/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan din comp. boote fra USB
Fra : Eyvind
Vist : 888 gange
100 point
Dato : 09-03-11 09:36

Hej.
Jeg har haft dette spørgsmål oppe før, men jeg kan ikke finde det og mener heller ikke det helt blev løst.

1. Kan din comp. boote fra USB
2. Gøres det med bootvalg eller automatisk.
3. Hvilken computer har du - mærke / model
hvis du har kendskab til flere må du meget gerne skrive dem på også.

Jeg ved godt at der sikkert er mange comp. som kan boote fra USB, men det er viden om specifikt hvilke der kan.
Formålet med min "vidensliste" er at fremstille en banksikker forbindelse, som jeg også selv bruger.
Ved hjælp af det gratis program EEEbuntu på en pendrive/memorystick har jeg selv en ret "Hackerfri" forbindelse.

Jeg vil opdatere listen efterhånden.

Point er sat lavt, for der er ikke noget færdigt svar.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-03-11 09:40

Det findes jo et ikke konkret svar - andet end google er din ven alt efter hvilken type PC du ønsker at benytte dig af.

Om det kan boote fra USB - står i manualen!
Me 9/10 nyere bundkort klan boote fra USB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-11 09:44

1. Ja
2. Bootvalg F12
3. Zepto 3215

1. Ja
2. Auto
3. Zepto Titan b15

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 09-03-11 09:55

1. Ja
2. Bootvalg F8
3. Hjemmelavet, MB er Asus P4P800SE

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-03-11 10:14

Det er sikkert en go' ide og lave en sådan liste, men jeg tror den kommer til og være ubrugelig. ALLE nye computere, bærbar som stationær, kan boote fra USB og jeg vil mene man skal have fat i computere der er 4-5 år gamle før de IKKE kan boote fra USB.
De fleste computere har mulighed for at bestemme boot rækkefølgen i BIOS og alle har en bootmenu hvorfra man kan vælge de enheder som er tilføjet bootlisten.

Men vil du stadig lave en liste så kan du skrive alle dell og HP computere på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-11 10:21

Asus MB P4P800SE /bootvalg F8
Zepto Titan B15 / auto bootvalg
Zepto 3215 / bootvalg F12

Peque - jeg har ikke nogle bestemte computere i kikkerten men vil bare gerne vide hvilke der kan boote fra USB - for at kunne udbrede min ide om at "gå i banken sammen med ubuntu så det kunne være mere sikkert.
webnoob - det lyder godt med dell og HP, men jeg mangler lidt om de har autovalg eller med en F-tast

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-03-11 10:33

Alle dell computere skal bruge F2 for at komme i BIOSen og ændre på BOOT opsætningen. For at komme i BOOTmenuen skal man bruge F12. HP ved jeg ikke, men det står jo på skærmen under POST.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-11 10:33

Acer Aspire M3201 / Bootvalg F12

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-11 10:58

Asus MB P4P800SE /bootvalg F8
Zepto Titan B15 / auto bootvalg
Zepto 3215 / bootvalg F12
Acer Aspire M3201 / Bootvalg F12
alle Dell comp. / bootvalg F12
aLLE HP / bootvalgstast ukendt (står evt på skærm under opstart.

Tak - nu begynder det at ligne et mønster.

Min idé er, at lave en opskrift på at hente og installere en ubuntu udgave med indbygget Sun Java så det er muligt, at logge direkte på netbank med NemID uden at skulle installere andet.
Da denne USB stick ikke kommer i berøring med andet end netbanken vil der heller ikke ligge nogen lurende hackere og opsnappe kontonumre osv.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-03-11 11:09

Stopper med at abonnere på dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-11 11:56

Citat
Stopper med at abonnere på dette spørgsmål.

Tak, fint... Du ku' ellers lære noget

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-03-11 16:43

Citat
1. Kan din comp. boote fra USB
2. Gøres det med bootvalg eller automatisk.
3. Hvilken computer har du - mærke / model

Det er lidt mere kompliceret end som så.
1. Der er forskel på HVAD du sætter i usb.
F.eks har jeg en dell på arbejde der ikke kan starte fra et usbstik (som ellers virker på alle mine lenovo maskiner) men gerne fra en usb harddisk

2. kan jo være forskellig fra maskine til maskine, det kommer jo an på opsætningen af bios.

en anden ting:
"Da denne USB stick ikke kommer i berøring med andet end netbanken vil der heller ikke ligge nogen lurende hackere og opsnappe kontonumre osv."

tag lige og læs her: http://www.2-spyware.com/news/post248.html

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-11 18:01

Acer Aspire 3005 WLMi / F2, valg i BIOS

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-03-11 18:46

Lenovo - Thinkpads / Bootvalg F12

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-11 19:19

EXTERMINATOR >
tag lige og læs her: http://www.2-spyware.com/news/post248.html
Tør så dine øjne Eyvind - der er ikke så mange som bryder ind hos Linuxsystemerne.
Men trods alt vel mere sikkert end at køre fra et windows system IE eller en anden browser.
min EEEbuntu kan stort set starte på alle mine comp. og den memory stick kaldes til tider for en harddisk.
Jeg mangler at afprøve på en MSI og Fujitsu Siemens.

Asus MB P4P800SE /bootvalg F8
Zepto Titan B15 / auto bootvalg denne lavede fejl og gik i stå
Zepto 3215 / bootvalg F12
Acer Aspire M3201 / Bootvalg F12
alle Dell comp. / bootvalg F12
aLLE HP / bootvalgstast ukendt (står evt på skærm under opstart.
Acer Aspire 3005 WLMi / F2, valg i BIOS
Lenovo - Thinkpads / Bootvalg F12

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-11 16:36

Tak for svaret Klaudi, selvom der jo ikke er noget svar men bare deltagelse.
Jeg fik desværre ikke ret mange direkte oplysninger, til at understøtte en mine kæpheste, nemlig at "gå i banken" unden fare for alt for mange hackere.

Så nu lukkes denne stillestående tråd.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-11 17:01

Var så lidt, nej det var ikke mange det blev til!