/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan ikke boot op fra CD-rom drevet
Fra : F.E.Larsen
Vist : 777 gange
100 point
Dato : 03-06-03 08:09

Jeg har problemer med at min computer ikke kan boot op fra cd-rom drevet, jeg har tjekket i BOIS og opsætningen er sat til at boot fra CD-rom drevet. Ved opstart viser den at den har fundet drevet og at den booter fra cd-rom drevet, men herefter går den i sort. Jeg har prøvet at skifte kablet samt tjekket om øvrige dele sidder løst men uden resultat, ligeledes har jeg også tjekket softwaren. Jeg har også brænder drev som jeg har prøvet at boot fra, men det samme sker.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-03 08:13

Hmmm! Er det en kopi du er i gang med at boote fra, eller er det original CD'en??
Hvis det er en kopi, så er det sikkert ikke en "ordentlig" kopi... få fat i en ny, eller endnu bedre original CD'en
Søren

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 03-06-03 08:40

Det er en original CD, og som jeg skriver i mit spørgsmål er softwaren tjekket på en anden maskine?.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-03 08:58

Har du også tjekket dit CD drev i en anden maskine?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-06-03 09:25

Hvis det er XP så er der lige en tast du skal trykke på (jeg kan ikke huske hvilken) men det viser den. Og du skal være hurtig.
Emesen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-03 10:37

Det ku' også være rod i dine boot filer:
Prøv at reparere boot filerne. Start med XP CD'en og tryk R for reparation. Nu vil Genoprettelseskonsol starte. I prompten taster fixboot. Hvis ikke det hjælper kan du prøve med mbr. Hvis du har brugt f.eks. MaxBlast eller lignende trejdepartsprogram til at forberede harddisken til installation skal du være meget varsom med mbr.
Kig evt. på:
http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/index.htm
http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/recov_cons.htm

Kommentar
Fra : whyking

Dato : 03-06-03 14:26

hmm, undskyld mig...

men skal man ikke have en startup-diskette i a-drevet, før den spørger om du vil boote fra cd-rom eller ej??
sådan plejer jeg i hvert fald... du skal oprette start-diskette i windows... tror jeg... er ikke sikker...

spørg andre inden du prøver...!!

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 03-06-03 15:28

Hej F.E.Larsen.

Den fejl du beskriver her har jeg selv været ude for på en hel del maskiner. Det er en typisk ram fejl. Jeg kan selvfølgelig ikke sige det med garanti, men det er det 9 ud af 10 tilfælde, hvor det sidste tilfælde har været et defekt cd-rom drev

Hvis du vil vide 100000% sikkert at det er dine ram så download programmet memtest86 som kan hentes herfra:
http://www.memtest86.com/

Det er et program som tester dine ram blokke igennem for fejl. Det kan godt tage noget tid. Hvis det finder en fejl, ja så ved du med sikkerhed, hvorfor din comp ikke vil starte....

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 04-06-03 07:13

Hej alle

Tak for de mange gode råd, jeg har nu prøvet stort set alt, mine ram er i orden og harddisken er i orden, cd-romdrevene er i orden, kablerne er i orden, softwaren er i orden, jeg har prøvet alle gode råd og har prøvet at boote op "mange" gange, og det lykkes mig faktisk i går aftes at boote på cd-rom drevet, men midt under installationen spørger den efter en fil fra CD-rommen, det vil sige at hvor min pc i starten kunne læse fra CD-rommen kan den ikke finde cd-rom drevet midt under en installation. Jeg tror selv det må være "crontrolleren", er der nogen som kan hjælpe med min påstand.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 04-06-03 08:43

Din brænder er sansynligvis den nyeste, så prøv lige at pille cd-rom læseren fra.
En "metode" til at ødelægge ide controler er at pille det lille strømkabel fra og lade fladkablet blive siddende......
Check og prøv lige lige:
HD = som master på første ide kabel (0 ell.1)
Brænder = som slave på første ide kabel
Intet på andet ide kabel
Prøv at boote op og indstaller
Bagefter kan du flytte rundt på brænder/cd-rom læser7og evt flere HD
Lad høre hvad der så sker.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 05-06-03 11:00

Tak for svaret emesen.

Jeg har prøvet med dit forslag og det virker, jeg har fået installeret windows samt øvrige programmer, uden problemer selv efter at havde genstartet maskinen flere gange. Har du et bud på hvorfor udgangen er defekt, og kan jeg gøre noget ved det, eller skal jeg havde et nyt controllerkort, hvis der skal kobles flere drev til?.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-06-03 17:40

Jeg tror comp. havde svært ved at finde ud af hvilken cd-rom programmet lå på. Nu kan du prøve at sætte ide kabel nr 2 med cd-rom og HD eller hvad du vil. Der er flere mulighedder:
Extra HD som master på ide nr.2 og dvd/cd-rom læser som slave.
Dvd/cd-rom læser som master eller slave på ide nr. 2
Styresystemet vil lede efter driver på brænderen.
Emesen.