/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
selskabs udbytte
Fra : henningFar
Vist : 976 gange
50 point
Dato : 05-06-11 21:12

Hej.
Vi skal giftes til sep, spørgsmålet er så om vi må trække udbytte af selskabet ud for os begge i år og bogføre dem næste år.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-06-11 23:48

Det er ikke mange oplysninger du giver, men det lyder som et ulovligt lån

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-06-11 04:43

NEJ

hawaii7

Accepteret svar
Fra : sfl17

Modtaget 50 point
Dato : 06-06-11 17:17

Det lader det ikke til, nej.

Men kom med flere oplysninger, tak. Et lidt kryptisk spørgsmål

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-06-11 12:30

Hvorfor vil du først bogføre det til næste år???

Hvilken regnskabsperiode følger dit selskab?

Du kan godt lave en ekstraordinær generalforsamling og udlodde udbytte. Det skal selvfølgelig bogføres med det samme.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-06-11 08:34

Hej

Nej, udbyttet skal registreres over egenkapitalen i dette år - det påvirker ikke årets resultat, hvis det er det I er bange for...kun egenkapitalen.

Udbytteudlodning kan ske hvis man driver firma i selskabsform - typisk ApS eller A/S - men I skal være meget opmærksomme på, om det overhovedet kan betale sig skattemæssigt at hæve udbytte fremfor løn!

Der er to beløbsgrænser for beskatning af udbytte - den lave grænse (28% og optil 48.300 kr) kan som regel betale sig at få udbetale optil, men kommer i derover, skal man have en indkomst på over 1 mio.kr. pr. person for at det kan betale sig med udbytte til den højere skattesats (42%). Skattesatserne lyder måske tillokkende, men man skal huske på at der dels er betalt en selskabsskat på 25% forinden, at udbytte ikke er en fradragsberettiget omkostning og endeligt at de ovennævnte procenter for udbyttebeskatning er en bruttoskat, hvor imod ens lønindkomst bliver 'propressionsbeskattet'.

Mvh. ampere

Godkendelse af svar
Fra : henningFar

Dato : 30-07-11 21:39

Tak for svaret sfl17.