/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Opdatering af BIOS
Fra : hundebol
Vist : 356 gange
60 point
Dato : 22-05-03 22:28

hej

Min computer vil ikke slukke helt når jeg lukker den ned, og derfor har nogle kloge hoveder fortalt mig, at det er fordi min bios-version er for gammel til min windows (har lige fået Win XP)
Og så hentede jeg en ny bios-version og en bios-driver fra mit bundkorts hjemmeside - men skal begge installeres, og skal de installeres i en bestemt rækkefølge??

Mit bundkort er et Gigabyte GA-6VX7+ ATX hvis det kan hjælpe.

på forhånd tak,
#BiN

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 22-05-03 22:47

installer først bios og derefter biosdriveren til windows.
Vær opmærksom på at du ikke må b00te når biosen opdaterer... ellers vil din comp ikke starte igen...

held og lykke
Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 22-05-03 22:48

Jeg ville nok opdatere min bios først for ellers virker driverne vel ikke, men pas på når du opdatere din bios for hvis der sker noget mens du gør det kan det godt være du ikke kommer til at bruge dit bundkort igen. (jeg har ødelagt et der gik noget galt og så var det bare ikke til at komme i kontakt med mere)

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 22-05-03 22:56

Sniper12> hvis der sker noget under opdatering af biosen kan man bare bestille en ny bios. det er lige til at sætte i bundkortet...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-03 23:05

Knock, knock... kig i manualen til dit bundkort. I de fleste tilfælde kan du nulstille din BIOS ved at flytte en jumper. Læs manualen igennem.
Dette er hvis det skulle gå galt
Søren

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 22-05-03 23:14

Søren> dette hjælper ikke hvis man har ødelagt biosen ved at afbryde den mens den opdaterede... det virkede ikke sidst da jeg prøvede i hvert fald...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-03 23:36

Suk! 'Det kan du ha' ret i... men ved mig virkede det og tro mig, den var godt død

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-03 23:37

NB: Huskede du også at pille batteriet ud??? Det skal man nemlig

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 22-05-03 23:39

lol, ja da... det huskede jeg... Men ellers tak...

Kommentar
Fra : hundebol

Dato : 23-05-03 15:51

Det kan godt være det er et dumt spørsmål det her, men skal bios-updaten og driveren ik bare installeres som et normalt program (når man her Xp)??

Har nemlig læst noget med at det skal installeres på et tidspunkt under opstart. (hvordan man så ellers sku kunne det?!)

#BiN

Accepteret svar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Modtaget 60 point
Dato : 23-05-03 16:03

Hej igen hundebol.

nej de skal ikke installeres på samme måde. Din bios update skal oftest installeres via dos. her vil jeg anbefale dig at lave en bootdiskette. du kan eventuelt bruge denne som er beregnet til bios updates (dr. dos flash utility): http://www.geniussystems.net/files/drdflash.exe

hvis din bios update er en flash update så vil den virke med dette program. Ellers derfra hvor du downloade driveren har de sikkert også et flash program til din bios som du kunne benytte.
En bios update har intet med windows at gøre, med det har en driver derimod.
En driver er et program som sørger for at windows kan bruge et stykke hardware korrekt.

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 23-05-03 18:05

Det var et gammelt bundkort der gik galt for mig så der er smidt ud for nogle år siden, men jeg prøvede også den jumper og batt, det var også nede hvor jeg havde købt det og de kunne heller ikke få liv i det.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 24-05-03 14:20

Ikke vil lukke ned, kan jo være det er strømforsyning som ikke er sat til avanceret, der er flere muligheder.
Bios driver, fortolker jeg som er program som kører under windows og flasher bios, så dette skulle nok ind først, men burde stå i vejledning på producentsens side. De fleste bios er tit loddet på så hvis der er sket fejl og man rebotter er det bad luck, hvis den er i sokkel kan man finde en som er villig til at låne en som er identisk, og løfte den ud og sætte sin egen tilbage og flashe den igen. Under dos er vist de færeste idag men så en start disk, bios flash program, og så indlæse bios fra disk.

frostsy say have a nice day

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 24-05-03 15:31

Bios driver fortolker frostys som et program der flasher bios. dette er IKKE korrekt. Man flasher ikke fra windows af, desuden er en driver en slags tsr som sørger for at et stykke hardware fungerer korrekt. Så som driveren til et grafikkort, hvis man ikke har installeret en driver kan opløsningen måske ikke blive så høj som hvis man havde installeret en. En driver flasher IKKE biosen. Desuden kan det IKKE lade sig gøre at flashe en bios fra windows! Dette SKAL gøres fra dos eller via et program man kan aktivere under start af computeren, da det mindsker muligheden for at beskadige selve BIOS'en. Desuden vil windows aldrig gå med til at køre et flash program uden at der forekommer en ulovlig handling.

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Godkendelse af svar
Fra : hundebol

Dato : 04-06-03 12:47

Mnge tak for svaret JudAs.J.LAiR.P. Endelig en der ved hvad han snakker om!

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 04-06-03 12:59

Det var så lidt hundebol.
Tak for pointne

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P