/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
NO POST
Fra : Nitta
Vist : 341 gange
200 point
Dato : 18-01-11 01:53

Så er den gal igen. (Ligesom INTET SIGNAL) Der er igen POST - 3-5 gange opstart - før Bios'en får fat i HD´en og kommer op med de indledende tekster - om hvilke hd´er, der sidder i PCen, boot-valg o. lign.
Min tanke er, at jeg på den vanskelige måde, som jeg har glemt, skal have opdateret Bios'en (2001). - Jeg var ellers så sikker på, at da jeg atter fik kontakt med RAM, var problemet løst.
Hvis jeg - efter at have haft Windows i gang - slukker maskinen, og straks tænder igen, så kan Bios fint starte op; men hvis jeg venter ½ time, skal jeg atter bruge 4-5 opstarter.
Det eneste, der starter ved 1. gangs opstart er lyden af en HD-motor. På skærmen suser blot firkanten med NO VIDEO SIGNAL rundt. - Jeg vil ikke opgi' min gamle maskine, hvis det kan undgås!
Måske skal jeg blot tage Bios'en op af sin sokkel og sætte den i igen. Men nu har jeg lige samlet hele historien igen med kassen lukket og alle kabler på plads. Jeg savner atter et godt råd før jeg
skiller det hele ad igen.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 18-01-11 04:26

Det lyder som en træt maskine, Men er maskinen ca 10 år gammel, så kunne du prøve at skifte det lille bios batteri på bundkortet. hvis det er fladt kan en pc lave mange underlige fejl. det er da værd at prøve. ca en flad tyver koster det.

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 18-01-11 09:21

Tjah, jeg har netop skiftet det lille CA2032; men måske var det en lige så dårlig, jeg isatte.
Glemte at måle på det, det var nyt, men leveret i en billig sampakning med 4 stk. Men jeg kunne tage indholdet ud af en ny lille blinkende cykellygte. De har måske en bedre
startkapacitet.

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 27-01-11 12:55

Tjah, der er vist ikke så meget at gøre ved mit problem!
Jeg skal stadig tænde for maskinen 5-7 gange, og så alligevel vente op til ½ minut, før der måske pludselig kommer signal frem til skærmen, og derefter kører den stabilt med windows uden afbrydelser.

RAM'men er udskiftet, grafikkortet er udskiftet, HD'en er udskiftet. Usb-enheder fjernet, batteriet skiftet, Bios'en taget ud, rettet lidt på benene - isat igen, skærmen erstattet, med en blid kølle er næsten alt fået en kærlig lussing.
Jeg prøver med et andet checket bundkort! -
Den slags giver et vist supplement til den forhåndenværende teori; hvis man vel at mærke tænker over virkningen af de enkelte handlinger. - Men lige præcis hvor fejlen er ?!? - det ved jeg ikke!