/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
2 fjernsyn på en satelit tuner - hvordan
Fra : PeterPeter
Vist : 1234 gange
35 point
Dato : 26-02-11 21:16

Hej Hej
Vi har tv med satelit tuner og kan se kanalerne fra satelitterne.
På den anden side af væggen (soveværelset) - lige bag fjernsynet - vil vi gerne have et soveværelsesfjernsyn.

Hvilket stik (et t-stik ?) skal jeg købe, så jeg kan se satelit tv på begge fjernsyn ?

Har i nogle gode forslag ??

På forhånd tak

Peter

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-02-11 21:32

Er det en særskilt tuner eller er den indbygget i dit TV????

Hvis den er særskilt, så kan du kun se det same program på begge TV, hvis denne satelittuner kun har en tuner. Der findes satelittunere, hvor der er to tunere indbygget, så du kan se to uafhængige programmer på de to TV'er!

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-02-11 21:44

Det er en særskildt sat.modtager og der er kun en tuner i.
Jeg ved godt, at det bliver det samme man ser på begge tv - gør ikke noget - det jo til soveværelset.

Men hvordan får jeg det forbundet ? Gerne god forklaring ...
/Peter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-02-11 21:54

Er der en ganske almindelig antenne kabel fra tuneren og til fjernsynet?
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennekabel/standard_antennekabel_1_5_m_102_da.html
sådan er det nemlig fra min satellit tuner og så deler jeg antenne kablet med sådan en fordeler:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennesplitter/tvsplitter_2_vejs_244_da.html
det virker og så for 30 kr. i alt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-02-11 21:56

Et "T" led så er den sag klaret. Men signalet der kommer ud kan være forskelligt fra det ene til den anden tuner.
Hvis det er et rent antennesignal, skal T-ledet være af COAX typen.
Hvis det er af SCART-stik, så findes der en fordelerboks til formålet, til en fornuftig pris.
Er det et HDMI stik du har, så skal du have en fordeler til formålet.

MEN, hvis du har flere af disse muligheder, så kan du bare bruge den ene til det ene fjernsyn og en anden til det i soveværelset.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-02-11 22:26

Lige nu er fordelingen med et scart stik - kan man også bruge et almindeligt antennekabel til det andet fjernsyn ???? Jeg troede kun det kunne sendes via scart...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-02-11 22:48

Citat
Jeg troede kun det kunne sendes via scart...
det kommer an på udtagene på din satellit tuner, på min gode gamle tuner er der både antenne og scart udtag, fjensynet virker udmærket (i den lille stue bagved) med antenne kablet men skal tændes på fjernbetjeningen, scart kablet er sat i fjernsynet i opholdsstuen og fjernsynet tænder når satellelit tuneren tændes, forskellen mellem antenne kabel og scart kabel er blandt andet at der sendes et tændsignal fra tuner til fjernsynet, der er flere forskelle men en amatør som jeg kan ikke beskrive alle forskelle

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-02-11 23:10

scartkabel i stuen og RFudgang/antennekabel til TV i soveværelset.
Når der bruges scartkabel til TV går signalet uden om den tyner der i i TV, og når satelit tuner tændes tænder TV også.
Når RF udganben bruges skal der være MPG 4 tuner i TV i soveværelset, og kan kun se den kanal satelit tuner er sat på

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 27-02-11 00:23

Måske dumt, men hvad er RF stik ?
... Og hvis man kun bruger antennestik til fjernsyn 2 hvilken kanal skal der så indstilles på ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-02-11 08:09

Husk lige en ting.
Hvis du ser fjernsyn i soveværelset og modtageren står i stuen, så kan du ikke bruge fjernbetjening, og altså ikke skifte kanal eller noget som helst andet end at skrue op og ned for indstillingerne på fjernsynet

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 27-02-11 09:22

Kontoverderden skriver at man ikke kan frenbetjene sat-modtager i andet rum
Jeg har for et stykke tid siden købt en trådløs scart i ALDI - den giver mulighed for fjernbetjening med sat-modtagerens fjernbetjening -- det virker ubeklageligt, men kan ikke finde modellen på nettet
Her er ander muligheder med trådløs scart

http://www.avxperten.dk/traadloes-overfoersel/traadloes-audiovideo/traadloest-scart-saet-5.8ghz-(inkl.-ir-extender).asp

http://www.direktronik.dk/index_dk.asp?sida=http://www.direktronik.dk/prod/proddk.asp?ProdId=72

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=tr%C3%A5dl%C3%B8s+scart&aq=2&aqi=g10&aql=&oq=tr%C3%A5dl%C3%B8s+s

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-02-11 09:37

Citat
Måske dumt, men hvad er RF stik ?
Og hvis man kun bruger antennestik til fjernsyn 2 hvilken kanal skal der så indstilles på ?

RF sikket er det der bliver vrugt til alm. antennestik med coaxkabel, stikket sidder bag på din satelittuner og der står RF OUT.
Fjernsynet skal stå på den frekvens/kanal som satalittuneren er sat på, og når der skiftes frekvens/kanal på satelittuneren, skal det også ændres på fjernsynet, du kan kun se den kanal som satelittuneren er sat på.
Du har en anden mulighed og det er at sætte et filter hvor RF signal fra satelittuner går ind i, og et RF signal fra en alm. antenne går ind i, og udgangen fra filteret skal ind i TV´s RF/ntennestik, så har / kan du skifte de normale kanaler DR 1, DR 2 & TV 2 mm. + den kanal som satelittuneren er sat på, med fjernbetjeningen til TV i soveværelset, hvis du vil se en anden satelitkanal skal du ind i stuen for at skifte.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 35 point
Dato : 27-02-11 17:37

Hejdu58, din forklaring virker lidt rodet!
Citat
Fjernsynet skal stå på den frekvens/kanal som satalittuneren er sat på, og når der skiftes frekvens/kanal på satelittuneren, skal det også ændres på fjernsynet, du kan kun se den kanal som satelittuneren er sat på.

Hvis satelit tuneren kan sende signalet ud af RF udgangen, så er det fordi den har indbygget en RF modulator, lige som man brugte i visse videooptagere, altså en fast frekvens som satelitprogrammerne overføres på til dit TV. Du skal så have en kanal på fjernsynet der er indstillet til satelittuneren, og du skifter kun satelitprogam på satelittuneren, når det ikke er de almindelige programmer på VHF og UHF båndet.

Hvad angår scartstikket, så har jeg aldrig hørt at fjernsynet tænder automatisk, når der kommer signal på scartstikket. - Derimod vil fjernsynet skifte fra de almindelige kanaler til scartindgangen, når der er en styrespænding på ben 8 i stikket. Denne styrespænding kan variere på nogle modeller, så du får det rigtige biledformat, da spændingen bestemmer hvilket format billedet skal vises i. - Dette burde fremgå af brugsforvirringen tildit TV.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-02-11 18:45

Citat
Hejdu58, din forklaring virker lidt rodet!

Severino, JA det har du ret i når jeg ligenærlæser det.

Ja det er rigtig at TV skal stå på satelittunerens RF udgangsfrekvens/kanal, og den lettes måde at finde den på er at lade TV auto søge, når satelittuner tændt.

Og når der bruges Scartkabel er det når enhed/DVD mm. bliver tændt, som er koblet til TV (der er tændt) via scartkablet, at TV automatisk skifter til scartindgang og uden om tuneren i TV.

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 24-05-11 21:18

Tak for svaret severino.