/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
antenne + MPEG4 box
Fra : denevigeuheldige
Vist : 1593 gange
50 point
Dato : 28-03-11 13:31

Hej. Inden den 1. april skal jeg have fundet mig en løsning med noget antenne osv. Har kun brug for at kunne se DR1 samt TV2 og har en nyere phillips fladskærm som kan tilsluttes en box som skulle hedde noget med mpeg4.
Nogen der har et bud på billigste løsning?

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 28-03-11 13:33

Skal lige siges at min lokale TV-forhandler har tilbudt mig en samlet pris på 1500 kr for antenne + en boks. Er det en fornuftig pris?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 28-03-11 13:36

Hej denevigeuheldige.
NEJ og atter NEJ.
alan57

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 60 point
Dato : 28-03-11 13:41
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-03-11 13:44
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-03-11 13:45

nå for den da, man er for langsom

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 28-03-11 13:48

Uha dada - ja det var da en forskel men skal siges at jeg ikke har en pind forstand på at arbejde med antenner osv. Er det mon til at finde ud af?
Er det ikke noget med at antennen skal pege i en bestemt retning?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-03-11 13:51

Jo antenne skal pege mod sender

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-03-11 13:53

Antennen skal pege imod senderen. Du kan også købe en indendørsantenne, det fungerer fint hvis du bor "tæt" ved senderen og/eller har et vindue der peger imod senderen. Med en indendørsantenne skal du bare sætte stikket fra antennen i stikket på boksen, det kan ikke være lettere.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-03-11 13:55
Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 28-03-11 14:06

Fun2> jeg slipper ikke uden om MPEG4 boksen selv om jeg køber antennen til indendørs brug? Mon så ikke at den billigste løsning vil være pakken til 499 kr som du/I anbefalede?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-03-11 14:12

Om få år vil alle kanaler være MPEG4, så du skal have en MPEG4 dekoder. Den første løsning er den billigste, men det kræver at du har et sted at gøre af antennen, og at du kan finde ud af at sætte det sammen, det er ikke svært. Med den løsning er du også (næsten) sikker på at have noget der virker.

Den anden løsning koster lidt mere, men er lettere at sætte op. Denver boksen ser også ud til at være lidt bedre.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-03-11 14:22

Tror nu os at Denver http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4129&n=10 kan mere
f.eks. optage på en usb pind

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-11 14:49

Citat
Skal lige siges at min lokale TV-forhandler har tilbudt mig en samlet pris på 1500 kr for antenne + en boks. Er det en fornuftig pris?

Ja det ER en fornuftig pris hvis du ikke selv kan - det vil jo også bevirke du ikke køber en masse du ikke kan få til at virke ordentligt.....

Det er STADIG muligt at SPARE sig FATTIG - og dit profilnavn lyder i den retning

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-03-11 15:13

du kan supplere boksen med en rundstråleantenne. så skal du ikke have den til at pege i en bestemt retning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-03-11 15:15

Hvor nyt er det TV ?.......kunne jo hænde at det kan modtage mpeg4
De helt billige boxe får et hak i tuden for at være for langsomme til kanalskift.

Det er såmænd ikke noget problem at sætte en antenne op, medmindre man ligger lavt og skal sætte den op med diverse lange rør og beslag.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 28-03-11 16:30

Hej.
Som LuffeA omtaler skulle vi måske lige finde ud af om din fladskærm har mpg4, du skriver nyere Phillips, hvis du kan komme om bag fladskærmen så har det et typenummer samt modelnummer prøv lige at ligge disse ud her.

Hvis dit LCD er et mpg4 dvb-t er det du skal bruge lige til højre benet.

Prosat

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-03-11 18:28

Til under 300 kr. for antenne hos jem&fix. En rigtig god antenne. Enhver MPEG4 boks - så også den billigste - MEN så er der lide det med strømforbrug og hvordan er det lige menuen er?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-11 20:35

Hvis du bor bekvemt i forhold til senderen klares det fint på en lille billig indendørsantenne.
Hvis du bor langt fra senderen eller i bakket landskab , skal der en god udendørs retningsantenne til.
Dekoderen( mpg4 boxen) kan du få for omkring 300 kr. når du ikke skal se betalingskanaler.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 28-03-11 22:30

Det er et phillips fladskærms tv (42tomme) og modelnummeret hedder: 42PFL 5603D/12. Forhandleren slog det også op og fandt ud af at tv`en kunne modtage MPEG4 signalerne.
Nu ved jeg ikke lige hvor senderen skulle stå men jeg bor i Vojens området og fornemmer at vores signal er ok. Ligger ikke i noget bakket område. Landskabet her er meget jævnt.

Hvis jeg nu kunne undgå den udendørsantenne og i stedet for benytte antennen til indendørsbrug som blev foreslået af fun2 (http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8361&n=10) så ville jeg helst det da det jo ikke ser ud til at være de store problemer med at få koblet den på tv`et.

Så jeg forestiller mig indendørsantennen samt en MPEG4 boks. Hvad siger I ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-03-11 22:40

Citat
Så jeg forestiller mig samt en MPEG4 boks

Køb bare en boks, men sælg den straks efter til naboen da Du ikke har noget at bruge den til.....

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-03-11 22:46

Du behøver ikke en MPEG4 boks, der er allerede en dekoder i dit TV.

Du kan se dækningen her:
http://www.dr.dk/php/drmu/kortoverlay/danmarks_radio/html/
Tryk på "indendørs/stue antenne", Vojens ligger vist lige på kanten...

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 28-03-11 22:50

Forhandleren fortalte mig at købte jeg boksen ville jeg kunne se tv2 gratis (når denne bliver til en betalingskanal). Hmm?

Så ud fra jeres mange fine svar ser det faktisk ud til at jeg blot kan nøjes med at købe indendørsantennen? (og i nødstilfælde udendørsmodellen).

Vil I lige for god ordens skyld be/afkræfte?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-11 22:57

Bekræftet

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-03-11 23:00

Jeg tror ikke at boksen gør at du kan se betalingskanaler gratis. Men hvis du skal se betalingskanaler via. f.eks. boxer, kræves der en dekoder der kan sættes et kort i. Det er ikke sikkert at der kan sættes et kort i dit TV, det kan der i nogle bokse.

Start du bare med at købe den indendørs antenne. Du skal under alle omstændigheder bruge en antenne, og der er en god chance for at du kan nøjes med den interne. Sæt den i et vindue der vender ud mod senderen, dvs. mod Aabenraa, der ligger syd for Vojens.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 28-03-11 23:59

Stop nu lige lidt op.

Fint, du har fået bekræftet at dit TV kan modtage Mpg4, (hvad er problemet) spørgsmål: bor du i eget hus eller lejlighed.

Hvem har sagt til dig at du ikke kan se tv efter 1. april. ?

Vi ved at du har en eller anden tv antenne, hvor har du den placeret. ?

Du må ha' en antenne kabel fra dit tv, hvor langt er den evt. trukket hen til din antenne, hvilket type antenne er det. ? (bruger den strøm for at virke)

Sidst men ikke mindst, hvilke kanaler kan du modtage idag alså pt.

Prosat

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 29-03-11 00:14

prosat> indtil nu har vi modtaget fuldpakken fra yousee men har opsagt den med virkning fra den 1. april i år p.g.a. den høje pris for pakken og da vi også ser meget lidt tv har vi reelt kun brug for DR1 og TV2.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 29-03-11 00:40

Godt nok.

Har ikke været ude og tjekke dit tv, kan det modtage Dvb - T signaler, når du har modtaget signal fra yousee har dit tv DVB - C, (De fleste kan modtage begge dele).

Hvis dit tv ikke kan modtage Dvb - T (TV signaler fra antenne) må den hårde vej til tv forhandler.

Du skriver ikke hvordan du bor.

Alså du har et Tv stik som du har modtaget dit tv signal fra, det ville hjælpe os der prøver at hjælpe hvis du havde beskrevet dit tidligere tv signal.

Men tjek lige din brugsanvisning om dit tv kan modtage Dvb - t, (lejlighed - hus ,evt hus signalkabel ind på dit loft )

prosat.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 29-03-11 00:50

Glemte lige at spørge dig om, hvor mange rum har I set yousee tv.

Prosat

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 29-03-11 01:18

Bor i eget hus og vi har kun antennestik i stuen. Brugsanvisningen er blevet væk men nu vil jeg i første omgang prøve at købe indendørsantennen som nævnt her i tråden. Det vil jeg gøre i morgen og vender tilbage med resultatet i løbet af kort tid.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 29-03-11 03:45

Du har modtaget et signal fra yusee det vil sige at du har et
kabel/antenne kabel( normal sort) ind i huset, der hvor jeg normalt kommer er det ført ind i huset og op på loftet AF YOUSEE.

Hvis det er rigtig kan du mont. din antenne på det kabel, men de fleste antenner skal have en spændning på mellem 9 - 12 volt før de virker med mindre dit tv kan levere dette, hvilket jeg ikke tror.

Så du kan nøjes med en digital antenne, hvis du har 230V på loftete kan denne tilsluttes og du har alt det du skal bruge, antennen skal bare lige rettes ind iflg. retning til antennee der modtages fra, nen det skal ikke afskræmme dig dig for at install. din nye antenne.

Du gør flg: kablet fra yousee ender i et tv stk. du afmont. det kabel der går ned til stuen grå normalt
og så mont. du det nye stik som skal mont. i din nye digi antenne husk at du kan købe alle div. stk der hvor du køber din antenne.

Efter du har monteret din nye antenne skal du lave en ny søgning på dit tv, husk nu du skal søge på digital og antenne efter flg. fin justering af retning på antenne, du skulle gerne have 100% kvalitet og signal styrke over 50%

Prosat

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 29-03-11 09:08

Hej prosat. Inde i stuen har jeg en boks siddende på væggen. På boksen er der 2 "udgange" hvor der står henholdsvis TV og R. I tv udgangen sidder der en splitter. (Kommer i tanken om at min datter jo da havde tv på hendes værelse da hun boede hjemme). Til splitteren er der så koblet et antennekabel på som kommer oppe fra min datters værelse og endvidere er der koblet et antennekabel på som så går ind i TV`et.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 29-03-11 16:24

Jeg har nu gjort flg:
1) koblet indendørsantennen til tv`et.
2) foretaget en auto kanal installation
3) foretaget en digital testmodtagelse (602.00 MHZ). Denne test siger:
a) signalkvalitet: god
b) signalstyrke: ligger midt på bjælken.

Billedet er efter meget venden og drejen ok men der kommer en anelse svage forstyrelser ind som forvrænger billedet lidt.
Kan jeg gøre andet end at forsøge at få signalstyrken forøget?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 29-03-11 16:38

Du kan næppe gøre meget andet end forsøge at forbedre signal styrken. Få antennen til at pege den rigtige vej, sæt den i et vindue, så højt du kan komme til. Prøv at sætte den uden for vinduet, eller op på loftet. Det kan drille lidt, hvis f.eks. du har biler der kører forbi uden for, eller folk der går forbi antennen.

Hvis alt dette ikke virker, bliver du nok nødt til at skaffe en bedre antenne. Hvis kablet bliver langt er det bedst med en antenne med forstærker. I nogle tilfælde kan en udendørs antenne monteret på loftet være det der skal til.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 29-03-11 17:40

fun2> Det skal siges at jeg også har købt denne her: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1308&Grp=&n=10 (med returret) hvis ikke den indendørs løsning holder.
Jeg var egentlig gået på jagt efter et langt rør til at sætte på husgavlen hvorpå antennen her så skulle monteres, men måske kan jeg blot nøjes med at samle den og så lige lægge den på loftet i første omgang. Jeg prøver i hvert fald.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 29-03-11 17:49

Det burde ikke være nødvendigt at sætte den på en lang stang, prøv at lægge den på loftet. Bemærk at den type antenne er meget retningsbestemt, så den skal pege ret præcist mod senderen.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 30-03-11 11:29

Jeg vender tilbage med det endelige resultat i løbet af ugen. Takker alle for gode bidrag.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 07-04-11 14:02

Kan nævne at antennen er sat op men vi har en del problemer med greentek`s kontrolboks da den efter få sekunders virke pludselig ikke længere tager mod strøm så der er simpelthen ingen forbindelse. Det var så den 2. boks der ikke virker. Begge virkede få sekunder - herefter forsvandt strømmen. Vi får den byttet i næste uge.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 11-04-11 20:21

Nu fungerer alt som det skal og signalerne modtages uden problemer. Mange har været søge at svare i tråden her og I fortjener alle point men jeg kan jo kun give ud til èn bruger.
Jeg takker alle for indsatsen

Desværre har jeg så nu fået et problem med videoen som ikke længere vil modtage signaler. Jeg lægger dette spørgsmål ind under kategorien: ANDEN HARDWARE.