/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Betale og se glad ud
Fra : Palmen
Vist : 1195 gange
50 point
Dato : 20-10-11 09:52

Vi har et problem med en kat der kaster op. Vi har prøvet forsk. ting såsom kattegræs, kattemalt, skiftefoder mv. Intet hjælper.

Så en tur til dyrelægen med katten.

Første diagnose - orm var årsagen - indsprøjtning og det skulle hjælpe ellers skulle vi komme igen.

Hjalp ikke.

Anden diagnose - røgntenbilleder viste ingenting - forstoppelse, indsprøjtning, og det skulle hjælpe ellers skulle vi komme igen.

3000 kr fattigere er vi nu og det har stadig ikke hjulpet.

Skal man egentlig bare betale og se glad ud ? Jovist vi betalte kun ½ konsultationshonorar ved anden diagnose men stadig en hamper pris.

Skifte dyrelæge er jo også lidt træls, når nu vi har taget røgntenbilleder mv hos nuværende.

Men man skal måske bare betale og se glad ud - eller har man som forbruger egentlig nogen rettigheder som sådan ? Hvis vi tager ud til samme dyrelæge igen vil jeg absolut påpege om 3 behandling ikke skal være gratis - men mit spg går på om jeg i det hele taget kan fremsætte sådan en anmodning - har jeg noget at have den i - evt også juridisk ?

Nogen der ved noget ??

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-10-11 10:28

Visse Dyrlæger er desværre penge maskiner,
der tænker mindre på dyrene - end på penge.
Skal ikke kunne sige hvilken du har.

2 behandlinger der ikke har virket, OG SÅ en tredje
JO, jeg ville snakke med store bogstaver

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 20-10-11 12:59

jeg tror ikke du har noget rettigheder, men ved det ikke 100 procent, men prøv at ring til forbrugerstyrelsen og snak med dem, de kan gajte dig om hvad dine rettigheder er.

Personlig kan jeg godt følge dig at det er super træls, det koster dyret, og hvis man elsket sit dyr meget højt er der kun en vej betale og smil.

jeg har tidelig på året brug over 15 000 kr fra jan til april, med at bekæmpe hårsæksmider på en mopse hund, men der var det dyrlægen, der sagde stop, da medicinen ikke virkede mere og hun havde prøvet alt muligt inden vi fik hende. Men jeg var ikke klar til at opgive.

Jeg tænkte på er din kat en ungkat under 2 år og evt en lidt dyre katterace, for så må der være en god ide at kontakte opdrætteren, og forhør om de andre i kuldet også bøvler med dette, det kan jo være noget medfødt også har opdrætteren erstatningspligt via købeloven, den ertatning kan så evt bruges som hjælp til at få din kat rask, eller hvis din kat ikke kan redes, at du kan få dine penge tilbage, jeg ved at det ALDRIG kan erstatte din dejlige kat, men du ved nok hvad jeg mener

mvh liva

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 20-10-11 13:24

Ja jeg ved hvad du mener Ilva, men det er en ganske almindelig kat - ingen race eller noget som helst. Moderen var halvskov-kat og faderen en "strejfer".

Hun er 7 år og der har ikke været noget problem indtil nu.

Men hører gerne fra flere - ellers vil jeg tale med dem derude og anføre at jeg mener at hverken katten eller min pengepung er tjent med at de stiller forkerte diagnoser og behandler katten ud fra disse.

Jeg sidder lidt med en følelse af, at de er sprungter over hvor gærdet er lavest - ikke har undersøgt hende godt nok og bare stillet en diagnose og behandlet ud fra hvad de tror - i værste fald har pengene også spillet ind i deres behandlinger. Det er svært at vide.

Jeg finder de bare underligt at de behandler hende for orm når jeg har læst hvordan symptomerne for orm er på nettet. Forstoppelse - tjaeh de symptomer der er for dette synes jeg heller ikke passer på katten. Det gør mig en anelse utryg at de stiller disse diagnoser og når jeg går hjem på nettet og læser om det kan jeg ikke få det til at passe på katten. Men en ting er jo teori, en anden ting er praksis så de kan jo også reelt nok have stillet diagnosen ud fra hvad de ærligt tror.

Jeg undrer mig så bare over at de tager fejl 2 gange i træk.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-10-11 16:29

Jeg tror ikke du kan gøre så meget andet end at tale med dem og sige du er meget utilfreds med at de ikke kan finde ud af en diagnose, men sagtens i at kræve penge ind. Men du kan jo fortælle dem, at du agter ikke at holde mund med deres uduelighed. Jeg har flere gange med held truet forskellige firmaer med kandu. Og din dyrlæge er sikkert også bange for at blive hængt ud. Specielt et sted hvor de ikke kan forsvare sig.
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve en anden dyrlæge. Jeg ved ikke hvor du bor, men hvis du bor på Sjælland er Faxe Dyrehospital et godt et.

Håber du får fundet en dyrlæge der kan sit kram.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 20-10-11 18:46

Hej jeg synes at der skal tages blodprøve som kan beviser om der er noget gældt med nyre eller andet betændelses tilstand i maven. Når man skifter foder til katte, skal det gøres langsomt med at, blande det ny fodre med gamle gradvis, så katten vender sig til det. Ellers kan det også fremkalder opkastning hvis der blever skiftet fodre fra den en dag til den anden.
Desuden synes jeg også at det lyder meget overflædisk, at lægen bare slynger ud med mulige årsager.

Jeg vil nok tage til landbrushøjskolen eller lignende sted hvis du ikke boer here i København.
Håber at du finder en god løsning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-11 22:44

Hvis det var mig, ville jeg først tale med dyrlægen om det - det er måske ikke så nemt at finde en diagnose på et umælende væsen?? (din historie kunne såmænd lige så godt være fra et alm. hospital )

Det er helt alm. praksis at første konsultation er den dyreste, så du har nu ikke fået afslag i prisen på de efterfølgende konsultationer!

Hvis dyrlægen ikke finder en diagnose til at helbrede katten ville jeg skifte dyrlæge - og røntgenbillederne må du da kunne få udleveret, du har jo betalt for dem

Jeg kan også varmt anbefale http://www.dyrehospitalet.ku.dk/

Og så er der lige denne

http://www.dyrlaegeankenaevn.dk/omankenaevn/Sider/default.aspx

Rigtig god bedring med katten

Accepteret svar
Fra : livamix

Modtaget 50 point
Dato : 21-10-11 07:41

søde ellers ring til forbruger styrelsen de kan fortælle dine rettigheder.

Jeg har ikke super meget forstand på¨katte mere hunde, men kunne du evt fortælle mere om de symtomer din kat har foruden opkast, hvor lang tid det har stået på m.m. jeg kender en del kattemennesker måske de har oplevet det. har du evt kigge på nettet ang sygdom ved katte, så kan du bede om, at få det undersøgt, blodprøver viser også mange ting, så det ville måske være godt, at få det gjort. ved ikke hvor du bor, men der er en dyrlæge lige over dansk tyske grænsen, det er rigtig god og billig, de tager også blodprøver m.m. jeg har et eller andet sted et link til deres side,hvis du er interesseret, man kan sagtens skifte dyrlæge, midt i det hele, hvis du føler at de ikke er nok eksperter på dette områd, derfor kan du jo godt komme igen senere, til alt muligt det anbefalder min egen dyrlæge gerne. griner men nok fordi han ved jeg ikke vil opgive da jeg elsker mine dyr så meget.

der er noget der hedder katte aids ved en af min veninder havde det, men kan simpelthen ikke huske hvad symtomerne var på det, men ved at hun kæmpede en sej kamp for at finde ud af det

kærlig hilsen liva

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 21-10-11 08:37

3000 kr er meget billigt for de konsultationer og behandlinger der er iværksat. Problemet er at vi i Danmark ikke er vandt til at betale for sundhedsydelser. Havde det været et barn der fejlede det samme, havde regningen allerede været på 30.000 kr, men den havde du aldrig set, da det er samfundet der betaler. Eller hvad med en bil. Du kommer ikke langt for 3000 kr hos mekanikeren.
Dyrlægen er i et dilemma - de har både dine penge og dyret at tage hensyn til. Den rigtige diagnose og behandling kan sagtens stilles, men så er regningen hurtigt oppe på 10.000 kr eller mere. I din kats tilfælde er en kikkertundersøgelse, blodprøver, afføringsprøver mm. absolut indiceret, men er du klar til at betale det. Havde du en sundhedsforsikring på din kat, havde du slet ikke skulle bekymre dig - så var diagnosen stillet i første hug, og din kat allerede rask.
Om du skal skifte dyrlæge er et spørgsmål om du føler de har gjort deres arbejde godt nok. Er der en grundig og kompetent gennemgang af dyret eller famler de i blinde ved en så banal ting som opkast. Du kan evt blive henvist til et dyrehospital - så samarbejder din dyrlæge med hospitalet i stedet for at modarbejde. F.eks er røntgenbillederne dyrlægens ejendom, du har bare betalt for at de blev taget.
Til sidst undrer det mig at hverken du (eller dyrlægen?) skriver noget om maden. Prøv at sætte katten på skånekost i et par uger f.eks Hills i/d, eller søg lidt på nettet, der er masser af opskrifter.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 21-10-11 09:19

Tak for svaret livamix og alle jer andre.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 21-10-11 19:21

Det er faktisk normalt at en kat kaster op, alt den storhej er til ingen nytte, tilbage er kun at ynke
katten for besværet.