/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Mere økologi ??
Fra : dabj
Vist : 721 gange
100 point
Dato : 22-08-11 22:12

Er der andre end mig, der synes at alt dette økologi er ved at tage overhånd?
Så lige at man kan få økologisk honning----undrer mig lidt over hvordan biavleren får dresseret bierne til at holde sig økologiske blomster

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-08-11 22:19

Eller hvad med en øko-skindtaske til kvinden der har alt.
Gad vide om annoncøren ved hvordan man garver skind

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-08-11 22:19

Citat
Så lige at man kan få økologisk honning----undrer mig lidt over hvordan biavleren får dresseret bierne til at holde sig økologiske blomster

Netop...jeg ved at bierne flyver op til 6 km. væk for at indsamle honning...så den skal de sq længer ud på landet med

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-11 22:30

Mine naboer er bi-avlere, engang vi stod og sludrede i skellet en varm sommerdag, spurgte konen mig hvordan jeg turde stå så tæt på bistaderne med så lidt tøj på.... jamen ved de da ikke at skellet er her

Fra en af vore venner, (der arbejder på et kornlager)ved jeg at der bliver blandet ikke øko i det økologiske kort, rigtig synd for dem der overholder alle reglerne, men efter den oplysning, stoler jeg ikke en pind på hvad der står på emballagen, og køber derfor ikke økologisk

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-08-11 22:43

Var på en knivudstilling--der sad en gut og solgte øko-knive han selv havde lavet, jeg spurgte selvfølgelig hvor økologien kom ind i billedet--jo sagde han,--skæftet er lavet ægte hjortegevir
Hjorten har nok været på skole og lære hvad den må spise som øko-hjort

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 22-08-11 23:19

Jeg er en omsorgsgivende, hjælpsom, MILJØBEVIDST, klimakærlig kvinde med sans for snusfornuft. Bl.a stoler jeg ikke på Urtekram, som jeg bare ved indeholder duftallergener fra helvede.

Nogle vil nok kalde mig en hellig møgfisse.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-11 23:39

Alt det som efterhånden sælges som økologisk, skal i lige tage med forbehold og læse på etiketten, økologisk honning kan ikke garanteres at komme fra økologiske blomster men der er noget med behandlingen af honningen som gør at den skulle være mere miljøbevidst produceret, det samme gælder for økologiske fisk som svømmer i det samme plumrede vand som alle andre fisk men det er fangstmåden og behandlingen af den fangede fisk som gør at den kan kaldes "økologisk" jeg ville nok vælge en anden betegnelse.
Økologiske knive jeg er enig med spørger: Det økologiske tager overhånd og begrebet bliver udvandet
Alle steder er der brodne kar og kontrollen er underbemandet, så det kan godt være sandt at der blandes ikke økologisk i økologiske produkter, men at tie med den viden gør ikke sagen bedre, må vi lige få på skrift hvilken virksomhed(er) det drejer sig om?
o.v.n. som er økologisk bonde og ikke snyder, de økologiske havregryn som kommer fra min bedrift er økologiske, men desværre kan jeg ikke garantere for hvad der sker med kornet fra jeg har leveret og til i får den på morgenbordet

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-08-11 00:17

Citat
Er der andre end mig, der synes at alt dette økologi er ved at tage overhånd?

Helt enig,..
der er 'plattenslagere' inden for alt,..

og dog,... !
der var også engang man hånede akupunktur som fup, svindel, og overtro,
idag er det accepteret af enhver seriøs læge / sygehus,.. (tankevækkende) ..

ang. øko-bier,

Citat
Økologiske bigårde skal placeres i et område, hvor der i en radius på 3 km fra bigården skal være økologiske marker eller vild bevoksning. Der må ikke være forureningskilder som for eksempel motorveje og forbrændingsanlæg i nærheden. Det er derfor begrænset, hvor mange steder i Danmark, det kan lade sig gøre at drive økologisk biavl.

Normalt stilles der ikke krav til, hvilke materialer der skal anvendes til bygning af økologiske husdyrs stalde. Men for økologiske bier skal bistaderne være bygget af naturlige materialer, som ikke medfører risiko for forurening af det omgivende miljø eller biavlsprodukterne.

Som alle andre økologiske husdyr skal bierne fodres med økologisk foder. Så i vinterperioden skal de have økologisk sukkeropløsning eller økologisk sukkermelasse.

Først i efteråret 2005 vil det være muligt at købe det første glas dansk produceret økologisk honning. Før et produkt må sælges som økologisk, skal dyret nemlig have levet efter de økologiske regler i en bestemt periode (omlægningstiden). Dette gælder også for bier, hvor omlægningstiden er ét år.

http://pdir.fvm.dk/Default.aspx?ID=9992&PID=115706&year=&NewsID=10460

Meen,.. reglerne kan selvfølgelig omgåes,...
hvad enten det er økologi, hastighedsbegrænsning, eller noget helt tredie, .. ..

egentlig synd for de få, der faktisk gør en indsats for sundhed og miljø, ik' ?

i min barndom kunne man finde orm, og andet 'kravl' i grøntsager og frugter,
(måske fordi det ikke var oversprøjtet med plantegifte)
da smagte det ligesom af 'mere',.... eller er det bare 'tanken' !

jeg mener heller ikke der var så meget allergi, eller allergiske sygdomme, .. eller husker jeg helt forkert, ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-08-11 06:54

Jeg køber økologisk mel på en lille lokal mølle, hvor der ikke produceres andet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-11 07:24

o.v.n jeg ville skrive firmanavnet til dig i pm, men det er ikke tilladt, jeg synes ikke jeg vil hænge firmaet ud her på nettet, men hvis du som landmand kan gøre noget ved det, vil jeg gerne oplyse navnet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-11 07:26

Prøv engang at se denne tråd - det rene ævl, men der skal nok være nogle der hopper på den

http://www.kandu.dk/Spg157359.aspx

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-08-11 07:50
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-08-11 10:04

Jeg mener hele økologi debatten,har en paralel til tobakspolitikken.
Begge dele opfundet af nogle smarte "eksperter",der på een eller anden måde,forstår at få det omsat til profit.
Selv kunne jeg ikke drømme om at bruge 25 øre,på såkaldt økologi.

Akja,Kejserens nye klæder er så aktuelt,som aldrig før.

M.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-11 10:17

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om importeret korn er lige så økologisk som dansk dyrket??

Og hvor meget sprøjtegifte er der i anden importeret korn, ..sprøjtegifte som ikke er lovlige i DK

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 23-08-11 18:47

Tak for svaret o.v.n..