/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
dab, bedre signal
Fra : vagnr
Vist : 1900 gange
200 point
Dato : 15-02-12 20:34

Jeg har en dab+-radio i køkkenet, skal kun høre P1, men har ofte elendig lyd, eller totalt udfald.

Radioen har selvf. ikke stik til ekstern antenne, er der noget jeg kan gøre for at forbedre modtagelsen, andet end et købe en ny radio med antennestik.

En FM-radio virker fint, men vi spiser ved 20-tiden, og jeg gider ikke høre klassisk musik mens jeg laver mad. Radio Møller (24/7) lyder som om jeg er med på en lytter på en chik cafe med nogle unge mennesker der snakker indforstået ved nabobordet

Accepteret svar
Fra : Fattig

Modtaget 200 point
Dato : 15-02-12 21:58

Prøv at sætte radioen et andet sted, måske antennen ikke modtager så godt hvor den er nu.
Det løste problemet hos mig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-02-12 06:14

Det prøver jeg i dagens løb

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-12 11:27

Jeg har lidt af det samme problem,
der skulle ellers være gode DAB modtage muligheder her i Sønderborg?

Jeg hører næsten altid DAB 5, alle de gode gamle melodier fra min ungdom,
men undertiden fader signalet ned og kan kun svagt høres...

Min kone har ikke samme problem, trods ringere modtage forhold i udkants Danmark,
hun har nemlig fået en internet radio, der også kan tage DAB radio kanaler.

Plus over 40.000 radio kanalar verden rundt, noget jeg kan anbefale i stedet for DAB...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-02-12 13:47

Hvis I ikke har opdaget det endnu, så er det måske på tide, at søge oplysninger om DAB.
DAB er noget opreklameret LORT, som skulle skabe et kunstigt behov for at lytte mere til radio, og få solgt nogle DAB radioer.

DAB udsendes fra færre master end FM. Sendeeffekten på DAB ligger også langt under hvad de egentlige DAB sendere. Det er lige som DIGITAL tv.

Man påstår at det digitale signal skulle være langt bedre end det gammeldaws. Men det holder ikke en meter, når der er tale om områder der ligger længst væk fra senderne.

Her i byen har vi en TV-mast med FM; sydsjællands senderen. DAB signalet sendes fra Vordingborg senderen, og har en dårlig dækning her i byen, p.g.a. den naturlige geografi i landskabet.

Så DAB kommer ikke ind i huset, i den ringe tilstand!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-02-12 14:40

severino, jeg bor i Hvidovre, og har et elendigt signal, med samme radio på FM går det fint, lyden er også bedre, så du har (desværre) helt ret.

Hvis DR ikke havde splejset P1 med P2 havde jeg ingen problemer, men fra 18-06 er DAB, eller netradio, eneste mulighed for at høre P1.

Da det er ren taleradio, er lydkvaliteten ikke afgørende, men signalet/lyden forsvinder ofte helt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-02-12 17:27

Ja, det er faktisk helt utroligt, hvad man kan bilde folk ind.
Det påstås at DAB skulle i sin digitale form, række længere, og være mere støjfrit end den gamle Frekvens moduleret radio.
Det er den sikkert også inden for senderens rækkevidde. Men da senderstyrken kun er ca. 10% af hvad den er på FM, så skal man være noget blind for at se, at dette ikke holder en meter.
Når der så ikke er til at montere en antenne til radioen, så er man langt ude på Lars Tynd***** mark.
Ham der har solgt dig denne radio, havde vel kun gyldne lovord om radioens fortræffeligheder. Han opnåede det at få solgt den.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-02-12 17:34

har samme problem med signalstyrke i det nordjyske.
Der må vel findes specielle DAB antenner / signalforstærkere som kan "kobles på" den strittende teleskopantennepind-desværre har jeg ikke set en DAB radio med seperat extern antennetilslutning.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 16-02-12 18:00

Tak for svaret Fattig

Jeg har nu haft radioen kørende på DAB 1½ time med fornuftig lyd, uden problemer, bare ved at flytte den hen til vinduet, og vende og dreje antennen.

Egentlig er jeg lidt over ikke selv at have tænkt tanken, men bare det er løst er jeg tilfreds.

lham, det var egentlig det med at sætte en antenne på teleskopantennen jeg havde i tankerne, men nu er mit problem løst, så det må andre finde ud af!

Og til sommerhuset, som ligger et par kragevendinger efter Lars Tyndskids mark, må jeg vist finde frem til en DAB-radio med antennestik og sætte en ekstern antenne op (jeg har læst noget om, at en TV-antenne skulle være brugbar, men ikke en FM-antenne). Jeg venter til det bliver varmere med at finde ud af det!