/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvad med at afskaffe postvæsenet
Fra : svendgiversen
Vist : 721 gange
117 point
Dato : 30-07-11 11:14

Jeg bliver vækket hver morgen af en ung mand på knallert,
senere kommer en endnu yngre og sødere post pige forbi,
men de har sjældent noget post med, til vor lille sidegade her på Skovbrynet...

Hvem gider sende et brev til 8 kroner, når man kan maile eller sende SMS?

Tænk hvis vi som det første land i Europa helt afskaffede postvæsenet,
sikke penge vi kunne spare, ikke på de energiske unge mennesker,
men på alle pamperne bagved...

En brøkdel af deres lønninger vil kunne betale for hjælp til de få der endnu ikke kan sende mails.
Og hvorfor skal postbude køre rundt i regnvejr, når den elektroniske post er opfundet??

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-07-11 11:18

Genialt!!!!! Og hvis jeg så skal sende en fødselsdagsgave til dig, så kan jeg bare sende en MMS med et billede af den! Jeg kan godt lide din ide!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-11 11:29

Sorry, har set bort fra pakkepost, det kan helt sikkert, totalt set, sendes billigere med bud...

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 127 point
Dato : 30-07-11 11:42

Posten er en vigtig del af infra strukturen her i landet og selv om der kan sendes dokumenter elektronisk så er vi langt fra at kunne undvære postbudet.
Hvem sender breve til 8 kr. stykket? Har du ikke hørt om B post? Brevene kommer lige så hurtigt frem og koster kun 6 kr. pr. styk, i denne måned har jeg indtil nu sendt 26 breve, så kom ikke og sig at jeg skal på cykel og selv bringe brevene frem til modtagerne
Pakkepost er der rigelig af heromkring mindst 6-7 forskellige og postvæsenet er den dyreste løsning

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 30-07-11 11:53

Postdanmark har en suveræn førsteplads i dårlig og dyr service.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-11 11:57

>og postvæsenet er den dyreste løsning

Opdel post væsenet i to dele,
det der kan sendes elektronisk, som straks nedlægges...

og det der videresender materielt post,

nedlæg også det sidste, og overfør opgaven til et strømlinet logistik firma,
uden sildesalat på kasketterne, og der er milioner at spare...

Jeg havde en studie kammerat, hvis far var postmester,
han havde overarbejde hvert år til jul, med tusindvis af ligegyldige: God Jul og Godt Nytår.

Hvis vi skal overleve og kunne konkurrere med de flittige og dygtige skævøjede,
skal vi hurtigt holde op med at bruge CO2, på at køre nytteløst rundt i regnvejr...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-11 12:06

Citat
med tusindvis af ligegyldige: God Jul og Godt Nytår.
med det synspunkt kan vi ikke diskutere, jeg trækker mig ud af tråden igen men er slet ikke overbevist om at der er noget som helst at spare ved at nedlægge postvæsenet
Citat
Hvis vi skal overleve og kunne konkurrere med de flittige og dygtige skævøjede,
skal vi hurtigt holde op med at bruge CO2, på at køre nytteløst rundt i regnvejr...
jeg tror ikke at der kommer nogen kinesere for at køre rundt med post på cykel her i landet hverken i sol, sne- eller regnvejr, den skal du længere ud på landet med
Kender du visen om Per Smed? Alle vers ender med Hva nøt er det til (hvad nytte er det til)

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 30-07-11 12:06

Helt enig med Dulcona og jeg bruger kun postvæsenet nødtvungent. Hvad pakker angår sender jeg dem via Blockbuster-butikker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-11 12:16

Vi kan ikke undvære vores landpostbud

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-11 12:25

Jeg er ikke helt uenig med o.v.n. , synd at han forlader os i dette diskutions spørgsmål,
han ved jo godt at kineserene ikke cykler rundt her, men morakker derhjemme...

Og ja, vi kan jo alle rakke ned på postvæsenet, men mon ikke der er behov for nytænkning?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-11 12:43

Nå det er bare for at rakke ned på postvæsenet jeg er ikke helt væk men optaget af udendørssysler her i solskinnet, og så kan du sige Hwa nøtt er et te
Faktisk er der mange lande som forsøger at efterligne vores velfungerende post, ikke kun U lande men også flere I lande er misundelige på vores postvæsen.
At så postbudet hver 3die dag er en smuk kvinde kan kun være et +

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-11 13:03

Hvad med post hver anden dag, det kræver bare lidt omstilling hos både afsendere og modtagere.
For at budene stadig kan oppebære en fuldtidsstilling kan man jo så dele deres områder op i to.

Vi har måttet sluge en portostigning til 6,50, det kan de fleste vel klare, men jeg kan ikke se hvorfor det skal koste 80 kr at sende en lille pakke da man i de seneste år har gjort distributionen højeffektiv f.eks ved at forsyne pakkerne med stregkoder.

Kunne være rart med en konkurrent, men spørgsmålet er om det bliver ret meget billigere da der skal stables meget på benene hvis det skal være landsdækkende.

Prisen er vel også høj idet postvæsenet død og pine skal give et kæmpe overskud så der kan fremvises flotte tal på bundlinien den dag Staten beslutter sig for at sælge butikken.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-11 13:08

Det var det med julekortene,
mine forældre fik over 50 hvert år, de fleste uden yderligere kommentarer end:
God Jul og Godt Nytår.
Tydeligt sendt af pligt, men indrømmet hvis det er den eneste gang om året man hører fra sine kære..

Da jeg var soldat i Randers fik vi alle på stuen fire kroner om dagen,
undtagen en post medarbejder, han fik halv månedsløn...

Ikke mange små private håndværksmestre ville have råd til en sådan luksus,
men det var jo kun dengang, og i underste lønnings klasse...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-07-11 15:40

27-dages post.-udvidet B-post ordning

Man kunne jo politisk vedtage at post modtaget senest d 27 i en måned betragtes som rettidig modtaget. Så foregår det bare sådan at man hver den 27 modtager hele molevitten( altså en postomdeling pr mdr )-man har så lige et par dage til at "orne" sine rudekuverter og få lånt en trailer til pakkerne-månedens øvrige dage kan postbudene bistå hjemmehjælperne for at holde sig i form til den 27.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-07-11 15:50

Vi(min kones firma) har ikke købt frimærker siden nytår, alle fakturaer bliver send pr. e-mail, pakker modtager vi med fragtman, eller med flere af de landsdækkende pakketransportører. (UPS m. flere)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-11 15:58

Det sidste bekræfter jo, at postvæsenet har behov for nytænkning,
hvorfor køre rundt og bruge benzin på at videre bringe noget man kan sende elektronisk?

Når et frimærke kommer op på 20 kroner, vil selv de guldrandede kasketter vel se problemet??

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-07-11 16:57

du skal såmænd bare have lidt tålmodighed, så kommer det helt af sig selv.
med de priser er der ikke mange der sender breve.
det betyder så at de er nødt til at hæve prisen på ortoen for at få det til at løbe rundt og så er der endnu færre der benytter sig af postdanmark.
det er rent selvmord, det de er igang med.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-07-11 17:11

Ang pakketransportører
findes der et link til alle privat( erhvers) pakketransportører der opererer i DK med priser osv.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-07-11 18:09
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-11 09:38

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-11 21:21

Selv tak - husk at sende et "meningsløst" julekort til alle du kender