/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
TV vil ikke tænde
Fra : Oldboston
Vist : 2560 gange
100 point
Dato : 06-02-11 20:24

Nu er den gal med mit gode B&O Fjernsyn 6000MX. Ved afspilning af en dvd på den nye dvd-afspiller mrk. LG forsvandt billede og lyd fra TV-apparatet lige pludselig. Nu kan jeg ikke få liv i det igen. Har gennemgået hele det virvar af elkabler, der ligger bag ved TV-apparatet, nemlig til DVD, til VHS og til Maximum digital box, men alle kabelforbindelser er i orden, tror jeg. Men da jeg sidst havde tændt for TV-apparatet og DVD'en i går aftes var der store problemer med at få gang i filmen, og jeg tror, at jeg måske betjener de forskellige fjernbetjeninger forkert eller har indstillet noget forkert. For jeg er ikke ven med elektronik. Hvordan kan jeg finde ud af, om fjernsynet stadig virker, eller er gået død? Hvis det er billedrøret, der er gået, vil de små kontrollamper på forntpanelet så stadig lyse? Det gør de nemlig ikke.

Jeg ved godt at TV er så gammeldags en ting, at der sikkert slet ikke er nogen på kandu, der ser det.....i altfald er der slet ikke en rubrik om TV, som man kan spørge på, selv om jeg egentlig troede, at hver dansker ser TV 4 timer hver da? Men kandu er nok meget længere fremme i skoene.

Kan nogen af jer hjælpe?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 20:35

Der er en kategori som hedder Skærme: http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=30605
men lad det nu ligge, dit spørgsmål bliver sikkert set af de rette hjælpere i den kategori du har valgt.
Uden at kende det virvar af kabler du beskriver er det ikke nemt at hjælpe, jeg kender selv problemet, købte en ny Sony DVD afspiller for nylig og måtte have alle forbindelser afprøvet flere gange før jeg fik noget brugbart ud af det.
Mit forslag vil være at tage alle andre apperater fra og kun have TVet tændt, så må du kunne trykke på de rigtige knapper på fjernbetjeningen og få billed på igen, for så at sætte det hele op igen bagefter - og håbe det virker samlet

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 110 point
Dato : 06-02-11 20:40

Hvis det er et TV med gammeldavs billedrør, fra Ruder Konges tid, da han var knægt, så er det da også tjenligt til en fornyelse.

Hvis der ikke er noget der reagere, når du tænder og slukker, kan det være en sikring.
Et nyt fjernsyn kan stortset fås til samme pris som en reparation af en museumsgenstand.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-02-11 21:00

Da billedrøret på mit gamle Panasonic døde med et par flimrende grå striber og en lille hvæsen var der stadig liv i den røde lampe.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-02-11 02:08

Citat
Hvis det er billedrøret, der er gået, vil de små kontrollamper på forntpanelet så stadig lyse? Det gør de nemlig ikke.

Et billedrør går meget sjældent i stykker, men der er tit noget i højspændingen der går i stykker/kortslutter og springer en sikringen i TV så intet virker.

Er TV tilsluttet en ELspareskinde, så tag den fra og sæt TV i en 230v stikkontakt og se om der kommer lys i kontrollamperne, hvis der ikke er lys er TV defekt og er det højspændingen vil koste ca. kr. 1400 - 1800,- for at få det lavet, og det kan ikke betale sig

Så køb et nyt Fladskærms TV og du vil få et billedkvalitet du bliver meget for.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 12-02-11 14:25

Tak for svaret severino. Din diagnose var rigtig. Jeg bor i Udkantsdnmark, hvor man ikke barer smider sit gamle B&O TV ud, så den lokale reparatør hentede apparatet, satte en ny stærkstrømssikring i, og to dage efter fik jeg det tilbage i fin stand. Jeg ved godt, at de fleste ville have skiftet til en fladskærm, men jeg vil hellere have et smukt tv-apparat. Har kun haft 3 forskellige TV i hele mit liv, alle af mærket B&O. I gennemsnit har de holdt i 15-20år. Venlig hilsen Oldboston

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-02-11 12:10

Ak ja, det var den gang man lavede apperater der var af kvalitet.
Et andet godt mærke som desværre er udgået, var ARENA, som holdte lige så længe.
Men det er der ikke penge i, for forhandleren, og fabrikkerne, så man bruger i dag, mindre holdbare komponenter, så det skal udskiftes efter en formodet levetid på max 8-10 år.

De moderne fladskærme, er ikke af samme kvalitet. Det jeg har her i stuen har været på værksted 2 gange inden for garantien. Den moderne digitalteknik er kke af så god kvalitet somman blæser det op til.
Det ses også på de udsendelser, der sendes digitalt, her er alt for mange frysninger i billedsiden.
Men sådan går det, når man bliver prakket kunstige behov på.