/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
XBox 360 CD -diskdrev fejler
Fra : bluesky
Vist : 796 gange
200 point
Dato : 19-05-11 09:02

Hejsa,

Vi har en xbox 360 konsol med hardisk (den hvide udgave), hvor CD drevet pludselig ikke vil læse disken. Den skriver (i Dashboard) loading...... for derefter at skrive insert disk ;-(
På xbox hjemmesiden har vi fulgt anvisningerne med at prøve andre spil diske, resette catch memory, fjerne harddisk o.l.
Intet hjælper
Der afslutter med at sige: "så skal du sende den til os og det koster min. 99 $"

Der må da være andre muligheder og andre som har prøvet det samme. Hvad var løsningen for dig ?
Da den ikke vil læse disken kan jeg heller ikke lægge spillet ned på harddisken. Kan jeg evt. via USB tilslutte en ekstern harddisk med CD drev og starte op herfra ?

På forhånd tak
Bluesky

Kommentar
Fra : peque

Dato : 19-05-11 09:13

Tag en snak med www.chip-kolding.dk

De kan ordne det meste

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-11 09:18

Det kan være snavs på cd læselinsen. Adskil og rens.
Men det er sart mekanik, så det skal gøres meget varsomt.
Mekanikken kan også være slidt /skadet så cd ikke kan indstille stabilt på sporet.

Check også ledningsforbindelser til cd i begge ender , stik ud og ind. Dårlig forbindelse som kommer snigende med skiftende temperatur og oxidering er en meget hyppigere fejl end folk tænker over.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-11 09:19

Cd drev og dvd drev er jo ofte en standardting uanset hvilket apparat. så du kan da prøve at sætte en anden almindelig computer en i.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 19-05-11 09:57

Transor:
Du kan ikek bare umiddelbart skifte et CDrom drev ud i en Xbox - da CPUid og drevid er hardcodet ind i firmwaren - dvs firmware vil ikke starte med et andet drev!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-11 10:57

Jeg ved ikke så meget om specielt xbox.
Så blev jeg så meget klogere.

Det lyder ikke rimeligt at kode drev numre ind i firmware.
så bliver reperation jo svært for amatører.

Findes der ikke alternativt software til xbox, så man undgår den slags urimeligheder ???

Kommentar
Fra : peque

Dato : 19-05-11 11:13

Nope - Om det er urimeligt eller ej ?
Det er med til at sikre at man spiller originale spil mm - (selvom man dog kan firmware opdatere selve drevet og dermed gøre det muligt at læse brændte spil!

Om det er rimeligt eller ej ?
Er det rimeligt at bruge uoriginale spil ?
Er det rimeligt at ændre firmwaren i et produkt ?

Tja boksen er lavet som den er - og det er jo ligesom XBOX's ansvar at det er en maskine der fungerer. Det kan de ikk garantere hvis andre piller i den

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-11 11:25

Hvad ville du mene hvis en bil kom med en speciel udformning, så der kun kunne tankes et specielt benzinmærke, som man kalder originalt .
Urimeligt er det og køberne burde ikke finde sig i det.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 19-05-11 11:34

Nææææ - Men det er da på ingen måde rimeligt - at uathoriserede personer roder i noget andre har patent for at få billigere spil og kopierede spil ????

Det er da ganske enkelt.

Hvad der er urimeligt at Sony Playstation udgiver PS3 hvor der kan lægges andet OS ind - men efterfølgende fjerner dennen muylighed for en online opdatering. Se det er urimeligt da det produkt IKKE svarer til den beskrivelse og betingelser som den er solgt under.

Omkring dit spørgsmål.
Tjo ety eller andet sted er det jo rimeligt nok - sålænge der informeres om det, så er det op til kunderne(forbrugerne) at vælge...

Det hedder frihed til at vælge.
Man kan vel bare undersøge hvilæke muligheder der er med det produkt man er interesseret i

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 200 point
Dato : 19-05-11 11:35

Damn en sprogspasser jeg lige blev til - godt det er bededagsferie nu

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 20-05-11 07:55

Hejsa,

Tak for jeres input

Jeg har nu skilt den ad (takket være info video på YouTube) og renset laserhovedet og smurt skinnerne som hovedet kører på. Det kan nu lade sig gøre at afspille musik CDér men originale spil går stadig i stå..... ;-(
Jeg havde også læst mig til at jeg ikke blot kunne udskifte drevet med et af de efterhånden mange jeg har liggende. Der var dog en af siderne som jeg googlede mig til som omtalte hvorledes man kunne skifte CD id i firmwaren, men nu kan jeg ikke finde den igen.
Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent weekenden over

Bluesky

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 25-05-11 12:48

Tak for svaret peque og øvrige.

Det var åbenbart ikke linsen men selve køreskinnen. Fik så lige ødelagt Halo reach disken da der var "ikke så kloge råd på YouTube", men nu er den kommet i omdrejninger igen Tak for jeres input

Bluesky