/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ser i med på DR2?
Fra : o.v.n.
Vist : 1241 gange
100 point
Dato : 13-02-11 23:53

Lige nu er der et program om Linux Ubuntu det er tilladt at spørge om detaljer her

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-11 00:22

http://www.dr.dk/dr2/soeinding/?p=1599 men spørg i morgen hvis i vil prøve

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 14-02-11 00:37

Irriterende at nemId ikke virker til det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-11 01:03

NemID virker på Ubuntu og andre Linux computere, det manden siger er at NemID ikke yder support til Linux, der må man hente hjælp andre steder (Kandu) hvis man ikke kan få det til at virke

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-02-11 01:14

Fin udsendelse, der i mine øjne tegner et retvisende billede af Ubuntu: Det fungerer ok, nogle ting er lidt bøvlet at få til at køre, men det er gratis.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-11 11:05

Ham fra soeinding er noget af en overfladisk "smartas".

NemID virker på ubuntu når der lige er lagt den gratis >>> sun Java <<< ind.

Nogle ubuntuversioner er klar til NemID.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-11 11:05

I første omgang blev jeg skuffet, for udsændelsen var jo i nat, men nu har jeg set den på min pc via DR.dk/NU og dét var jo flot nok. Meget spændende, men tør jeg? Jeg er en skovl til alt såd'n noget.
Tak for linket. Det burde nu have været et TIP!
55 stjerner herfra!!!

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 14-02-11 11:20

hvad med gamle dos spil og programmer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-11 12:35

Citat
hvad med gamle dos spil og programmer
nogle Windows programmer og spil kan køre i Wine programmet som også blev nævnt i udsendelsen og så er der VirtualBox som er et program til Linux som kan køre et andet styresystem ovenpå den installerede Ubuntu, for eksempel Windows XP
Citat
Meget spændende, men tør jeg?
ja selvfølgelig tør du, for eksempel installere med Wubi: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer
klik på Start download og du henter et lille program til Windows som installerer Ubuntu i Windows som et program, det tager nogen tid hele styresystemet Ubuntu skal hentes på nettet og den fylder lidt under 700MB, hvis du bliver træt af Ubuntu og vil af med den igen, så kan den slettes fra Tilføj og fjern programmer, det er for den forsigtige som gerne vil prøve men endnu ikke har nogen erfaring med Linux, Ubuntu opfører sig som den ville gøre hvis den var installeret på tradionel vis, du får en start skærm hvor du vælger om Ubuntu eller Windows skal starte (brug pil taster og Enter for at vælge)
Jeg håber vi bliver flere som kan køre Linux og gør det bare spørg hvis der er et eller andet som ikke lige vil lykkes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-11 12:54

Citat
Det burde nu have været et TIP!
måske - måske ikke et tip, jeg har tænkt mig at i, i stedet for at bedømme kan stille uddybende spørgmål inden i selv prøver, jeg havde lyst til Linux i flere år men turde ikke før der lige pludselig var en sludretråd her på Kandu hvor nogen af os deltog og kom i gang, nu er jeg Linux bruger og tilhænger, alle computer opgaver som jeg bruger og har brug for kan klares af Linux og jeg vil gerne dele erfaringer med andre http://www.kandu.dk/spg98771.aspx#1074483

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-11 13:34

Tak for dét o.v.n. - så vil jeg gemme dette indlæg til lidt senere (jeg har ikke tid de første par uger) og vove springet. Så længe jeg kan få hjælp og støtte, ja - så kan det vel ikke gå helt galt.
Er det sådan at man ikke behøver afinstallere tidligere styreprogram? Kan Ubuntu køre sideløbende med både Vista og W7? Vedrørende virus og andet ondsindet. er Ubuntu mere sikker?
MVH Akle

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-11 13:47

*****

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-11 15:32

akle:
1. ja bruger du Wubi installer så er Ubuntu installeret som et program i din Windows, efter at du har installeret opfører computeren sig lidt anderledes end den plejer, du får en sort skærm billede med hvid tekst og der skal du vælge om Ubuntu (den er sat som standard første valg) eller Windows skal starte, du trykker på pil ned for at komme ned på linjen med Windows og trykker Enter, hvis du vil bruge Ubuntu så lader være at gøre noget, den starter i løbet af 10 sekunder hvis du ikke har valgt Windows. Ubuntu kan afinstalleres med Tilføj og fjern programmer.
2. virus er stort set ukendt i Linux verdenen, der findes virus men du skal selv installere den så lad være at klikke på noget som du skal installere for at vise siden på skumle websider, Ubuntu kan dog komme og fortælle at den mangler en plugin for at afspille et eller andet, du kan rolig lade Ubuntu selv finde plugins, det er de skumle websider som vil have dig til at installere typisk en exe program at du skal passe på, dit kodeord til diverse mail eller fora du logger ind med skal du selvfølgelig passe på, både i Linux og Windows

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-11 19:02

o.v.n. Tak for din ulejlighed. Det skal prøves.

Accepteret svar
Fra : CharlotS

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-11 19:17

Hej ovn

Jeg har også set programmet i tv, og Ubuntu har du og Eyvind allerede hjulpet mig med, så - jooo, jeg er også med på vognen, kører dog også med xp, da jeg har en masse programmer der passer med det. Men Ubuntu er bare rigtigt godt..

Jeg har lige læst lidt artikler om emnet, i dette svenske ''blad'', måske det har interesse ??

Linux Foundation: "Slutet på en era för Windows"
,,, at HP vil installere linux i printere og pc..
http://techworld.idg.se/2.1014/1.367907/linux-foundation-slutet-pa-en-era-for-windows

Här är programmet som letar efter Linux-virus
http://techworld.idg.se/2.1014/1.366811/har-ar-programmet-som-letar-efter-linux-virus

I øvrigt har ''bladet'' løbende rigtigt mange artikler om linux, det er ikke helt kedeligt at læse af og til.

Mit indlæg er måske lidt af et sidespring, men så skal du bare se bort fra det, ellers var hensigten at støtte dit gode initiativ om dette ''tip'' du kom med.

Linux og Ubuntu kan anbefales

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-11 19:39

Godt link CharlotS - det må jeg kigge på. Med hensyn til virus, så kører mine "bankforretninger" på en pendrive med eeebuntu i live tilstand så der kommer ingen fremmede ind.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 15-02-11 10:39

og vilken linux skal man så instalere

jeg syntes der er mange

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-11 11:46

Den mest kendte og den som var nemmest for nybegyndere var Ubuntu, der er kommet en som hedder Linux Mint som oprindelig var bygget ovenpå Ubuntu men sådan at den lignede Windows lidt, Linux Mint har næsten alt hvad man kan ønske fra start og på skriveborddet kommer der til at ligge en link til Opgrader til DVD udgave, hvis man opgraderer så kommer man ikke til at mangle noget i lang tid, dansk sprog vælges allerede når man kører i live tilstand og igen når man installerer systemet.
Spørg inden i kaster jer ud i at partionere harddisken og installere Linux eller vær den forsigtige nybegynder:
Den forsigtige nybegynder kan installere Linux Mint inden i Windows som et program, hent CDen og brænd en ISO CD, start computeren normal med Windows, læg ISO CDen i drevet og åben den, dobbelt klik på mint4win.exe og installere Linux Mint.
Fordelen ved den metode er at Linux Mint er nem at komme af med igen hvis man ikke bryder sig om den, den afinstalleres nemlig fra Tilføj og fjern programmer.
Linux Mint er den Linux som ligner Windows mest og er nemmest for nybegyndere
CD udgaven: http://www.linuxmint.com/edition.php?id=67
Hvis du har en DVD at brænde din ISO på så hent her:
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=69 så er alt med fra start
rul ned og klik ud for den download server du foretrækker, alle Linux Mint har dansk sprog, også dem fra udenlandske servere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-11 11:49

Husk at det koster 0 kr. at prøve, det eneste i skal bruge er en tom CD eller DVD en genskrivbar kan bruges, og husk at afprøve om jeres hardware virker i live tilstand, Linux er kommet godt med men der findes hardware fabrikater som det er meget svært at finde Linux drivere til

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-11 11:56

Windows 7 kan brænde ISO CDer uden ekstra software:
http://www.windows7guide.dk/tips-a-tricks/41-tips-a-tricks/361-sadan-braender-du-iso-images-til-cd-eller-dvd-i-windows-7
eller du har måske Nero brænderprogram som også kan, det hedder vistnok en Image fil i Nero
ellers er der Active ISO burner, med den kan det næsten ikke mislykkes:
http://www.ntfs.com/iso-burning.htm

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 15-02-11 18:29

nu har jeg hentet den mint ned og har prøvet at install på en gammel acer 3500 me4d xp
den går ikke
så vil jeg have mint til at slette xp men den vil den ikke (forkrt linux ? )
hvis det er den forkerte skal det så være 1004 elller ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-11 19:35

Citat
har prøvet at install på en gammel acer 3500 me4d xp
den går ikke
prøv lige at fortælle hvordan du er gået frem, har du brændt en CD? Og har du husket at den Mint fil du har hentet skal brændes som ISO? Prøver du at installere med mint4win eller har du startet computeren fra CD drevet og kører live?
Fortæl så nøjagtig som mulig hvordan du har båret dig ad, så er det nemmere at komme med et bud på hvad der er gået galt.
Hvis computeren kører udmærket med XP så kan den også trække en Linux Mint

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 15-02-11 21:42

brændt som iso som jeg plejer
nu har jeg install ubuntu 10,4 uden problemer xp er væk
men 10,4 kan jeg ikke få til at virke med 3 g har prøvet før

acer har jo ikke meget ram

men burde jeg ikke kunne boot på mint eller ubuntu 10,10

så det kun er mint /eller 0110 der er install

(kandu sender ikke mail igen )

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-11 22:04

Citat
men burde jeg ikke kunne boot på mint eller ubuntu 10,10
ikke nødvendigvis 10.04 er mere stabil, min gamle computer kan kun starte med 10.04 de nyere er der bare sort skærm

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-02-11 22:31

husk næste gang du spørger, så behøver du ikke sætte dine point så højt

Det jeg lært af IBM760- vi kan alligevel ikke bruge dem til noget og så har du så mange flere at spørge for

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 15-02-11 22:43

har install 10,04

forstår jeg det ret så kan jeg ikke bruge mint eller 1010

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-11 23:46

Det er næsten umuligt at svare på når jeg sidder langt væk og ikke kan røre ved computeren, men du burde kunne køre Linux Mint 9 LTS Isadore, den svarer til Ubuntu 10.04 LTS: http://www.linuxmint.com/edition.php?id=52

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-11 13:11

Citat
forstår jeg det ret så kan jeg ikke bruge mint eller 1010

Ikke alle computere kan bruge 10.10 lige godt - så bliv bare ved dine 10.4 udgaver som jo er LTS og det vil sige længere tids service og opdatering.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-11 20:59

Jeg giver lige spørgsmålet et lille løft opad, nu er der weekend og måske vi få nogle flere glade Linux brugere god weekend til alle i tråden

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-02-11 12:28
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-11 13:16

Citat
Egentligt havde jeg allerede besluttet mig efter de første to timer at jeg ville skifte tilbage til Windows, fordi der vidste jeg at 3D funktionerne virkede out-of-the-box, men jeg ville bare se hvor lang tid jeg skulle bruge på at løse problemet i Ubuntu. Det er netop løsningen af problemer i Linux der er det store problem. Når noget ikke virker i Linux, så kan man sidde i flere timer for at få tingene til at fungere,
den utilfredse bruger var ikke minded for at ville lære Linux at kende det var en overbevist Windows bruger som lige ville bekræfte at Linux var noget skod. Og det passer altså ikke at man skal bruge flere timer for at løse problemer i Linux, det er kun dem som har Windows brillerne på der siger sådan.
Hvis man som jeg ser anderledes på tingene og vil udforske om der er noget som Linux ikke kan, ja så er der faktisk ikke noget tilbage for mig og (gætter jeg) de fleste computer brugere i Danmark.
Har lysten og viljen til at lære et nyt styre system at kende, ja så kom med på Linux vognen

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-11 22:55

Tak for din positive holdning CharlotS. og tak for de ekstra oplysninger du lagde link til også en tak til i andre som deltog i tråden, "spørgsmålet" var jo ikke et spørgsmål hvor jeg efterlyste et svar, men en tråd hvor i Kandu brugere kunne komme med spørgsmål til undertegnede og andre Linux brugere i tråden.
God vind til nye Linux brugere, spørg endelig inden i måske overvejer at opgive, det er nemlig ikke så besværlig - bare anderledes end i er vant til
Hilsen o.v.n.