/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Vedr. et tidsskrift/blad "SAGA" fra 1941
Fra : leonard
Vist : 704 gange
200 point
Dato : 21-02-11 10:33

I min barndom i slutningen af 1940´erne læste jeg med stor iver et blad/tidsskrift med titlen "SAGA", som
jeg fandt i diverse antikvariater. Bladet var udgivet af ARK´s forlag i perioden 1941-43 og udkom med
56 numre. Teksterne var skrevet af Erik B. Volmer Jensen under diverse pseudonymer og beskrev Danmarks historie i litterærform (sml. nutidens bogserie "SLÆGTEN"), og de gav mig en enorm inte-
resse for historie, som har fulgt mig gennem livet. Volmer Jensen skrev i alt 49 af hefterne.

Desværre forsvandt de fra mig i tidens løb under flytninger m.v., så spørgsmålet til Jer derude er, om
jeg kan finde frem til dem og måske købe dem! Det kunne jo være at de har ligget i nogle dødsboer
o.lign.

Mht. forfatteren har jeg ikke rigtigt kunne nogen rigtige oplysninger om ham ud over en nekrolog skrevet i Det Danske Kriminalakademi/Pinkerton nr. 47 1993. Har andre nærmere uddybende oplys-
ninger om ham?

På forhånd tak fra LEONARD.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-02-11 11:53

Jeg har en kammerat der har en hel bunke af de blader,jeg kan spørge om han vil af med dem.
alimak

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 21-02-11 21:46

Jeg kan se at du kan få alle bladene som samlet køb via www.antikariat.net - pris for samlingen: 800 kr, så hvis ikke alimak's ven vil af med sine blade, så er der i hvert fald stadig en mulighed :)

Ang. oplysning om Volmer Jensen, skal du nok finde det i forskellige bøger. På http://www.litteraturpriser.dk/aut/je.htm finder du henvisninger til forskellige opslagsværker, hvori du kan læse om ham.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-02-11 08:46

Han vil ikke af med bladene, da han er samler ,sagde han. Sorry.
alimak

Kommentar
Fra : leonard

Dato : 23-02-11 10:03

Tak for oplysningerne men jeg har været inde på Litteraturpriser.dk uden at være blevet klogere.

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 23-02-11 23:42

Litteraturpriser henviser jo også kun, så du må nok en tur på biblioteket efter f.eks. Dansk skønlitterært forfatterleksikon 1900-1950, som der foreslås på siden.