/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Hvorfra kommer navnet Zampa?
Fra : Charles
Vist : 432 gange
300 point
Dato : 29-05-03 23:18

Omkring 1850-70 var der en del danske skibe der hed Zampa. Hvorfra stammer dette navn og hvad var grunden til at netop dette navn var populært som skibsnavn?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 29-05-03 23:33

Hej .... jeg vil starte med at sige at jeg ikke aner hvorfor - dog blev jeg interesseret og begav mig ud på Nettet for at lede, jeg fandt dog kun eet enkelt skib af det navn, med hjemsted i Næstved - men jeg så der var masser af skibe og andet om emnet - og en mailadresse ............. måske der er en bag denne adresse der kan historien bag navnet .....

http://lodsen.dk/Bygget_handelsskibe.html og mailen findes her ( øverst på siden )

det er da et forsøg værd

Karina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 29-05-03 23:34

hov glemte siden med mailadressen : http://lodsen.dk/Oversigt.html

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-05-03 00:32

Hejsan.
Det kan godt være den er langt ude, men alligevel...., det er meget sjovt at prøve.

"zampa" oversat fra spansk til engelsk bliver til: "it crams down". Hvis man kigger videre på oversættelsen til dansk:
"cram cram[kræm] v proppe; terpe; ~ sth with stoppe ngt fuldt af; proppe ngt med; ~ sth into stuve ngt ned (,ind) i; ~ course s intensivkursus; ~ming s eksamensterperi",

kunne det *MÅSKE* have noget at gøre med at stuve et handelsskib.

OK sig det bare, jeg kan bære det.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 30-05-03 00:36

Hej Ram .....

ææhhh det eneste jeg tænkte på var : "hva`har han røget !!!"

( og dog kan se en vis form for logik deri )

Karina

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-05-03 00:38

Fantasien fejler da heldigvis ikke noget

PS. Jeg ryger ikke sån noget.
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-05-03 00:50

Nu dør I af grin.

Når man indsætter zampa i Google's "Language Guessing", gætter den på at oprindelsen er Swahili

Jeg holder nu på min forklaring, det andet er jo kun en maskine.

Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-05-03 07:21

Hej med jer
Jeg går efter den lette løsning. Mon ikke det bare er navnet på en eller berømt Spansk eller Italiensk sømand? Nettet er fyldt med Zampa, men alt sammen i Habla Espaniol (eller noget i den retning). Tænker i samme baner, som skibe med navnet Marco Polo.
Jeg kan nu godt li' den version Ram kommer med (og jeg tror ikke han har røget Fynsk havehæk)
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-05-03 08:04

Sidst men ikke mindst, det ku' også være http://alzbridge.com/

[citat]
Proposed to ease congestion in the North Bay and replace the seismically weaker 1927 span, the new bridge is named after famed ironworker and area resident, Al Zampa, who worked on all bridges in the San Francisco Bay, as well as across the nation. He met his nemesis while working on the Golden Gate Bridge; it came in the omnipresent hazard of wet iron and a long step. Al slipped when crossing iron stringers; he fell into the safety of netting, but the nets sagged and he hit the land below, breaking four vertebrae in is back. Two years in a brace couldn't keep him from his love of iron. He recovered and returned to work, and finished his career as an ironworker. Al, the AceZampa, the best in the business.

The construction of the Al Zampa Memorial Bridge is amazing to witness. A suspension span, it features methods similar to those used in the Golden Gate, yet with modern innovations. New technologies allow for a much stronger and thinner main cable, and the deck is of an entirely new engineering design: built on land in twenty-four sections and raised in place, it is a roadway completed in mere months!
[/code]

) Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-05-03 08:16

Upz! Ser lige at Al Zampa er fra 1927 og skibsnavnene fra 1850-70, så kan det jo ikke være ham - øv!
men så er her et andet bud
[citat]
Cape Zampa is situated alongside the South China sea on Okinawa's main island in the village of Chatan. It boasts a lighthouse built by the U.S. military but I haven't yet confirmed that factoid. It's a wonderous place, beautiful cliffs where fishermen set up to catch fish in the sea about 200 yards below. Amazingly the water sometimes swooshes up high above the rocks during storms and typhoons and has swept a number of people (R.I.P.) out to sea including some Marines as recently as the spring of 2002.
[/code]
ogggg nu skal jeg nok stoppe
Søren

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 30-05-03 10:25

Zampa er mange ting : en flatcoated retriever fra Holland, Maine Coon katte, en komponist der osse hedder Zampa, og lidt interessant endda - en gammel pirat ved navn Zampa, men det var en italiensk side og forstod ikke så meget af det, en mand ved navn Al Zampa er der bygget en "Memorial Bridge" til for at mindes hans lange liv som brobygger, desuden er det en by i Italien ..... osv osv ....men intet der specifikt afslører noget om hvorfor skibe er blevet kaldt Zampa.
Holder stadig på at bedste chance er det link jeg gav dig - måske de ved det

Karina

Kommentar
Fra : Charles

Dato : 31-05-03 11:17

Hæhæ... I godt nok grundige...

Undrer mig I ikke har fundet ud af at Zampa betyder "pote" på italiensk ("Zampa di Vacca" er en kalvefod), at der er skrevet en opera ved navn Zampa omkring 1850 og at ordet har en eller anden forbindelse til stjernetegnet Løven...

Men det forklarer stadig ikke hvorfor de 5-6 skibe fra dengang blev kaldt Zampa... Kan det have noget at gøre med at stjernene stod på en bestemt måde, hvor Løven var særligt fremtrædende?

Bum bum... det er svært at vide...

Charles

Kommentar
Fra : amatis

Dato : 13-06-03 22:28

Zampa er også navnet på en italiensk film instruktør født 1905 hans navn er Luigi Zampa og hans vigtigste arbejderer :
Leve i fred (1946)
I skyggen af en støvle (1948)
Hjertet kender ingen grænser (1950)
Romerinden(1954)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 13-06-03 22:40

Okay, men han kan jo dårligt have lagt navn til skibe, der sejlede i perioden 1850 - 1870

Ram

Kommentar
Fra : dscoop80