/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Kan min computer køre med en Sata HD?
Fra : spimmer
Vist : 1401 gange
200 point
Dato : 18-02-11 11:45

Hej.
Hvor eller hvordan finder jeg ud at om min computer kan køre med en Sata Harddisk?
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-02-11 11:53

Dette burde fortælle dig om du kan
http://www.gtopala.com/

Ellers kan du se på bundkortet om der er stik til sata

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-11 11:59

Som Nomore skriver, er der et eller flere stik til SATA på dit bundkort:
http://voz.vn/wp-content/uploads/2009/07/Giga-EP45T-UD3LR-18-CPU-out-game-vozExpress1-600x401.jpg
det er de 6 gule stik som er til SATA

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 18-02-11 12:47

Hej. Mit bundkort er KM400-8235 (Ja en gammel sag!). Det har ingen Sata sokkel, men har hørt, at man alligevel kan køre Sata på maskinen. Kan bare ikke finde ud af hvordan!
spimmer.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-02-11 13:06

Hvis der ikke er SATA på bundkortet så kan du vel købe et PCI kort eller sådan noget med SATA stik i.
Men hvis det er et gammel bundkort så ved jeg så ikke om der måske er nogle begrænsninger i det sådan at du ikke kan udnytte det fuldt ud og det måske er bedre at købe et nyt bundkort.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 18-02-11 13:09

Jo vist kan du købe en SATA controller og det er en billig måde at opgrade din computer på, den her viste har 2 stik til SATA og kan køre med 2 harddiske som kan spejles sådan at der er nøjagtig det samme på begge diske, hvis den ene går i stykker så skifter du den bare ud og køre videre uden tab af data: http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=144474
husk at harddisken også skal have strøm, der skal være SATA strøm stik på din strømforsyning, strømstikket er flad og sort

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-02-11 13:38

Og kan den så køre RAID, når den er så gammel???

IDE til Sata
http://www.avxperten.dk/pc-kabler/sata-kabel/ide-til-sata-adapter.asp

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 18-02-11 13:45

Tak for svaret o.v.n.. Jeg har fundet en billigere hos Midtdata, som jeg har handlet med tidligere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-11 15:26

Selv tak - det skulle ikke være et problem at bruge SATA controlleren der er sandsynligvis en CD med drivere i pakken, du har husket at se efter om du kan få strøm til din SATA harddisk?