/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Dobbelte billeder på skærmen
Fra : wanky
Vist : 627 gange
100 point
Dato : 19-02-12 17:40

Mit Sony tv forsynes fra Yousee kabeltv. Når jeg tænder for tv, vises billedet med tre meget smalle hvide vandrette striber og billedet vises forskudt over skærmen i kopi. De hvide striber deler skærmbilledet i fire lige store felter.
Efter at tv har været tændt i ca 15 min forsvinder fænomenet og billedet er herefter OK.
Sjældne gange optræder fejlen dog også senere periodisk, men forsvinder af sig selv.
Jeg har efterset antennekablet, tilslutninger, og de er ok.
Signalet føres via en forstærker på loftef til en Yousee-boks ogh derfra til tv via et hdmi-kabel. Herudover kan signalet gå direkte til tv i et coax kabel fra forstærkeren. Uanset hvilken vej der vælges for signalet, fremkommer problemet.
Forslag til hvor jeg kan søge efter en løsning ønskes? Kan det være tv, forstærker eller kablerne?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-02-12 17:52

Hvis du har garanti på dit TV, så afsted med det. Det er elektronikken i fjernsynet der ikke er i orden.
Tag et par billeder af fænomenet, og beskriv det på en seddel,som du sender med fjernsynet til reparation.
Du kan ikke selv gøre noget.

Kommentar
Fra : wanky

Dato : 19-02-12 19:00

Fjernsynet er 38 mdr gammelt, så garantien er jo væk
Så nu vil jeg finde en Sony reparatør i i midtjylland og se høre man siger dér.
Foreløbig tak for svaret severino.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-12 22:20

Sidst jeg havde det problem kostede det en bondegård (gammeldags tv)
fik det lavet og efter en måned røg det (bogstaveligt)
Prøv selv at åben det, og se efter løse forbindelser (kolde lodninger) til skærmen/ på printet.
Det kan også være støv og skidt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-02-12 22:21

Citat
ca 15 min forsvinder fænomenet og billedet er herefter OK

Med en hørbar tone af elektrisitet og eventuel en stærk knurren...

Godkendelse af svar
Fra : wanky

Dato : 27-03-12 11:04

Tak for svaret nomore.
Efter selv at have haft TV åbnet og rusket lidt i stikkene gav det dog ikke det ønskede resultat. Men en flink tv-reparatør skilte det hele af og satte tv'et sammen igen. Det har virket. Men han sagde dog, at det højst sansynligt var selve hovedkortet der havde en fejl. Et nyt kunne ikke skaffes mere Men lad os nu se, hvor længe det vil fungere.
Så tak for hintet nomore