/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Gendanne slettede filer
Fra : HanneTh
Vist : 592 gange
50 point
Dato : 04-10-11 11:53

Jeg har ved en fejl slette nogle filer i DOS med kommandoen DEL *.*
Jeg kan huske noget om at man kan give en kommando hvor man gendanner disse filer

Undelete eller Unerase fra DOS-promten, man kan ikke rigtig huske syntaksen
Nogen her der er DOS-eksperter ??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-10-11 12:15

undelete [stinavn][filnavn][/list][/all]

list viser hvilke filer de kan gendannes

all gendanner alle de specifiserede filer

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 04-10-11 12:32

Jeg kan heller ikke altid huske de gamle DOS kommandoer, men der er god hjælp at hente her:

http://www.netexplorer.dk/MICROSOFT/ms-01.php

og
http://www.datafiction.dk/demo/dos2_04.htm#TOP

Kommentar
Fra : HanneTh

Dato : 04-10-11 12:51

Undelete kommandoen virker vist ikke når man kører XP, den siger at "Undelete" ikke blev genkendt som en ekstern eller intern dos-kommando.
Så der er vist ingen redning af de slettede filer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-11 13:15

Du skal måske starte op i DOS for at kunne bruge DOS kommandoerne.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-10-11 13:37

har du bare startet det op oven på på XP
???
Så tror jeg filen ligger i din skraldespand i xp.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-10-11 13:38

er det bare en cmd du har kørt??

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-10-11 13:41

Citat
Using the Command Prompt
Important Note: when deleting files and folders from the command prompt these files/folders do not get soft-deleted to the recycle bin. Instead they are permanently deleted.

http://www.cybertechhelp.com/tutorial/article/how-to-delete-files-and-folders

iflg. ovenstående så er de filer bare væk.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-10-11 13:49

og lige for en god ordens skyld.

Så er DOS ikke CMD.

Mange kommandoer er ens, men det er to forskellige ting.

DOS: Disk Operating System
CMD: Command line interface

Det er ihvertfald hvad jeg har læst mig til.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-10-11 14:35

Du skal ind under dosprompt - c:\- , som du finder i tilbehør under programmer

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-10-11 14:43
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-10-11 14:44
Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-11 16:03

Husk at når en fil er deletet, og ikke bare i affaldsspanden, så er pladsen frigivet og kan skrives over med andet. Jo mere du rumdyrer med computeren des mindte bliver chancen for at en undelete kan gennemføres .

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-10-11 16:48

Du skal få fat i en DOS bootdiskette eller CD. Boot så op i DOS og du kan bruge UNDelete.
Som der tidligere er skrevet er der kun nogle af DOSkommandoerne tilgængelige i Windows.