/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Nyrnberg
Fra : lasseemil
Vist : 1313 gange
500 point
Dato : 13-11-10 14:18

På Fyn sansynligvis mellem Glamsbjerg og Tommerup lå der engang
en forlængst nedlagt landsby der hed Nyrnberg (jeps-med dansk y)
I byen boede der tyske teglværksarbejdere. Teglværket er også
forlængst nedlagt. Måske var det en slags "barak-landsby". Det ved
jeg ikke. Jeg skriver for en god ven der hedder Nyrnberg, og alle der
hedder dette har rod i denne by. Spørgsmålet er : Det siges at der er en sten
hvor Nyrnberg lå. Kan nogen oplyse den nøjagtige placering af denne sten
(hvis det jo altså er rigtigt at den eksisterer). Enhver oplysning om stedet
iøvrigt modtages med kyshånd.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 13-11-10 15:12

Prøv at søge på stednavnet på www.kms.dk i de historiske kort

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-10 15:36

I hus nr. 5 boede en Peder Hansen Nyrnberg i 1855

http://www.historie.syd-fyn.dk/kildemat/folketaelling/ollerup/ollerup2.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-10 15:38

Byen må have eksisteret, prøv at se på linje 25

http://www.virgo-fyn.dk/html/kirkehtm/bryl43.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-10 16:19
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-11-10 19:06

Interessant side:
http://www.historie-info.dk/taxonomy_menu/5

Har vildt ondt i hovedet, så kan desværre ikke søge mere

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-11-10 20:35
Kommentar
Fra : larshau

Dato : 14-11-10 01:42

I Trap Danmark, 4. udgave, 4. bind side 413, Kan man læse følgende:
Brylle Sogn, Odense herred: I hÆSTBJERG sKOV HAR DER VISTNOK I DET 16. aARH., VÆRET ANLAGT ET STØRRE tEGLVÆRK UNDER dALUM kLOSTER, TIL HVIS DRIFT

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 14-11-10 01:52

Undskyld ovennævnte. Jeg gentager den komplette kommentar:
I Trap Danmark, 4. udgave 1923, 4. bind side 413, kan vi læse følgende:
Brylle Sogn, Odense herred:
Citat
I Hestbjærg Skov har der vistnok i det 16. Aarh.., været anlagt et større teglværk under Dalum Kloster. til hvis Drift Tyskere har været indkaldt. Om disses Tilstedeværelse minder Gaard- og Husnavne som Vittenberg, [B][U]Nyrnberg[/U][/B], Brunsvig ... o. fl. af hvilken de fleste allerede nævnes i Dalum Kl. Jordeb. 1587. Teglværket der lå i nærheden af nuv. Lysbjerghus, har bl. a. leveret teglsten til Frederiksborg Ladegd. 1563 og nedlagdes i 1570'erne, fordi Skoven ikke kunne taale det stærke Brændselsforbrug.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 20-11-10 20:37

Ved nærmere undersøgelser har teglværket ligget
mellem Brylle om Tommerup.