/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
temperatur i havet
Fra : polpot
Vist : 731 gange
100 point
Dato : 02-06-03 08:40

hej alle.
er der nogen der kan hjælpe mig.
er temperaturen højst på bunden eller på overfladen i havet.
mvh polpot

Accepteret svar
Fra : beckski

Modtaget 110 point
Dato : 02-06-03 08:47

det afhænger af 100 ting

i nogle egne findes et såkaldt springlag, hvor temperaturen er lavere under og højere over. De to "faser" blandes ikke men forbliver den samme temp. længe. (kan særligt forekomme i søer - men der er også spring-lag i kattegat).
men ellers på de åbne have er temperaturen lavest ved bunden - og det er helt sikkert.

på helt lavt vand (½meter) kan der opleves fænomener hvor vandet i overfladen er iskoldt og på bunden varmt. - men det er vist ikke det du mener med havet

mvh

Beck

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 02-06-03 08:51

springlag opstår fordi koldt vand (ned mod 4 grader) har højest massefylde og derfor synker ned til bunden. varmere vand stiger opad.

der sker meget sjældent blanding af de to lag (overfladevand/bundvand) - og det gør, at der oftest sker iltsvind under springlag og samtidig er bundvandet meget mere saltholdigt (hvilket også bidrager til den højere massefylde)

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-06-03 09:33

Hej polpot

Som udgangspunkt er vandet altid koldest ved bunden. Da det er her der er den laveste opvarmning fra solen og den dårligste udskiftning, ikke at forstå det ikke bliver skiftet. Tager man kattegat f.eks består det af to vandlag det tunge saltholdige vand der strømmer ind fra nordsøen og det lette ferske vand der strømmer ind fra østersøen. De to vandlag skilles af et såkaldt springlag, hvor en masse plankton lever i. Dette springlag udgør en slags bariere mellem det kolde vand og det varme vand.

håber det var en hjælp

mvh srhansen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-06-03 09:46

Hej
Så er den vist besvaret, men hvis du vil vide noget om hav temperaturen osv., så kig forbi DMIs hjemmeside på http://www.dmi.dk/vejr/index_obsdk2.html

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 02-06-03 09:53

srhansen - læste du mine svar,?

Godkendelse af svar
Fra : polpot

Dato : 02-06-03 11:12

Tak for svaret beckski.

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 02-06-03 11:28

Hej polpot
Det kommer an på hvilken årstid og hvilket hav du mener.

For lige at rette et par misforståelser:

Temperaturen er ikke altid lavest under springlaget. Om vinteren i indre danske farvande kan der være is på vandet, og så er ingen vel i tvivl om at vandet er koldest foroven?

Koldt vand har den største massefylde som beckski nævner, men i havet er det nu i højere grad saliniteten (saltholdigheden) der afgør vands tyngde. Det er således at en ændring på 6 grader celcius svarer til en en ændring i salinitet på en promille.

Derfor kan man godt have overfladevand som er koldere og lettere end vandet på bunden. Selvom det oftest er modsat.

Om sommeren og ude på de dybe oceaner er vandet ved bunden koldere end overfladevandet, med mindre det er steder med hydrotermiske væld, hvilket nok er en helt anden historie.

Vh kajsvaj

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-06-03 12:12

Hej becksi

Ja jeg læste dine svar, men først efter jeg havde sendt mit indlæg Jeg var længe om at lave min kommentar og jeg kunne jo ikke se hvad du skrev samtidigt, ligesom du ikke kunne se hvad jeg skrev ;-D. Derfor blev det til 2 udgaver af det samme. Du fik bare sendt dit først

mvh srhansen