/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
NumLock
Fra : oleho
Vist : 1654 gange
100 point
Dato : 11-02-11 14:06

Hej
Hvordan kan det være at den blå lampe på "NumLock" pludselig lyser?
Den slukker ikke når jeg trykker på tasten Er det virkelig nødvendigt at slukke compueren for at slukke det blå lys?
Hvad kan jeg ellers gøre?
Hva er "NumLock´s" funktion iøvrigt?
mvh
oleho

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-11 14:08

Den gør dit taltastatur virker....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-11 14:36

NumLock låser den del af tastaturet hvor tallene sidder.
På en bæebar sidder tallene sammen med bogstaver og det vil du opleve hvis du taster bogstaverne jkl som så giver 123
Påstationære eller 17" bærbare er det de tal der sidder længst højre og der vil det være
> end ? Pgdn < som bliver til 123 når numlock er aktiv

Som regel kan man i bios styre om numlock skal være aktiv ved start.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 50 point
Dato : 11-02-11 15:38

Citat
Den gør dit taltastatur virker....

Arg refi, der skal mere kød på det svar :)

Numlock har ikke nogen funktion i sig selv, på en bærbar. For at kunne skrive tal så skal Numlock være tændt men du skal stadig holde [Fn]-tasten nede for at skrive tal. Sådan er det i hvert fald på min. Slukker jeg Numlock og holde [Fn] nede kommer der ikke nogen tal, men derimod så er der pil-funktioner. For st slukke for Numlock på min bærbar skal jeg holde [Fn] nede og trykke på den tast der ligner Numlock. Det skal du sikkert også, hvis ikke der er en tast der står Numlock på.

Godkendelse af svar
Fra : oleho

Dato : 11-02-11 15:54

Tak for svaret webnoob.
oleho

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-02-11 15:55

Det var så lidt, er altid glad for at kunne hjælpe.