/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Opgaver hjemmefra og fra skolen
Fra : skibonitten
Vist : 608 gange
200 point
Dato : 16-10-12 20:48

Hej alle....

Måske er dette det forkerte sted at smide dette indlæg, men jeg har brug for jeres hjæææælp ...

Jeg har film, billeder, vigtige dokumenter, opgaver m.m. Liggende på hardiske.

Min hustru skal på skoleophold over de næste 4 år, og jeg skal det samme ind imellem, og vi har hver især brug for at kunne bruge de ting der ligger på harddiskene herhjemme. Det skal siges at vores teenagebørn også bruger disse

Jeg forestiller mig at vi f.eks har et mediacentrer stående tændt hele tiden, der er koblet på vores trådløse netværk (30/30 forbindelse )med f.eks den ene 1 TB harddisk tilsluttet, så jeg f.eks kan hente dokumenter fra jobbet, via nettet, og min hustru kan hente billeder fra skolen i den anden side af landet.

Som du sikkert kan regne ud, er jeg MEGET stor amatør udi dette, jeg ander intet om hvad hardware og software der skal bruges og alt andet omkring dette, og for at sige det som det er, så ved jeg ej heller om det kan lade sig gøre, men håber på jeres hjælp

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-10-12 20:55

I kan sagtens sætte en server op og tilgå den fra nettet andre steder, det er sådan set ikke så mange ben i. I kan bruge en gammel aflagt PC, det gør ikke så meget at den er langsom. Men den bruger strøm, den skal vedligeholdes, den fylder, osv.

Det er måske bedre at bruge en moderne cloud service, hvor data ligger ude på nettet, og man kan hente dem alle steder fra. Der findes en del forskellige løsninger, jeg er ikke specielt inde i dem, men prøv at se rundt om hvad der findes.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-10-12 21:47

Jeg vil sige du skal bruge en cloud-service, fx. sky-drive fra MS. Ved at du har din egen maskine stående der hjemme, åbner du mulighederne for ubehageligheder. En ting er ekstra strømregning, den fylder, den larmer måske lidt og den skal vedligeholdes. Så skal der åbnes porte til den "server", hvor sikker er du på ungerne ikke kompromitere sikkereheden ved at logge på fra andre computere, glemme at lave en aktive log af osv osv osv.

Jeg har selv det samme "problem", jeg er en nørd, med mail server, filservere og vpn, lige nu er mine unger ikke gamle nok til at have deres egen computer som de slæber med sig rundt, men når de skal til det, så skal jeg også ha' skruet op for sikkerheden.

Min anbefaling er cloud-service.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-10-12 22:06

Der findes flere forskellige cloud løsninger, men her kan du læse noget på dansk:

https://meebox.net/da/cloud-server

https://tools.google.com/dlpage/cloudconnect?hl=da

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-10-12 22:07

Noget af det nemmeste vil være at bruge Google Docs

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-10-12 01:14

Det nemmeste er at bruge en cloudservice som allerede forslået, der er flere at vælge imellem også gratis service, for eksempel Skydrive som er en del af hotmail, der er 7 GB gratis plads som kan deles med brugere du vælger, kan også bruges fra smartphone.
Eller Dropbox som til at begynde med stiller 2 GB gratis til rådighed, du får 500 MB ekstra plads for hver bruger som installerer Dropbox fra et link fra dig, op til 18 GB gratis plads hvis der er 32 nye bruger som bruger dit link til at få Dropbox, skstra plads kan købes på begge tjenester, når en Dropbox bruger delere en eller flere fil mapper med en eller flere Dropbox bruger, så er de delte filer på de andres computere også helt automatisk, Dropbox kan også bruges fra en smartphone men der er filerne ikke automatisk downloaded smart nok da der sjældent er så mange GB på en telefon som på en computer.
Jeg bruger både Dropbox og Skydrive, Dropbox kræver at den du deler filer med selv har Dropbox og kan anbefales det er jo gratis.
Skydrive kan godt bruges uden at den som må se og hente dine filer er hotmail bruger, men der hvis brugeren skal uploades filer til den delte mappe, så skal man logge ind på en hotmail/Windows live konto.
https://www.dropbox.com/
https://skydrive.live.com

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-10-12 01:16

Glemte at fortælle at på Skydrive kan man oprette og redigere word dokumenter også uden at have Windows Office på computeren

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 200 point
Dato : 17-10-12 04:35

Jeg ville benytte en lokal server, de koster næsten ikke noget.
Fordelen er at du altid kan komme ind på den, samt den kan bruges i forbindelse med
al din anden elektronik du har i hjemmet, har du mange film, ryger du hurtig tør for plads i skyerne.
En lille hjemme server bruger ikke meget strøm, omkring 15W, de kan købes meget billigt på
DBA + gul og gratis, selv har jeg købt en brugt til 150.- og den kan tage diske på 2TB plus der er
plads til 2 eksterne usb enheder (4TB), den er som regel altid tændt, så jeg kan bruge den til afspilning af mine filer på tv eller pc, og det eneste der støjer på sådan en, er selve disken som du kan høre starte eller gå ud.
De findes som skrevet billige, men skal du lave backup med den, så skal du have en der kan tage
2 diske som kan køre Raid, eller en ekstern usb disk.
Sikkerheden på en Netdisk er lige så stor som på en pc.
http://www.dba.dk/soeg/?soeg=nas
Du kan også købe en Router med usb, hvis din egen ikke har det.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-10-12 10:23

Citat
Jeg ville benytte en lokal server, de koster næsten ikke noget.

En computer der står tændt hele tiden, koster omkring 600 - 700 kr. om året i strøm, så det er ikke helt sandt.

Citat
En lille hjemme server bruger ikke meget strøm, omkring 15W.

Hmmm 15W........ det kan en hver om sige, er det per 30 sek.? Og en hver vil vide at det ikke passer. Hvis du har en strømforsyning der hedder 300W så bruger den 0,3 KWh, står den så tændt i 24 timer så er det 0,3 x 24 = 7,2 KWh, står den så tændt i helt helt år så er det 7,2 x 365 = 2628 KWh og hvis vi siger at prisen pr. KWh er 1,5 kr. så er det 2628 x 1,5 = 3942. Og så kan vi jo godt se at det jeg siger med 600 - 700 kr. om året ikke helt passer. Men igen så kommer det an på den hardware der er i computeren.

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 17-10-12 10:46

du kan have mange dokumenter,billeder og andet godt fra havet på en minne pin den koster ikke skjorten og kan blot opgraderes når i samles til jul hjemme

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-12 12:46

Citat
Hmmm 15W........ det kan en hver om sige

17,5W når den er i brug, lavere når den står i standby
http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS212j&lang=dan

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-12 12:51

Citat
Hvis du har en strømforsyning der hedder 300W så bruger den 0,3 KWh

Og fordi man har en strømforsyngen på 300 eller 1000Watt, så bruger den meget lidt, for at stå tændt - måske 1 watt.
Den æder ikke de Watt der står på den, det betyder bare at den kan klare det angivne antal Watt

Godkendelse af svar
Fra : skibonitten

Dato : 10-01-13 19:52

Tak for svaret mig-selv.