slags i BIOS, i stedet for at bruge en allerede forud-defineret indstilling!

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 30-11-01 00:29

Hej SuperflyDK
Hvis der står at din bundkort kun understøtter op til 1200Mhz,så må man gå ud fra at den ikke kan klarer mere.jeg er sikker på at den ikke kan kører med en der er højere,da du vil risikerer at din bundkort brænder sammen
men 1200 er da også helt pæn til en maskine
MVH Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 30-11-01 00:31

Efter det jeg har læst fra Parkenss
så må jeg vist heller trække min kommentar tilbage
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-11-01 09:19

Hej
Hvis du flasher den nyeste bios skulle der være en stor sandsynlighed for at
sætte en større cpu i den
Hilsen Preben

"SuperflyDK" <SuperflyDK.news@kandu.dk> wrote in message
news:pUyN7.201$z4.39718@news000.worldonline.dk...
> Da jeg for et stykke tid siden opgradere min maskine, satte jeg et
> bundkort i som understøttede op til 1200Mhz (dengang var 1200 den
> største man kunne få). Jeg satte dog kun en 700 Mhz på det...
>
> Bundkortet er et Chaintech, og processoren er en AMD Duron.
>
> Er det ikke muligt at sætte en 1333 eller 1400 Mhz cpu på dette
> bundkort?!? Eller skal jeg virkelig "nøjes" med 1200 ???
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 30-11-01 00:34

Fortsat >>>

Der er egentlig ikke noget begrænsning på hvor kraftig en processor du kan sætte på et motherboard. Når du siger at dit motherboard kun understøtter på til 1200 MHz, betyder det at der fra producentens (Chaintech) side, kun er defineret instillinger for processorer op til 1200 MHz.
Vil du bruge en processor der er kraftigere, må du selv sætte indstillingerne!

Et eksempel: Du sætter en 1400 MHz i og konfigurerer i BIOS at den skal køre 133 (MHz Bus) X 10,5 (Clockfrekvens)! Så skulle det meget gerne blive 133*10,5=1400 MHz!

Hvis dit bundkort kun kan køre 100 MHz på bussen, som jeg har en mistanke om, så er regnestykket 100*14=1400 MHz!

Mvh Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 30-11-01 10:24

Fortsat >>>
Jeg vil lige sige, at hvis du ikke selv har prøvet at Flashe eller opgradere en Bios, vil jeg stærkt anbefale dig at få en der har indblik i det, til at gøre det for dig.
Lidt mere læsning:
http://www.pc-care.dk/index.asp?P=/bios/bios-update.htm
http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm
http://home3.inet.tele.dk/res/1.html

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : SuperflyDK

Dato : 01-12-01 00:15

Hej igen, og tak for de mange kommentarer

Jeg har prøvet at flashe en bios, og mit bundkort kører (kan køre) 133 Mzh, så det bliver en multiple på 10,5...

Tak igen!

SuperflyDK