/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
isterninger - grumset vand?
Fra : jobestar
Vist : 3747 gange
50 point
Dato : 24-02-11 11:47

Hej, jeg er vild med isterninger, men har opdaget, at når jeg putter dem ned i et glas vand og kigger op gennem lyset, så bliver det helt grumset og ser bare ikke særlig lækkert ud.

Det er alm. isterninger fra postevand ned i en isterningebakke og så i alm. fryser.

Er det bare sådan det ser ud fordi vandet har været frossent?

har selvf hørt om alle de historier om baktierier fra isterningemaskiner.

men når det bare er en alm. isterningebakke.. har i lagt mærke til at vandet bliver grumset?

mvh

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-02-11 11:57

- her er lidt om emnet:

http://www.kandu.dk/spg65718.aspx

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-02-11 12:02

Citat
Er det bare sådan det ser ud fordi vandet har været frossent?

Det er kalk der samler sig.
Jo mere kalk i vandet jo værre.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 24-02-11 12:25

Citat
Og bittesmå urenheder vil der altid være i postevand – fx kalk, okker eller mineraler. Normalt er disse urenheder usynlige, men i en fryser vil isterningerne fryse udefra og ind, og derfor trænges urenhederne sammen på mindre og mindre plads. Det medfører, at de efterhånden danner små klumper, som er synlige. Når isterningen smelter, vil disse klumper ofte ligge tilbage som lidt bundfald i glasset.

http://illvid.dk/spoerg-os/hvorfor-bliver-mine-isterninger-ikke-saa-klare-som-i-reklamer

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-02-11 12:59

Her kan du finde en længere diskussion blandt ingeniørder om klare isterninger

http://ing.dk/artikel/115838-spoerg-laeserne-hvordan-faar-jeg-krystalklare-isterninger

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-02-11 16:07

Hvis du vil have isterninger, der ikke er grumsede skal du lave dem af kildevand.

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 24-02-11 16:09

Tak for svaret ans. super :D det lyder jo rimeligt ufarligt.. så må man bare la vær og kigge for meget på det