/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Strømforbrug?
Fra : horseman
Vist : 1213 gange
100 point
Dato : 05-02-11 10:39

I forbindelse med en madopskrift af Paul Cunningham: hvor meget er strømforbruget ved at have tændt en ovn ved 50 gr. i ca 10 timer?!

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 05-02-11 10:50

Jeg vil skyde på 10 - 15 kr. men det er svært at regne ud, afhænger meget af hvor godt ovnen er isoleret, og om der åbnes for lågen .

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 05-02-11 13:16

køb eller lån en el måler sæt den i kontakten og ovnen til den så let kan det gøres

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-02-11 15:03

ove 112
leje en elmåler-
? hvor lejer jeg en 3 faset elmåler med samme faciliteter so dem man kan købe billigt til 230 volt

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 05-02-11 15:36

Ring til dit elselskab og der kan du låne en måler til formålet.....Det kan vi ved det elselskabe som jeg høre under......

Bassebo.....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-02-11 20:12

Sluk for ALLE andre grupper og brugsgenstande.
Tænd for ovnen.
Aflæs din eksisterende el-måler.
Lad ovnen køre i f.eks. en time.
Aflæs din elmåler igen.
Træk den sidste aflæsning fra den første.
Gang resultatet med ti.

Resultatet vil alligevel altid være sår’n, cirka, omkring.
(På grund af omgivelsestemperatur, isolering og effektivitet af forskellige ovne etc. etc.)
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-02-11 20:14

PS :
Det er sundt at ha' slukket for TV'et en gang imellem.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 05-02-11 22:20

Kig i ovnens vejledning hvor meget strøm den bruger, typisk 2000w (2kw) når så først ovnen er blevet gennemvarm måler du med et stopur hvor længe termostatlampen lyser sammenlagt i en given periode, men nok mindst en halv time, så ganger du op til 10 timer og ganger med elprisen. Omstændeligt men en mulighed....

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 05-02-11 23:50

Tilbered kun den ret om vinteren. Du skal alligevel have varme på og at have ovnen kørende svarer til at have en elradiator tændt. Den udgift kommer du nok over.
God appetit.

Klemme

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 06-02-11 16:59

Tak til alle. Det var ikke flere udgifter som køb/leje af elmålere jeg var interesseret i. Ej heller svære matematiske opgaver! Men jeg var ude efter et skøn, og her kom stig54 tættest på. Det vælger jeg at tro på.

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 06-02-11 16:59

Tak for svaret stig54.