/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
HELT klare isterninger - har prøvet næst~
Fra : Mmusse
Vist : 6558 gange
30 point
Dato : 27-04-05 20:47

Jeg er en en pige, der går i 3.g på Aalborg Tekniske Gymnasium. Jeg er i gang med et eksamensprojekt i faget proces & levnedsmiddel, hvor vi skal fremstille et produkt med en tilhørende rapport. Vi (i gruppen) har valgt at forsøge at lave en helt klar isterning med frugt indeni, nærmere bestemt hindbær.

Vi har forsøgt mange ting for at få dem klare, men det er endnu ikke lykkedes. Til at fremstille denne isterning, bruger vi kogt, demineraliseret vand for at undgå "urenheder" i isen. Altså isterningmaskiner, der laver helt klare isterninger fryser jo isterningerne indefra og ud, men det er ikke muligt for os at benytte denne teknik, eftersom vi ikke har udstyret til det i det laboratorium, vi benytter. I stedet har vi en 100 ltr kummefryser, hvor vi har forsøgt at lave disse klare isterninger ved bl.a. at fryse dem i lag. Det virker ikke helt optimalt, da de stadig er lidt uklare (dog er de mere klare end isterninger lavet med postevand). Det kan også være lidt svært at lave lagene helt tynde, da overfladespændingen i vandet gør laget lidt "tykt". I stedet for en isterningebakke, har vi også prøvet at lave dem i bl.a. petriskåle og en metalboks på 20x20x20 cm, da det jo som bekendt er koldere, når vandet er omgivet af metal. Det bliver stadig ikke ligeså klart, som dem, der fremstilles i isterningmaskiner. Vi har både forsøgt med vand ved 12 grader celsius og vand ved 90 grader celsius, men det medførte stadig ikke HELT klare isterninger, som man kender dem fra restauranterne. Fryseren, vi bruger, er ved en temperatur på -15 grader celsius.

Derudover, læste vi os også til, at hvis vandet blev udsat for svage rystelser, så kunne man få luftboblerne, der er med til at danne uklarheden, til at forsvinde. Dette virkede dog ikke helt optimalt, da dette forsøg kun kunne udføres, hvis denne maskine kom ned i fryseren, mens den var åben, hvilket medførte, at fryseren ikke kunne holde på kulden. Maskinen har sandsynligvis også dannet varme, når den skulle udføre disse rystelser, hvilket betød, at isen ikke frøs.

Derfor spørger jeg nu på vegne af min gruppe, om der er nogen, der har nogle forslag til, hvordan vi kan lave HELT klare isterninger? Er der andet vi kan gøre, end det vi allerede har gjort, for at få dem helt klare?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-04-05 20:51

Prøv at koge vandet først, derved forsvinder ilten.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 27-04-05 20:53
Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 27-04-05 21:13

Teil skrev:

Prøv at koge vandet først, derved forsvinder ilten.

- Ja, det har vi prøvet. Vi bruger kogt, demineraliseret vand.

Spirillen skrev:

Prøv at læse her
http://www.bc-udstyr.dk/dk/drikkevandsfilter.htm

- Ja, det ser smart ud. Det kunne være, at vi også skulle prøve det..

http://www.aarhuskommune.dk/portal/erhverv/Vandx_varme_og_el/erhverv_vand/ vandets_verden/erhvervslivet_vandet/isterninger

- Jeps. Det er vi klar over. Altså at det er bedst at fryse dem indefra og ud, men det kan vi ikke i vores lab.

http://www.hoh.dk/03_standard/gt14_1030.htm

- Hvad er der anderledes ved at bruge denne i forhold til at bruge demineraliseret vand?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-04-05 21:13

Er jeres rystemaskine udformet sådan at i kan anbringe et eller andet ovenpå f. eks. et omvendt glas, så i kan fryse terningen, på lidt afstand af rysteren. Den giver vel ikke så meget varme at den varmer fryseren op? En anden ting der kan være årsag til at det mislykkes , med den ryster, er jo at der skal bruges længere til inden vandet fryser, når det ikke er i ro

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-04-05 21:20

Prøv så at fryse dem i undertryk.
Altså en lufttom beholder.

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 27-04-05 21:23

Til Teil:

- For lige at kommentere det ene link igen..
http://www.bc-udstyr.dk/dk/drikkevandsfilter.htm
Ja, det lød som en god idé til at starte med, da jeg læste det, men vi har desværre ikke over 1000 kr. til at købe sådan en..

valde skrev:
Er jeres rystemaskine udformet sådan at i kan anbringe et eller andet ovenpå f. eks. et omvendt glas, så i kan fryse terningen, på lidt afstand af rysteren. Den giver vel ikke så meget varme at den varmer fryseren op? En anden ting der kan være årsag til at det mislykkes , med den ryster, er jo at der skal bruges længere til inden vandet fryser, når det ikke er i ro

- Altså rystemaskinen er sådan en tingest, hvor der er en lang metalstang på, som man kan stikke ned i vandet. Så man kan vist ikke helt placere noget ovenpå den, tror jeg ikke, men det kan da prøves, måske. Den stod i fryseren i et døgn, uden at vandet frøs, da fryseren ikke kunne lukkes helt. Det var fordi rystemaskinen kun kunne placeres i fryseren vha. et stativ, som stak lidt op. Og så tøede fryseren op, selvom vi havde dækket fryserens åbning med sølvpapir. Jeg er ikke helt sikker på hvad der gjorde, at den tøede op, altså om det var pga. den lille åbning der var, eller om det var pga. maskinen.

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 27-04-05 21:26

Teil skrev:

Prøv så at fryse dem i undertryk.
Altså en lufttom beholder.

- Ja, det kunne da egenlig også være en idé. :) Det skal da vist også prøves så, hvis det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-04-05 21:26

Hastigheden ved nedfrysningen kan have indflydelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-04-05 21:28

Studer isslag som jo kan være glasklar og i et ganske tykt lag.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-04-05 21:36

Har I prøvet med destilleret vand, i stedet for demineraliseret vand?

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 27-04-05 21:39

Teil skrev:
Hastigheden ved nedfrysningen kan have indflydelse.
Studer isslag som jo kan være glasklar og i et ganske tykt lag.

- Hmm. Ja, lyder som en idé. Men jeg tror bare isslag er klart, fordi det fryser i et tyndt lag. Men det kan selvfølgelig undersøges nærmere. Og omkring det med hastigheden, læste vi, at hvis man frøs det ned meget hurtigt, så kunne det være, at de blev klare. Men det kan da i stedet være, at de skal fryses langsomt så...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-04-05 21:42

Jeg tror ikke at det var fordi gryseren ikke lukkede helt, . Fryserne i en forretning kan jo holde minustemperatur selv om de står åbne!. Målte i temperaturen i vandet? Jeg tror det var underafkølet, uden at blive til is. Hvis jeg har ret i det ville det være blevet til is meget hurtigt når i havde ladet det i ro. Om det så var blevet klart ved jeg jo ikke

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 27-04-05 21:44

dajb skrev:
Har I prøvet med destilleret vand, i stedet for demineraliseret vand?

- Hmm.. Lidt pinligt, at vi ikke har undersøgt det så meget nærmere, men hvad er forskellen på demineraliseret og destilleret vand helt præcist? :S

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-04-05 21:44

Netop isslag fryser meget hurtigt og lag på lag, da det jo er regnvand
der fryser i samme øjeblik det rører ved jorden.
Har i studeret teknikken i ismaskiner?

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 27-04-05 21:48

valde skrev:
Jeg tror ikke at det var fordi gryseren ikke lukkede helt, . Fryserne i en forretning kan jo holde minustemperatur selv om de står åbne!. Målte i temperaturen i vandet? Jeg tror det var underafkølet, uden at blive til is. Hvis jeg har ret i det ville det være blevet til is meget hurtigt når i havde ladet det i ro. Om det så var blevet klart ved jeg jo ikke

- Nej, det var også lidt underligt. Vi målte ikke temperaturen efter der var gået et døgn, men det skulle vi nok have gjort så. Vi tog maskinen op igen og lukkede fryseren. Nu vender vi tilbage til skolen i morgen, hvor vi nok lige skal en tur forbi fryseren for at se, hvordan isen ser ud.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 27-04-05 21:56

hvis det ikke er nødvendigt at spise isterningerne bagefter, kan i hælde en sjat NaOH og lidt druesukker i. Det fjerner i hvert fald ilten fra vandet, men om det i sig selv giver uklarheder, ved jeg ikke. 1l. lunkent vand, 10g druesukker og 20ml. NaOH, så er ilten væk.

I kan også forsøge at lave en kuldeblanding, hvor i kan se på vandet mens det fryser, og så studere hvornår/hvordan uklarhederne opstår. Det kan måske inspirerere jer til at få nye ideer.

Hvis i tager et langt kobberrør og laver et lukket kredsløb hvoraf det meste (altså nogle meter) ligger i fryseren, og så tilslutter en lille pumpe og lader eksempelvis sprit cirkulerer, kan i bruge røret til at fryse vandspray på, og se om ikke det bliver klart ad den vej. Det er måske lidt omstændeligt, men hvor meget tid/penge vil i investere i der?

lav evt. en cirkulerende kuldeblanding, hvor i på et glasrør sprayer vand. Det burde jo også fryse indefra, så.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-04-05 21:59

I kan måske fremstille underafkølet vand, (vand med minustemp. uden at være blevet til is) ved at stille et bægerglas på en magbetomrører i fryseren, derefter hælde det underafkølede vand i terningeformen.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 30 point
Dato : 27-04-05 22:04

Fot at opnå en amorf struktur, altså hvor isterningen består af et enkelt krystal kræver en bratkøling uden forstyrrelser i form af urenheder og rystelser. Emnet har været berørt tidligere her:

Fra: http://www.kandu.dk/dk/spg/59728

Citat
Underafkølet vand er det du i dagligdagen kan opleve som isslag. Vandet er ikke krystaliseret (amorf tilstand).

Dette opstår ved en bratkøling, altså når afkølingen sker så hurtigt, at der ikke kan nå at dannes krystaller. Armorfe stoffer er uden "form" eller symmetri.

Tilsættes et enkelt krystal/partikel eller udsættes væsken for mekaniske påvirkninger (rystelser/stød) startes krystaldannelsen - is-dannelse, og væsken fryser til is idet temperaturen stiger til frysepunktet.

Det du så skal bruge, er vands specifikke overgangsvarme(smeltevarme) Qs = m·L hvor L=332J/g

Den energi der afgives fra vandet ved bratkølingen er Q=c·m·deltaT, hvor C er vands varmekapacitet ved -10°C

Vi sætter m = 1g, så er det nemmest at regne på

Q=c·m·deltaT = 2J/g·K·1g·10K=20J (C=2kJ/K så vidt jeg husker i området -20°C til 0°C)
Qs=1g·332J/g =332J

Altså, der afgives 20J ved bratkølingen, og der kræves 332J til omdannelse fra væske til fast stof. Demed må den mængde is der dannes være forholdet mellem Q/Qs = 20/332 = 0,06 svarende til 6%.

Altså - helt krystalklar is kræver at der er en ingen, eller meget lille, tendens til krystallisering, og dermed en meget hurtig nedkøling - og det tvivler jeg på at jeres dybfryser kan yde.

Alternativ kunne man jo prøve med vand i en lukket beholder i et kammer hvor der momentant tilføres en stor mængde flydende kvælstof - DET køler hurtigt, og man skal passe på sin krop hvis man "leger" med flydende kvælstof - få fysiklæreren med på spøgen

mvh berpox

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 27-04-05 22:24

teil skrev:
Netop isslag fryser meget hurtigt og lag på lag, da det jo er regnvand
der fryser i samme øjeblik det rører ved jorden.
Har i studeret teknikken i ismaskiner?

- Ja, altså vi har set på følgende sider:
http://home.howstuffworks.com/icemaker1.htm
http://home.howstuffworks.com/icemaker2.htm
Der står der en lille beskrivelse.,

Til sipelip:
Ja, det er jo meningen vi skal kunne spise dem, altså isterningerne. Det er da nogle kreative idéer :D men vi kan vist ikke så godt bruge dem. Vi har cirka 900 kr tilbage, som vi kan bruge på det.

Til valde:
Vi forsøgte også at sætte en magnetomrører ned i fryseren, men det ville vores lærer ikke have, da han sagde, at den nok bare ville kortslutte. Så det kunne vi ikke.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-04-05 22:36

Tja! nu ved jeg ikke hvorfor magnetomrøreren skulle kortslutte. Kold luft indeholder mindre fugt end varm luft. Jeg har aldrig set en magnetomrører der kortsluttede, jeg har måske været heldig

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 27-04-05 22:39

til sipelip og berpox:

Ja, vi har også prøvet med forskellige "fryseblandinger" uden held. Nogle kunne i teorien fryse ned til -55 grader og mere, men vi lavede et par med bl.a. kaliumchlorid blandet med is og ammoniumnitrat blandet med is, men kort efter vi havde lavet blandingen, blev den "varm" igen. De kom mindst ned til -18 grader, ligesom en alm. fryser. De blandinger kunne ikke køle i lang nok tid af gangen. Det var nok fordi vi var i laboratoriet, hvor der er ca. 22 grader. Men vi havde ikke andre steder at lave det (og det må vi heller ikke til eksamensprojektet).
Vi fandt de blandinger her:
http://school.chem.umu.se/Compiled/koldblandningar.html

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 27-04-05 22:45

til valde:

Hehe. Okay. Jamen fysik er ikke lige min stærke side, så vi begge troede da bare på det læreren sagde. :D
Men nu kan vi måske ligefrem argumentere for at benytte den til vores forsøg. Hehe.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-04-05 22:48

Grunden til at jeg tror på at det vil være en fordel med underafkølet vand, er at det ikke indeholder noget ilt, da ilts opløselighed i vand er temperaturafhængig, og så vidt jeg kan se udelukker berpox lange citat ikke den teori.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-04-05 22:59

Nej, det udelukkes bestemt ikke. Den uklare is skyldes simpelthen dannelsen af mange krystaller, og dermed brydning af lyset i krystalfladerne, og så bliver det lys der trænger gennem isterningen diffust.

Det i vil lave er jo et "is-prisme" og det kræver en lynhurtig afkøling, bratkøling. Som sagt, flydende kvælstof, det tror jeg er løsningen

mvh berpox

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-04-05 23:09

Destilleret vand er vand der er fordampet og kondenseret igen, hvorved alle bakterier, salte m.v. er fjernet. Det kondenserede vand er dermed fuldstændig fri for fremmedlegemer og dermed rent H2O.

Demineraliseret vand er derimod vand der er blevet renset for salte og mineraler igennem eksempelvis en osmose eller ion bytteproces, hvorved det er kemisk rent, men stadig kan indeholde bakterier og visse andre stoffer m.v.

Har selv engang prøvet at fryse isterninger af destilleret vand, det blev faktisk et godt resultat.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 27-04-05 23:31

bratkølingen som berpox er inde på kan jo rimelig nemt laves - eksempelvis isslag - blot man fryser må mængder ad gangen. lav et forsøg hvor i fryser eksmepelvis en klump aluminium i fryseren, og så sprayer iskoldt eller underafkølet vand på med en sprayflaske. Det skulle gerne simulere isslag. Det underafkølede vand er lettest at lave hvis det er destilleret, da der så ikke er nogen kondensationskerner (eller hvad det hedder når det skal fryse). Hvis aluminiumsklumpen begynder at blive varm, kan i jo bare lægge den tilbage i fryseren, evt. sammen med hindbærret. Jeg har ingen ide om hvor stor en isklump man vil kunne lave, men den burde blive meget klar!

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 28-04-05 00:01

Til valde og berpox:
Tja. Så kan det da være, at vi skal benytte underafkølet vand og se efter, om det er muligt at skaffe noget flydende kvælstof. :D Det er bare lidt forvirrende, for jeg mener at have læst et sted, at man skal afkøle vandet langsomt for at luften kan nå at sive ud af vandet (altså ved en temperatur lige under frysepunktet), mens I skriver her, at man skal køle ned meget hurtigt. Men det er da et forsøg værd at prøve begge dele.

Til berpox:
Som sagt er fysik ikke lige min stærke side, så tror ikke jeg kan bruge de beregninger til så meget, desværre. :|
Hvad står de 6% for?

Til dabj:
Tak for oplysningerne. Så må vi nok også forsøge at skaffe noget destilleret vand.
Ved du/I hvor man kan få fat i sådan noget henne?

Til sipelip:
Det lyder da som en god idé at prøve for at lave en helt klar isterning, men vi skal jo netop også have hindbærret inde i midten af isterningen.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 28-04-05 01:02

destilleret vand kan i selv lave. Jeres fysiklærer kan givetvis hjælpe jer med at sætte en destillationsopstilling op - det er rimelig nemt. Det tager noget tid, men det er meget enkelt. Alternativt har de de måske i kemisamlingen.

Kort sagt går det ud på at sætte en kolbe vand til at koge over en brænder, og gennem slanger føre dampen ud igennem et destillations rør, og den fortættede damp derfra til en opsamlingskolbe. Til destillatiosrørets to andre studser, skal der bare tilsluttes almindeligt vand, der konstant løber igennem for at afkøle dampen.

ja, hindbærret er et problem...det kræver måske mere proffesionelle(?) metoder, men så kunne i omdøbe jeres projekt til 'Et studium i dannelsen klar is, og indfrysningspotentialet af organiske fremmedlegemer i forhold til produktionsressourcerne'

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-04-05 07:04

I skal bruge destilleret vand. Jeg er ofte på skibe, hvor de selv fremstiller destilleret vand fra saltvand.
Her er isterningerne altid helt klare, og det er ligemeget om man selv fryser dem, eller de kommer ud af en isterningsmaskine.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-05 08:19

Gleeeeeeeeeeeeeeeem det

Skal du fryse is glasklar, skal det fryses laaaaaaangsom, forsigtigt og med en relativ lav undertemperatur. Dvs du skal styre indfrysnings temperaturen. Start med minus 3 (istedet for minus 18). Frys det langsomt længere ned. Om du kan holde det klart uden det krakelerer ned til minus 18 må tiden vise.

Men vi kender det fra isbanker. Kører du dx og knaldfryser på vandet, krakelerer det og bliver hvidt. Bruger du brine som medie og kun lige lægger dig lidt under 0, kan du ikke engang se isen, så klar er den.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-05 08:24

Muligvis er omrørring en god ting. Isterning maskinerne på restaurationerne bruger netop omrøring (dem med huller i) eller vand spulet op på en fordamper (dem uden hul). Iøvrigt - får du hvide isterninger på en restauration, har de ikke renset deres isterningmaskine for nyligt. Den slags isterninger bør man "rense" med enten cola eller sprut. Brug dem ikke i postevand.

Vandkvaliteten er desuden en medvirkende til hvor fint du kan få din is.

Men prøv nu med langsom indkøling først!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-04-05 08:36

Hej 3773.
Hvordan vil du så forklare, at hvis jeg tager vand på et skib, der selv har lavet vandet, hælder det op i en isterningsbakke, sætter den ind i fryseren (- 18 -20 C), ja så bliver isterningerne fuldstændigt klare.
Jeg har også været med til at lave is, i store størrelser. vi fyldte 10 liters spande og sat dem ind i fryseren. Isblokkene var også fuldstændig klare.
Jeg er overbevist om, at vandkvaliteten er alfa omega i denne sag.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-05 08:55

Vi VED isen krakelerer hvis den indfryses hurtigt. Derved bliver den helt hvid. Og hvis du er i tvivl og vil vædde et beløb der duer, skal jeg tage ganske almindelig postevand og fryse det glasklart. Vi lavede en isbank får et par år siden.

400 liter vand, omrøring med luft (burde gøre det ringere). Lavede isbanken med en temmelig lang brinefyldt slænge. Hvis ikke jeg husker galt frøs vi med brinetemperatur i størrelsesordenen -5 eller deromkring (jeg kan ikke liige finde mappen). Isen vi lavede blev klart som glas, og du anede ikke den var der, før du stak hånden i vandet. Fordelen ved den klare is, er at du kan tø den væsentlig hurtigere end hvid is. Derved opnås en meget hurtigere kuldeafgivelse fra banken.

Men jeg medgiver dig at vandet er medvirkende til uklar is. Men største synder vil jeg fastholde er for stor delta T.

Umiddelbart tror jeg rystelserne, eller vibrationerne er årsagen til de fine isterninger på skibet. Under alle omstændigheder, burde en 10 liters isklods revne indtil mange steder og krakelere.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-04-05 09:08

Havde faktisk også tænkt på, om vibrationerne på et skib, kan have en indflydelse.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-05 09:20

Efter at have nærtænkt, tror jeg der er der den ligger begravet. Omrøring eller vibrering så vandet ryger under 0°.

Indfrys bærret til minus alt hvad den kan trække. Køl vandet ned til 0°. Lad bakken skal-fryse. Plump bærret i. Vip bakken hvert kvarter til det er frosset.

Hvis i laver det i en petriskål, kan i lave omrøring med et lille bitte rør + en akvariepumpe. Pust en lille bitte anelse luft ind i midten af skålen, sådan vandet holdes uroligt. Luften skal ind af et hul på mindre end eller lig en mm.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-04-05 09:26

Destilleret vand har jeg også hørt skulle give krystalklare isterninger.
Det kan købes på apoteket og måske i Matas, det bruges fx i dampstygejern.
Det kan godt laves selv, med den rette kedel, men fås vist ikke i DK.
http://www.waterdistillersaustralia.com.au/genie_water_distiller.shtml
Kildevand skulle være ihvertfald bedre end postevand og det har gennemgået den samme proces som destilleret vand, bare ude i naturen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-05 09:34

Det er ikke tilstrækkelig Mulberry. Isen vil stadig krakelere hvis den fryses for håndt og hvis du ikke får luften ud.

Stadigvæk: Jeg kan sagtens lave glasklart is af postevand.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-04-05 14:12

3773 - Det er fordi du er ekspert.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-04-05 14:17

3773 -Jeg ville bare hovedsaglig svare på spørgsmålet kl. 00.01 /Hvor kan vi få fat i destilleret vand?
Det var ikke min mening at blive del af en diskussion med dig og andre, så hold mig lige udenfor, TAK.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-05 14:23

Ekspert,?!?!?!?!?!? Næh, har bare prøvet det i anden sammenhæng. Iøvrigt er tråden da både afdæmpet og rolig, så ingen grund til at flimre ud. Jeg refererer bare mine erfaringer i denne problematik og søger at finde/udtænke en årsag til det duer (på den måde vi lavede krystalklar is).

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-04-05 18:36

Du retter mig for noget jeg ikke har haft til hensigt at svare på, det var en lille anden del jeg svarede på, derfor gjorde jeg dig lige opmærksom på at jeg ikke ville blandes ind i det andet med dig, -og så nu fortsætter du bare med dit "flimre ud", er du allergisk over for andres input eller hvad ?!?!?! Er det dig der bestemmer hvem der skal sige hvad og hvornår måske?!?!
Fjerner fluebenet, har på fornemmelsen at dit næste sure opstød-kommentar godt kan undværes.

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 29-04-05 02:07

Hmm.. Som sagt er det lidt forvirrende, når den ene part siger, at vandet skal lynfryses ved meget lave temperaturer, mens den anden part siger, at det skal fryses ved en temperatur lige under frysepunktet. Men måske er der noget om det med isslag. Ifølge DMI*, er det, som nogle nævner herinde underafkølet vand, der fryser hurtigt ved kontakt med faste genstande. Og underafkølet vand er som bekendt ved en temperatur lige under frysepunktet. Så måske skal der slet ikke være så lave temperaturer for at få klart is? Jeg kan ikke sige, hvad der er rigtigt, men man må kunne som sagt bevise det ved at lave forsøg med begge dele.

Jeg har fundet et link**, hvor der står, at klar is ikke fryser med det samme, men først skal af med luftboblerne, før det kan lade sig gøre, så måske skal vandet ikke lynfryse for at blive helt klart? Hvordan kan vandet komme af med luftboblerne, hvis det fryser ekstremt hurtigt, fx ved brug af kvælstof?

En helt anden ting er, at jeg også har læst, at vandet kun skal fryses fra én side af. Men det er også noget besværligt, da de fryseblandinger, som vi prøvede med som sagt ikke virkede optimalt.

Da vi "desværre" snart skal aflevere vores projekt, så når vi ikke så mange flere forsøg. Vores lærer er heller ikke sikker på, at han kan skaffe flydende kvælstof, så det kan nå at blive afprøvet. Lidt ærgeligt. Men måske kan vi nå at afprøve destilleret vand og måske den med magnetomrøreren.

Til sipelip:
Mht. til destilleret vand: Ja, selvfølgelig er det nemt nok at fremstille selv. Jeg havde glemt alt om, at det egentlig er meget nemt at lave (har lavet det nede i lab. engang i 1.g, men man er vel glemsom ;)). Så det bliver ikke så svært at få fat i. Vi har også alt udstyret til det, så det bliver ikke noget problem.

sipelip skrev:
ja, hindbærret er et problem...det kræver måske mere proffesionelle(?) metoder, men så kunne i omdøbe jeres projekt til 'Et studium i dannelsen klar is, og indfrysningspotentialet af organiske fremmedlegemer i forhold til produktionsressourcerne'

- Haha. Kunne ikke lade være med at smile af det der... ;D Lige nu kalder vi det nemlig bare "Klare isterninger med hindbær" - eksamensprojekt i proces & levnedsmiddelteknik. Men din titel lyder da langt bedre. ;)

*http://www.dmi.dk/dmi/meteorologisk_leksikon-i -> Isslag
**http://www-das.uwyo.edu/~geerts/cwx/notes/chap08/supercooled.html

PS. Jeg lukker ikke tråden endnu, da jeg stadig synes folk skal have lov til at komme med lidt respons.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-05 08:36

Vinger ligeledes af her.

Gider ikke høre på Mulberrys pis. Den eneste jeg ved nærlæsning kan se skaber sig er Mulberry. Og den eneste jeg kan se, er lukket for input er Mulberry. Ideen er da vist netop at ping-ponge sig til noget nyttigt, hvad jeg iøvrigt synes vi gjorde lige indtil Mulberry begynder at himle op. Hvis Mulberry gad læse Viskinge og undertegnedes indlæg, er det netop hvad jeg ville kalde "ping-pong" efter løsningen/svaret. Jeg ved det kan laves krystalklart. Jeg er bare ikke klar over den præsice årsag til det bliver så fint. Is-experter her i huset, siger det er fordi man køler "stille" på det. Men som Viskinge er inde på tror jeg omrøring er stærkt medvirkende årsag til det bliver klart.

Hopper af her!

Kommentar
Fra : Mmusse

Dato : 26-05-05 13:44

Nå, det ser ikke ud til, at der er flere, der har lyst til at komme med et svar, så det er nok bedst, hvis jeg lukker for spørgsmålet.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-05-05 22:40

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : Mmusse

Dato : 31-05-05 02:17

Tak for svaret berpox. :) Der var rigtigt mange gode svar og forslag imellem kommentarerne. Det var svært at vælge, men valgte altså din, da jeg synes, at den er mest præcis og kortfattet.