/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
flytning til leje bolig og anden indret
Fra : livamix
Vist : 1268 gange
50 point
Dato : 25-10-11 05:06

Hej

Vil flytter i leje bolig her i det nye år, vi har fundet et hus der bare er super til vores familie, det er godt nok ved privat men langtidskontrakt, eller som udlejeren siger, de næste 25 år ha ha så det må være langtidskontrakt.

Det eneste problem jeg har er, at i badeværelsen, som kun er 1 meter gange 2 meter, der står et sidebadekar, med meget lille hul til at stå og komme i bad. Jeg er lammet i min højre arm og har svært ved at hæve mig op fra sådan et kar, så er det næsten lige meget hvor stort det er, men dette her er meget lille og jeg kommer aldrig i bad da jeg hverken kan komme ned eller op. min datter på 8 år er rygopereret, fået fjernet nogen ryghvivler og skindet ryggen op, så jeg kommer slet ikke til at få hende op i det bade kar,

Nu er spørgsmålet, kan kommunen nægter os, at de vil fjerne badekaret og genopbygge gulvet til vi kan bade der, og sige vi bare kan finde et andet sted at bo?? eller er de forpligtet til at hjælpe os.

Huset ligger på vores vej og alle mine 3 børn kan blive i deres vande omgivelser, og det er meget vigtig da min store pige har atypisk autisme, min mellemste går i special klasse og har indlæringsvanskeligheder og min mindsteogså kræver struktur og ensrettede rutiner

Er der nogen af jer der ved det ???

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 25-10-11 05:48

Hej ivamix, jeg mener at kommunen skal hjælpe jer, men hvordan de skal gøre det ved jeg faktisk ikke rigtigt, men hjælp har i krav på når jeres familie er så hårdt ramt.
Jeg vil tage ned på kommunen og søge om hjælpen derefter hvis det falder ud til kommunens fordel skal jeg have et skriftligt svar/afslag, det har du krav på.
Derefter anker du sagen til regionerne dem der før var amterne.
MVH:
Alan 57

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 25-10-11 06:04

Nu skal du allerførst have lov af udlejer til at fjerne badekarret.
Om kommunen skal betale for din ombygning kan kun kommunen svare på, da det er forskelligt fra kommune til kommune. Tag en snak med din sagsbehandler og få et svar på skrift. Det er muligt at du selv skal betale for ombygningen og et er også muligt at kommunen betaler noget eller det hele.

PS. der er mange handicapper her på kandu, men det er hovedet det er galt med.

vic200

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-11 06:50

Som nævnt, skal du først have tilladelse af udlejer - måske udlejer vil opdatere badeværelset med brusekabine?

Hvis ikke - så skal du tale med din læge, som kan få en visitator ud og gennemgå huset, for at se på hvordan huset kan indrettes handicapvenligt

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 25-10-11 09:12

jeg har snakket med udlejeren, vi må gerne lave de ting, der er bedst for os, også at fjerne badekaret, bare vi etablere det okey igen. Jeg har prøvet at kontakte kommunen igen i dag, men kommunens tlf i omstilling åbner først kl 9 og deres tlf til dem der har med det at gøre, åbner mellem 8.15 og 9.15, sad i kø igen som de andre dage, men i dag har jeg fået direkte tlf til den afdeling. Så i morgen vil jeg igen prøve og håbe hende jeg skal snakke med er på kontoret.

Mange tusinde tak for jeres søde svar, håber af hele mit hjerte at de vil hjælpe, da vores økonomi ikke er super god og derfor må flytte til leje bolig

kh liva

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 25-10-11 09:25

håber at i får den hjælp i har brug for, men det ser svært ud pga. at mange kommuner skal spare i budgetterne.

Og et af de første områder der bliver sparet på er handicap området (desværre).

Men prøv evt. og meld jer ind i en handicap organisation, og få noget rådgivning. Så kan kommunen ikke snyde jer nær så let, hvis i kender jeres rettigheder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-10-11 11:36

Citat
jeg har snakket med udlejeren, vi må gerne lave de ting, der er bedst for os, også at fjerne badekaret, bare vi etablere det okey igen

Hvem fa`en vil sætte et badekar op igen når det endelig er væk, i dag laver man en boblekar hvis man tager sig råd til den luxus at bruge meget vand og varme til bad.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 50 point
Dato : 25-10-11 15:45

Konnunen har i bistandsloven en § som skal hjælpe forældre med kronisk syge børn. For mange år siden var det §48. Jeg ved ikke om det er ændret.

Men det giver dig en udvidet mulighed for hjælp til ændring af boligen. Så op til Kommunen og snak med en sagsbehandler.

Jeg tror at der er det specielle ved den § at kommunen ikke selv skal fortælle hvad du kan få, du skal bede om det. (Jeg har selv fået hjælp fra den § til et sygt barn)

Men held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-11 15:56

Jeg tror ikke det vil hjælpe at søge specifikt på din datter, for der er jo også en far der kan hjælpe med at bade hende

Søg med udgangspunkt for jer begge

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-11 17:20

Nordsted: Det er lige meget om der er en far, den § går specifikt på hjælp til syge børn i eget hjem.
Og den er ikke indtægtsbestemt. Men man skal vide hvad man søger om.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 25-10-11 21:20

prøv at søge efter § her inde https://www.retsinformation.dk/

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 26-10-11 04:47

nej nej vi skal bare lave et brugbar badeværelse igen smiler glad men ikke sætte et nyt kar ind igen.

Ja selvom der er en far så hjælper det ikke ret meget, da han er total slidt i knæer og albuer.

Vores datter er en meget stor pige på 55 kg og 124 cm høj, hun kommer sig hele tiden, hun ligner en oppustet bold og de er også ved at udrede hende for dette, de kan ikke sætte noget på kosten tværtimod burde hun være en mega tynd pige, med det hun spiser det er super synd for hende, og vi har råbt om de i flere år, men først nu for 2 år siden har de taget det alvorligt så vi skal indlægges i odense på et eller andet tidspunkt.

jeg siger endnu engang mange tusinde tak

jeg vil ihvertilfel prøve at søge om dette da det jo ikke er helt billigt og helt nemt at få det lavet så det er okey igen

kh liva

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 26-10-11 12:29

ja så fik jeg ringet i dag, men helt ærligt, hende jeg skulle snakke med skulle jeg alligevel ikke snakke med så, var der to andre, men det har okey travlt, så det kunne godt gå nogen dage før de ringede. så hvis jeg ikke tager fejl så bliver det næste år til jul. øv altså tingene tager altid 1000 år sådan et sted kh liva

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-11 13:08

Ja mange ringer, men du har en fast sagsbehandler, ring til kommunen og spørgs om hvem det er.

Godkendelse af svar
Fra : livamix

Dato : 05-11-11 05:51

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-11-11 08:16

Selv tak og jeg håber du får noget hjælp.