/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hjælp ang tvangsaktion/tid/forløb m.m.
Fra : livamix
Vist : 1552 gange
60 point
Dato : 12-10-11 20:25

Hej

Vi er en familie der sidder rigtig dumt i den, vi er begge to far og mor ramt af sygedom, jeg er ved at søge førtidspension og min mand er flexjobber, har brugt meget tid på at komme igennem systemtet med sygedagpenge, kontanthjælp efter sygedagpenge udløb m.m.

Jeg havde et hus inden jeg mødte min mand, sammen med min eks mand, min eks mand og jeg havde en kæmpe gæld, som jeg tog med sammen med huset, min mand og jeg har nok betalt de første 800 000 kr af på 8 år.

da min mand røg på kontant hjælp efter han var gået for tid på sygedagpenge, og blev bevilligt flexjob, havde vi svært ved at få tingene til at hænge sammen kunne vi se, da han mistede 13000 kr udbetalt og vores tidligere bank ikke ville sætte afdragene ned på vores gæld,

vi fik så lige på falderebet redet det hele ved at flytte bank, det hele så lyserødt ud ind til i sommers, da vi havde misforstået banken, da vi havde fået en kassekredit på vores budget på ca 20000 kr, der var regnet forkert, da vi skiftede bank, vi vidste bare ikke kun at en kassekredit kun varede 3 mdr. Den kassekredit blev kørt over på vores boligkredit, som vi regnede bare med løbetiden blev et par år mere, da vi betaler det på 15 år og egentlig først skulle betale det på 30 år.

men så i sommers fik vi en rykker på at vi skulle betale 20 000 kr, vores rådgiver var på ferie i en mdr og da han kom hjem, var vi taget afsted 14 dage, vi havde mailet til ham og ringede til banken samt de havde lukket for vores dankort, tros der ikke var minus på kontoen, men pga den boligkredit.

Da vi var på ferie var vores nye kort også blevet spærret, da jeg ringede fik jeg at vide, de havde taget alle vores penge på boligkreditten. så vi havde 0 kr at leve for og vi skulle bare skaffe alt hvad vi kunne til ugen efter, det lykkes os at skaffe 5000 kr mdr, var de der også med det samme og træk endnu engang hele lortet, plus der er røget regninger fra budgetkontoen fordi de også havde været der, vi skrev så til vores rådgiver der opfordret os til at skaffe så mange penge vi kunne og aflevere en masse papir, men vi kan ikke skaffe flere penge vi er bag ud med regningerne det vælter ind med rykker, m.m.

Jeg magter bare ikke mere, vi har fundet et sted vi evt kan leje og jeg overvejer meget at smide håndklæden i ringen, nu er det 3 gang på 10 år, vi står i situationen første gang, da jeg flyttede tilbage til huset efter skilsmisse, vi har vent hver eneste kr alt den tid vi har været sammen, vi stod der igen for 1,5 år siden og min kampgejst er der ikke mere, er det bare en stakkels frist, at gøre alt igen eller??

men nu er spørgsmålet hvad vi gør vælger vi kampen igen ja så ved vi hvad det kræver vælger vi at smide håndklæden i ringen, hvad sker der så, selvfølgelig kommer vi i rki og vi skal stille i rettten m.m. men hvorlangt tid har vi til at være ude af huset hvis vi stopper bankgælden og kreditforening, hvad er procedure, hvilken rækkefølge kommer det i, vil jo gerne spare så meget op som muligt til et lejemål, men vil ikke at børnene skal opleve at pantefoden og forskellige mennesker løber i vores hus,

hvad kan de tage af vores indbo og kan de tage vores gammel bil fra 1992 der har kostet 8000 kr for 8 mdr siden ??

er der nogen ting vi skal være obs på ??

hvornår kan man søge gældernæring ?? og kan man det hvois man er flexjobber og førtidpensionist ??

men min alle største bekymring er hvornår vi skal være væk her fra

på forhånd tak

mvh liva

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-10-11 20:34

Citat
men hvorlangt tid har vi til at være ude af huset hvis vi stopper bankgælden og kreditforening

Der går uden videre 1 år.

Citat
hvad kan de tage af vores indbo og kan de tage vores gammel bil fra 1992 der har kostet 8000 kr for 8 mdr siden ??

De tager ikke noget af det, det kan ikke betale sig

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 12-10-11 20:41

tusinde tak er det også ved at stoppet lånet på banken, terminen skal først betales til slut af dec. vi var ved gratis retshjælp i dag, men han gad næsten ikke svare os, da han havde travlt, han sagde 2-3 mdr og det sted vi har fundet kan vi tidligst flytte ind til 1 feb -12. så jeg gik i vild panik. men han gad jo heller ikke høre ret meget af sagen.

mvh liva

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 12-10-11 20:44

ps ved du hvilken rækkefølge tingene går, og hvad proceduren er ved en tvangsaktion???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-11 20:46

I kan sagtes regne med at blive i huset til i får lejligheden til februar... der går lang tid på dommerkontoret -- det år Teil nævner - er ikke urealistisk i disse tider.

Jeg ville prøve at søge gældsanering hvis jeg var jer, i har en lille chance, når i har så dårlig en indtægt

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 70 point
Dato : 12-10-11 20:48
Kommentar
Fra : livamix

Dato : 12-10-11 20:57

tusinde tak det er bare så psykisk hård, at stå i og nu hvor det er 3 gang, vi står i situationen, magter jeg bare ikke mere, hvis det så var fordi vi er selvforskyldt i det, var det okey, men en misforståelse (påtand mod viden om det ikke er sagt) er ikke i orden og slet ikke at sætte os i situation, at vi ikke har haft penge de sidste mdr og vi har børn, kan jeg slet ikke være med til, plus at vi bliver javet ud og låne dyre lån, som vi ikke har råd til at afdrage, det hele køre, de sidste mdr penge penge penge, selv når jeg sover hedder det penge, hvad vi gør, at der kommer nogen at tager det hele, børne der manglervinter tøj, hvordan vi finder penge til mad m.m. mvh liva

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-10-11 21:24

Du jhar en sagsbehandler i kommunen, og der kan du prøve at se om de kan hjælpe jer med evt. indskud til lejlighed (lån) vintertøj til børnene.

Jeg ved kommunerne har fået spændetrøje på, men der er hjemmel i bistandsloven til at hjælpe. I skal have alle papirer med.

Men skynd dig at få en samtale med kommunen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-10-11 21:46

Hej og ØV.
Der er nogle ting jeg undre mig over ???
Citat
Jeg havde et hus inden jeg mødte min mand, sammen med min eks mand,

Havde i huset sammen ??
Og hvis ja...
Citat
min eks mand og jeg havde en kæmpe gæld, som jeg tog med sammen med huset,

Hvorfor tog du den gæld på dig selv i stedet for at i delte den
Citat
da vi havde fået en kassekredit på vores budget på ca 20000 kr

Vil det sige i tog på ferie for den kassekredit ???
For så er i jo temmelige uansvarlige ..... efter min mening !!

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 13-10-11 05:47

hej pia

ja min eks og jeg havde et hus han ville blive i det så jeg flyttede, men efter 3 mdr havde han fundet en sød pige, og hun ville ikke blive her, vi satte huset tilsalg men det kunne ikke sælges, han kom så en dag, sagde nu flyttede han så det var op til mig ang huset, jeg havde skyldfølse over vores ægteskabs brud da jeg sagde at jeg ikke kunne mere, og da han sagde, hvis jeg overtog huset overtog du det hele alt gæld, da jeg ikke ville huset skulle ryge på tvang, min mand og jeg samt mine piger flyttede her ud og fik 2 år til, at overtage huset, dem brugte vi på at betale så mmeget ned på gælden vi overhoved kunne. ved det var dumt

nej nej de 20 000 kr fra boligkreditten var for at rette budgetkontoen op, der var regnet forkert da vi skiftede bank, da den kassekredit på budgetkontoen kun gald 3 mdr, men vi fik bare ikke at vide, at den også kun var 3 mdr. altså boligkreditten

nej ferien var i et lån sommerhus af vores søde venner, hvor vi bare skulle betale strømmen, så det kostede ikke ret meget og det havde vi jo råd til, men inden vi kom hjem havde de opsagt boligkreditten og vi skulle skaffe 200 000 kr ,den fik vi lukket ved at finde de penge inden en ugede 5000kr , så træk de den tilbage, men så blev vi sat til, at låne ved venner bekende og låneselskaber. samt de tømte vores kontoer og der sidder vi så nu, at han kun vil hjælpe, hvis vi skaffer penge, men vi kan ikke skaffe mere.

mvh liva

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 13-10-11 05:48

tusinde tak granner01 det vil vi prøve mvh liva

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-10-11 10:25

Citat
nej ferien var i et lån sommerhus af vores søde venner, hvor vi bare skulle betale strømmen

Hvor er det skønt med dejlige venner...sæt pris på dem.
Og se så at få søgt gældssernering.
Der er nok ingen anden udvej...desværre.
Håber det bedste for dig og din familie.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 13-10-11 13:35

jeg kan ikke se hvordan i kan tale om gældssanering når der stadig er aktiver?? Skal de ikke lige afhændes først? Men jo du bør have mulighed for at få en hvis nedskrivning af gælden. Men det er ikke altid lige sjovt. Forslagene kan være så stramme, at der nok ikke længere bliver råd til benzin til en bil.

Syntes du lige skal give den en chance mere hos retshjælp. Måske du skal overveje hvad juristen skal høre. Det er jo fint nok at du gerne vil fortælle om at du uforskyldt er endt i situationen. Men lyt nu efter hvad der bliver spurgt om, og svar på det.

Jeg kan læse ud fra det du har skrevet at banken bare hæver løs på jeres konti efter for godt befindende. Jeg ville starte med at få oprettet en lønkonto/nemkonto i en anden bank samt tilhørende budget konto uden kredit. det burde hurtigt kunne lade sig gøre. Få så lavet en aftale med alle dine små kreditorer om at betale her til den 1. så de ikke skriver renter og gebyrer yderligere på.

Det lyder for mig som at I godt kunne leve i det daglige og stadig betale af på lånene.
Så før du nu overvejer at stoppe betaling på lån helt, så kunne det være du skulle overveje om du stadig skulle betale til kreditforeningen.
når du har sikret at dine penge ryger til en anden bank, så spørg om muligheden for afdragsfrihed i en periode. Umiddelbart ser det jo ud som der har været dårlig bankrådgivning, udefra det du fortæller. Og eftersom det er ny bank, så virker det mærkeligt at de ønsker at risikere deres penge, som sikkert ligger sidst i pant, ved en tvangsaktion.

En af dine overvejelser der taler for at blive boende og jo til dels at der også skal frembringes en sum penge både til indskud til ny bolig som udgifter til flytning.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-10-11 14:59

Jeg skal ikke gøre mig klog,på gældssanering. Men blot sætte ?? ved dette:
Citat
jeg kan ikke se hvordan i kan tale om gældssanering når der stadig er aktiver??

Vi har et tilfælde her på egnen,hvor et ægtepar har drevet selvstændig virksomhed.De har begge søgt og fået gældssanering:

Mandens:Usikret gæld stiftet før den 04.04.2011 nedsættes til en dividende på 21,64%.
Konens:Usikret gæld stiftet før den 04.04.2011 nedsættes til en dividende på 14,63%.

Men jeg ved at de stadigvæk,bor i eget hus.Og har bil,der højst er tre år gammel.

Men der kan jo sagtens være et forløb,jeg ikke kender til.

M.

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 14-10-11 10:33

mange tusinde tak for jeres svar

Til mosebaek det lyder helt utrolig at de kan det altså bo i eget hus

er der nogen af jer der ved om at er reg for gælder altid hvis man ikke får gældsernæring??
altså om man hele tiden bliver smidt i rki hver 5 år, det gør man vel eller??? og man altid vil skulle i retten resten af ens liv??

Det er fordi, at vi får jo aldrig chancen for at betale hele beløbet, og der er tvivlsspørgsmål om, da min mand er flexer, måske ikke bliver taget for fast fuldtidsjob, har læst at hvis min førtidspension går igennem, kan jeg have en chance for, at søge gældsernæring, men det vil jo ikke hjælpe på sagen, så vil min mands vel også ryge på mig da vi jo er gift og står begge to på det hele

mvh liva

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-10-11 12:10

Du kan læse om gældssanering her:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/6463.html

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 14-10-11 12:20

Mener ikke du kan ryge i RKI for gæld der har været optaget der i 2 år. Men nu til dags kigger banker mv. ikke kun på din RKI men også på din skattepapirer hvoraf gæld vil fremgå.

Derudover kan jeg oplyse at det er ulovligt at stfite ny gæld, hvis du ikke er i stand til at betale den og den gamle.
Så det med RKI er kun godt for dig. Så slipper du for at lave noget ulovligt.

Hej Mosebæk, nu er det jo huset i dette tilfælde som de ikke ka betale på. Så det skal jo lige af vejen så det hele kan opgøres.

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 15-10-11 08:28

ja det ved jeg, men det vil jo være meget rart at kunne have tlf i tlf selskaber og kunne skifte forsikringer det kan man vidst heller ikke hvis man står i rki.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-10-11 09:34

du skal stoppe indbetalingerne på huset og flytte. du er nødt til at fortælle din bank at det bliver sådan. men så længe du stadig betaler ser det for mig ud til, at det bare er at trække pinen ud.
og du har ikke noget som fogeden gider tage.
det er aldrig sjovt at gå på tvangsauktion, men det vil virke som en hel befrielse når først beslutningen er truffet.
jeg har selv været igennem det for nogle år siden og slap med at betale 100000 ud af en gæld på mere end 1.200000 .
og halvdelen af de 100000 blev skrevet som renter så jeg fik fradrag for dem.

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 15-10-11 12:45

Hej trimare

okey det lyder da som om du er kommer godt ud af det hvor meget afdrager du på det hver mdr og hvad laver du til hverdag ???? hvor lang tid gik det før du søgte gældsernæring og har du også børn?? ved du hvad de regner pr person for voksne og pr barn i rådighedbeløb ??

Jeg har meddelt banken om det, det gjort jeg onsdag eller torsdag, kan ikke huske det og ejendomskatten sætter det til tvangsindragelses center, ringede til dem i torsdag, for at lave en ordning, men det ville de ikke, jeg spurgte hvor lang tid jeg havde, en uge til at betale den, derefter ryger den til skat, betaler vi den ikke, ryger vi ca i retten til januar også køre sagen.

men det er en skrue uden ende

banken vidste godt vi sad af h-til, men ville gerne have papir som, de fik i aug, med ny budget, løn har de jo og skat har de fået tidlige på året inden det gik galt, melde også at vi ikke havde muligheder for at låne penge, hverken ved finansseringsselvskaber eller familie og venner, desuden mener jeg også, at det er ulovligt at låne penge til at betale for andre regninger

jeg har det sådan den ene dag så er det okey, at der snart kommer ende på det, og næste dag så kæmper jeg en brag kamp, med at finde løsninger og når vi snakker om og med vores kammerats hus, både når han er her og når vi bare snakker, hedder det når vi flytter der hen, så skal vi have lavet dit og dat f.eks kælderen skal være hobby rum og sådan nogen ting, at møblerne kan stå sådan, eller sådan hvilken værelser pigerne skal have m.m.

går også og overvejer at få gjort hans have vinter klar og få flyttet fiskedammen m.m. i weekenden ved godt det lyder underligt men det er virkelig blandet følser der køre sorg og glæde og sorg og glæde over det snart er slut

er bare frusteret over vi har flyttet vores lønkontoer, men den bank vi har flyttet nemkontoerne til, som jeg bare har haft som ekstra konto i mange år, vil ikke give os en netbank, det er den nemmeste måde for mig at styre tingene på, de regninger vi skal betale m.m. så ved ikke engang om de vil lave noget betalings service for os så det går automatisk med de faste regninger

men vi kan jo ikke leve på at vi ikke ved om vi har nogen penge mere hver eneste mdr det er nok dumt at flytte det men magter ikke at vi ikke kan forsørge vores børn ordentligt med tøj, sund mad m.m.

tusinde tak for at du gider at dele ud af dit liv det er dejligt at høre at det er lyst forude måske altså

kram liva

Godkendelse af svar
Fra : livamix

Dato : 16-10-11 05:31

Tak for svaret Nordsted1. det har været super svært, at skulle beslutte, hvem jeg skulle acceptere , i er alle kommet med total gode svar og jeg ville ønske at jeg bare kunne give jer alle acceptere , jeg vil gerne sige mange tusinde tak for jeres hjælp og mange tusinde tak fordi i gad bruge jeres tid på mig kæmpe krammer for det til jer alle