/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
pcen kan ikke se ekstern harddisk
Fra : ladegard
Vist : 869 gange
200 point
Dato : 23-02-11 16:58

Min 320 gb eksterne harddisk med usb uden strømforsyning kan ikke ses af pcen. Den eksterne harddisk giver en lyd med 6 "dunk" af gangen og så en lille pause og så forfra med 6 dunk (eller klik). Er der mon overhovedet noget at gøre ved den. Der er fortsat garanti på harddisken, men gebyret for at få den undersøgt er ret stort, hvis garantien ikke dækker, fx hvis harddisken har været udsat for stød. Jeg har prøvet diskos medtoden, køleskasb og fryser, uden resultat. Det er muligt, at den ikke kan repareres, men det ville være godt, hvis man kunne få dataene ud!

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 23-02-11 17:14

hent hirens boot disk prøv at komme ind med den (søg den i google)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-02-11 17:37

Citat
6 "dunk" af gangen og så en lille pause

det lyder s.. unormalt,

har du testet den på en anden PC,.. hvis det er samme resultat, kunne det tyde på den er defekt,
garantien dækker vel hvis du har behandlet den ordentlig,.. altså ikke brugt den som kasteskydts efter svigermor,..

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-02-11 17:46

Sæt den i en anden USB port, direkte, ikke noget med en usb-hub, den får ikke strøm nok...

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-02-11 18:19

Jeg har været ude for noget lignene før. Da var det selve de fysiske skiver der var noget galt med, den magnetiske belægning som bærer dataene mistede ganske enkelt magnetiseringen. Det drejede si dengang om hele fem diske som blev købt samtidigt som gik ned efter tur i løbet af kort tid. Dengang brugte jeg et program ved navn Spinrite til at få så meget gang i diskene at jeg kunne få dataene ud. Dette program kan genmagnetisere sektorerne og genindlæse dataene efter en omhyggelig analyse af det oprindelige indhold. Jeg ville helt klart reklamere over den disk. Spinrite er desværre ikke gratis, men der findes sikkert andre programmer der kan det samme. Men sørg endelig for at leverandøren får disken i hovedet igen!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-02-11 19:36

Hvis der fulgte et specielt usb kabel med, skal du selvfølgelig bruge det...

Har en medion der siger højst mystisks når den ikke får strøm nok!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-02-11 22:26

Har du en stationær maskine, så prøv den her, for her kan USB porten levere mere strøm end en bærebar. Oftest ligger en bærebar på ca 500 mA, hvilket ikke altid er nok til visse modeller af 5 volt harddiske. - Har du et USB Y-kabel, så du kan trække strøm fra to porte, så plejer det at hjælpe.

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 24-02-11 11:30

[C Har du et USB Y-kabel, så du kan trække strøm fra to porte, så plejer det at hjælpe.

ITAT]
Jeg har et sådant kabel og har prøvet i direkte usb på 4 pcere, også stationære, men uden resultat.
Skal nok tilføje: den faldt på gulvet, men " dunkene har tidl. været der, især hvis den var sat i en hub.
Jeg har forsøgt at downloade hirens boot disk, men det kunne jeg ikke få til at virke. Mon der er et link til den direkte?
Så har jeg spinrite tilbage, men den er relativ dyr. (Ca 500 kr)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-11 11:34

Citat
Skal nok tilføje: den faldt på gulvet

Så tror da fanden at den ikke virker, smid lortet ud....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-02-11 11:45

Nu er det jo en HARDDISK du har med at gøre, og ikke en diskos skive i gaveæske!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-02-11 11:49

En harddisk er meget ømfindtlig over for slag, især hvis den arbejder samtidig.
Læsehovederne svæver jo kun en brøkdel af e milimeter over skiverne, og det mindste stød, kan forårsage katestrofale ridser som kan gøre disken ubrugelig.
De dunk du taler om, er sikkert hver gang læsehovederne skal løbe hækløb over ridserne, og det slider på læsehovederne, så de til sidst ikke kan læse skiverne!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-11 11:53

Den er lige til de evige pc marker

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-11 18:27

Læs her: http://www.kandu.dk/spg153943.aspx#1773561

Det kunne jo tænkes, at 'problemet' ...er det samme

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-04-11 12:28

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-11 07:42

Lige en tilføjelse om 'for lidt strøm'.

Mine externe diske er alle forbundet til samme USB-hub. Dette kan lade sig gøre fordi der findes 2 forsk. typer USB-hub's:

1.) Uden strømforsyning.

2.) Med strømforsyning.

Den første type kan som regel kun trække f.eks. USB-stick's eller enheder med egen strømforsyning som f.eks. en scanner eller printer, medens den anden type kan trække indtil flere mekaniske harddiske.

En USB-hub med strømforsyning og 6 USB porte koster ca. 250 kr. så udgiften til en sådan er til at overse

Desuden er der ligeledes forskel på div. typer hardisk boxe. Altså dem man monterer harddisken i. Nogle er med.. og nogen er uden strømforsyning. En harddisk med strømforsyning kan sagtens tilsluttes en USB-hub uden strømforsyning ..og vice versa.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-04-11 08:29

OK ladegard, inden vi gør dig helt ude af flippen, så lige et par muligheder!

Hvis du kan høre dit externe drev spinner, når der er strøm på, så kan det være signalforbindelsen som ikke er i orden.

Du har godt nok kun et 4 benet USB stik ved putteren, men det kan jo være galt nede i x-drev kabinettet. Hvis du har mulighed for at adskille det (uden at ødeløgge noget?) så check lige om det store stik sidder rigtigt på dit x-drev. Stikket er et 44 bens, hvis det er et IDE-drev, og et mindre stik hvis det er et SATA.
Sata kan ikke vendes forkert, hvor imod et IDE stik kan vendes forkert, da der findes stik uden styrespor.
Jeg ville tage en stirre på indmaden af x-drevet!

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 03-04-11 10:53

Citat
Det kunne jo tænkes, at 'problemet' ...er det samme

Min eksterne harddisk har to usb stik, så jeg er næsten sikker på, at den får strøm nok. Jeg har i øvrigt skilt den ad og set at den kører rundt, men læseren svupper tilbage og dunker seks gange uden at pcen kan læse noget som helst.

Kommentar
Fra : Klaudi