/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan jeg optimerer min viatuele hukomelse
Fra : janjuul
Vist : 852 gange
100 point
Dato : 06-04-11 19:45

Hej.
Min gamle 1.8 GHZ 512 MB Ram pc slæber sig afsted. jeg kører xp og firefox.

En hurtig løsning, udover at købe en ny?

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-04-11 19:51

hvis du lader xp bestemme er den vel ok virtuel ram.
jeg tror du skal rense din pc - software og hardware
software med cclender
http://www.spywarefri.dk/viden/ccleaner-laver-rengringen-pa-din-computer/
og harware med:
ja du skal rense cpu køler og andet for støv

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-04-11 19:52

Mere ram i hvis den kan trække det. Men så skal der lidt mere info til

Udvidelse af virtuel hukommelse hjælper ikke alverden da det er harddisken den begynder at tage af og den er meget langsommere end ram.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-04-11 19:53
Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-04-11 20:11

Det er ikke så meget og gøre, rens computeren, formater harddisken og geninstaller computeren, installer mere ram, XP 32 bit kan køre emd 4 Gb ram, men du skal vide hvad dit bundkort kan trække.

Hvis jeg skal svare på dit spørgsmål ud fra overskriften. Den virtuelle hukommelse "sidder" på harddisken, så hvis den skal optimeres skal skal du ud og anskaffe dig en harddisk med højere overførselshastighed af data og en større harddisk.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 06-04-11 21:09

Så hos den lokale computer butik flere brugte "nyinstallede" masliner, de er ved at være godt nede i pris. Det kan ikke gå at købe ny ram eller harddisk til så gammel en maskine. Så feks en pentium 4 maskine 3 ghz og med 2 gb ram og Xp til 800 kr

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-11 23:00

Du får mest fornøjelse af at sætte mere RAM i computeren 512 er meget lidt i en computer som bruges til programmer og internet sider i 2011, brug Crusials scanner til at finde ud af hvad dine RAM hedder og hvor meget du kan opgradere med, brug Internet Explorer så kører scanneren i browseren, hvis du bruger Firefox så skal du hente et program og køre den men resultatet er den samme: http://www.crucial.com/ hvis du ved hvad computer indeholder så udfyld Step 1-2 og 3 ellers bare klik på Scan my system.
Du kan godt få lidt mere ydelse ved at udvide den virtuelle hukommelse (sidefilen), flyt eventuel hukommelsen til et andet drev end C drevet, det giver mest men kan ikke sammenlignes med at udvide den fysiske hukommelse (mere RAM)
Den virtuelle hukommelse (sidefilen) bør være dobbelt så stor som den fysiske hukommelse de installerede RAM og det plejer Windows selv at finde ud af men du kan godt ændre størrelse og placering af sidefilen, sidefilen er som de fysiske RAM en korttids hukommelse som systemet kan bruge mens den arbejder, sidefilen er langsommere end RAM
Opskrift på at ændre størrelse på sidefilen: Højreklik på Denne computer og klik på Egenskaber, klik på fanebladet Avanceret og i feltet under Ydeevne klikker du på Indstillinger, klik på fanen Avanceret og gå ned til Virtuel hukommelse - klik på Skift for at ændre størrelsen sæt prik ud for Brugerdefineret størrelse og skriv den ønskede størrelse i felterne, skriv de samme tal ud for Start og Maksimal størrelse, i dit tilfælde med 512 MB RAM kan du skrive 1000 i begge felter, du kan også angive en højere værdi men da den virtuelle hukommelse er langsommere end den fysiske hukommelse så tror jeg ikke du får så meget ud af at sætte størrelsen højere end den anbefalede dobbelt størrelse af RAM, slut af med at klikke på Definer og på OK og igen på Ok i de sidste vinduer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-04-11 08:53

Den optimale virtuelle hukommelse opnås allerbedst på en ekstra harddisk.......og nej, ikke USB.

Godkendelse af svar
Fra : janjuul

Dato : 07-04-11 10:37

Tak for svaret o.v.n..
du svarrede bedst på mit spørgsmål, uden at foreslå at jeg skulle købe en ny

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-04-11 16:22

Selv tak - du bør stadig overveje at putte noget mere RAM i computeren, den virtuelle hukommelse på harddisken er en del langsommere end de fysiske RAM
LuffeA har ret, hvis du har mere end 1 harddisk i computeren, så flyt sidefilen over på den harddisk som Windows ikke ligger på