/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
larmende bærbar
Fra : pirt03
Vist : 733 gange
100 point
Dato : 15-04-12 12:16

Min Acer bærbare larmer ad h....... til. Det er blæseren det er galt med. den kører så vidt jeg kan forstå alt for hurtigt også selv om der ikke er brug for det. Kan man ikke justere dette så den kun blæser på fuld tryk når CPUen arbejder.
Jeg har forøvrigt støvsuget app. så godt jeg kunne fornylig. Det var faktisk som om dette fik blæseren til at vågne op.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-04-12 12:22

Næsten helt sikkert støv og andet skidt som gennem tiden er suget ind og sat sig så blæseren ikke kan køle som den skal, du skal i gang med den lille skruetrækker og blæse med trykluft inde i computeren, du kan ikke få ret meget ud ved at støvsuge og heller ikke med trykluft uden at skille maskinen ad

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-04-12 12:30

Hvis din bælser køre er det fordi din CPU har det for varmt. Hvis du sætter hastigheden ned stiger CPU temperaturen. Hvis denne bliver for høj stopper den.
Noget tyder på at der er meres tøv i din maskine end du har fået fjernet.

Hvis der er støv på ventilatorvinger falder effektivitet på ventilator. Du skal efter rengøring sikre dig at denne er helt ren også.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-04-12 12:35

Blæseren kan også være slidt i lejerne, så akslen slupre lidt.
Måske har den kørt alt for længe uden smørelse i lejerne.
Jeg ved godt, at det er noget besværligt at komme ind og gøre noget ved det, men med en injektions sprøjte med lang tynd nål, og med syrefri symaskinolie, skal den blot have en dråbe i hver leje.
Hvis det ikke hjælper, så kan det være nødvendigt med en udskiftning af blæseren.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 15-04-12 12:39

Det lyder ret fornuftigt det med at der er mere skidt i maskinen. Men jeg kan jo ikke gøre andet end at støvsuge genne de ventilationsåbninger der er. For at skille den ad og gøre det ordentligt ser da umuligt ud. Tør jeg det??

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 15-04-12 12:41

Når du spørger sådan tør du ikke...

Så hvis du vil være på en mere sikker side, kan du får en reparatør til fikse den for dig. Som du kan se kan der være flere årsager til at den larmer.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-04-12 13:07

Prøv at se filmen her:
http://www.youtube.com/watch?v=-8gtJa2RiEU
og gør så op med dig selv om du tør, brug ikke vold når pladen skal af, der er måske en skrue du har overset eller en skrue som ikke er helt løsnet, det skaidt han finder inde i computeren var aldrig kommet ud ved at støvsuge

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-04-12 15:20

Citat
http://www.youtube.com/watch?v=-8gtJa2RiEU

Han får forhåbentlig ikke penge for det...

Godkendelse af svar
Fra : pirt03

Dato : 05-05-12 11:44

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Der var mange gode bud. Det med larmen, skyldtes at et lille stykke "skidt" havde sat sig sådan at det virkede som barndommens klemme mod egerne i et cykelhjul.
Men der måtte altså en reparatør til