/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kølepasta
Fra : nomore
Vist : 2528 gange
100 point
Dato : 02-10-11 21:06

Hurtig hjælp TAK
Kan jeg bruge Kobberfedt som en midlertidig løsning på kølepasta
eller skal jeg smide lidt tandpasta på istedet for

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 21:13

Bare hæld vand på

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-10-11 21:14

Grin bare

Men håber der kommer et brugbart svar
da jeg står og skal montere en anden køler...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 21:16

Du kan også puste kraftigt hele tiden....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-10-11 21:21

P_I_S dog af, hvis du ikke tager mig alvorligt nok

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-10-11 21:22

Jeg spørger om KOBBERFEDT kan bruges
Citat
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/03/29/1571205

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-10-11 21:23
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-10-11 21:25

Citat
Tandpasta burde virke ganske udmærket som kølepasta.
Det er rigtigt at det bliver ret så flydende, men det gør kølepasta faktisk også.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-10-11 21:26

KOBBERFEDT?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-10-11 21:28

Se, hvad nordmændene gør:

http://www.hardware.no/artikler/det_meste_faar_gjennomgaa/71296/2

så hvorfor ikke også kobberfedt?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-10-11 21:42

Citat
KOBBERFEDT?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-10-11 21:43

Resultatet kommer om ½ time

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 03-10-11 02:40

Man kalder det måske kølepasta, men det køler ikke.

Hvis fladerne ikke er udført ved at slibes sammen med høj precission (og det ville være for dyrt) vil der altid imellem den være isolerende luftområder. Derfor gælder det om at få udfyldt disse områder med en passende materie, som leder varmen bedre end luft.
Der kan hvad som helst bruges, bare det er passende termisk stabilt så det ikke nedbrydes eller fordamper med tiden. Kobberpasta vil sikkert fungere fint.
Husk kun et meget tyndt lag er bedst. Det må ikke hindre kontakt i de flader, hvor det er muligt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-10-11 03:11

Heat zink er det der bruges til at smøre imllen køleplade og transistore mm. for at gi en god varmeleder.

Man bruger ikke Kobberfedt på aluminium, der bruges alufedt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-11 04:19

Nej
Hejdu48.
Du har misforstået funktionen. Det skal nemlig ikke mellem kølpae og transistor mv.

Fedtdt som ligger imellem vil kun kunne øge varmemodstanden. Den eneste funktion er at udfylde , hvad der elles ville være luft.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-11 04:19

Nej
Hejdu48.
Du har misforstået funktionen. Det skal nemlig ikke mellem kølpae og transistor mv.

Fedtdt som ligger imellem vil kun kunne øge varmemodstanden. Den eneste funktion er at udfylde , hvad der elles ville være luft.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-11 08:46

Der findes jo noget ret dyrt kølepasta der angiveligt skulle lede varmen bedre væk hvad jeg ikke tvivler på hvis det f.eks. er tilsat sølv, den ene gang hvert 3. år man har brug for det kan det jo ikke vælte budgettet, hvis man overhovedet selv gider at skifte en køler eller processor.

I bund og grund skal det kun udfylde de mikroskopiske huller der er i overfladerne, jeg har endnu ikke set en overflade der er så højglanspoleret at man kan spejle sig i den i mørke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-11 10:35

Man kan slibe flader så de passer så perfekt sammen at der overalt er molekular kontakt.

Men sådan gørman mig bekendt aldrig mellem elektronikkomponenter og køleplader. Der nøjes man med pasta.
Der findes kanske pastaer med særlig god varmeledning, men det er ligegyldigt, da det drejer sig om så tynde lag, at varmemodstanden ingen rolle spiller, bare det ikke er luft.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 04-10-11 19:33

Tak for svaret transor.
DU HAR FORRESTEN ET PAR POINT FRA ET ANDET SPØRGSMÅL, DER VENTER PÅ DIG...

Det virker fint nok - det er en ældre pc/ med en superkøler

CPU temp = UDEN BLÆSER
afspilning af film 45*
uden belastning 29*

Med blæser gennemsnitlig 30-35*

Så virkningen er som sådan god nok, men det bliver skiftet ved lejlighed.
Stod bare og skulle bruge det i en fart, og havde ikke andet?
men går ud fra, at det kobber der er i fedtet, virker godt,
og det er skrevet, også kun for at fylde micro-huller ud med,
mellem de 2 kontaktflader.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-10-11 19:37

Jeg har før set hjemme-skiftede cpu/ kølere, hvor der ligger et lag ''tandsmør''
mellem fladerne, og det tror jeg næppe har den rigtige virkning.