/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Tilslutning af bundkort
Fra : o.v.n.
Vist : 1177 gange
200 point
Dato : 07-11-10 18:18

Hej lige nu er jeg lidt usikker ja nærmest kørt fast, for første gang nogensinde vil jeg selv sætte et nyt bundkort + diverse tilbehør i min gamle computer, jeg er ved at sætte de mange små stik fra fronten til bundkortet men er meget usikker, manualen kan i se her:
http://www.asrock.com/mb/manual.asp?Model=N68C-S
på side 11 er det billede som i kan se på Peecee:
http://peecee.dk/upload/view/273995
gem eventuel billedet på jeres computer så i kan se det i fuld størrelse, det er stikkene som er markeret med 19 jeg er i tvivl om, der er ikke nok ben på det stik, synes jeg i forhold til dem jeg har fra fronten på computerkassen.
Er der en eller flere som vil komme med forslag til hvordan jeg tilslutter, jeg har følgende ledninger med stik som skal tilsluttes:

1.POWER LED den har stik med 3 huller, kun 2 ledninger en grøn og en gul i de to yderste huller

2.POWER SW som har stik med 2 huller og gul og orange ledning i

3.HDD LED som har stik med 2 huller og rød og gul ledning i

4.RESET SW som har stik med 2 huller og gul og grøn ledning i

jeg håber nogen gider hjælpe mig videre det vil være nedtur at skulle hen til computersmeden for at få ledningerne sat på, på billedet er stikkene vist med lodret streg for hver 2 ben, jeg gætter på at stikket på ledningen skal sættes på lodret så?
Men de i alle tilfælde kommer stikken på bundkortet og de stik som er på ledningerne ikke til at gå op uden at der skal fingereres lidt - eller kan en af dem undværes?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-10 18:20

Med i kassen var kun den Quick Installation Guide som også kan hentes på Asrock siden og der står endnu mindre end i den User Manual som jeg har hentet og studeret uden at være helt sikker på hvordan jeg gør

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-11-10 18:49

Så'n ville jeg sætte dem, dem til led kan vendes forkert,
hvis de bliver vendt forkert er det eneste der sker at de ikke virker
http://peecee.dk/upload/view/274000

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 210 point
Dato : 07-11-10 18:49

stikkene skal IKKE vende lodret men vandret

Kig på skriften og følg den!

Nederste række, ben 1 og 2 HDD led Ben 1 er plus
Øverste række ben 1 og 2 Power led Ben 1 er plus

Du skal lave dit stik om til POWER led. Jeg plejer at tage en elektronikskævbider og simpelt hen klippe det midt over i det midterste hul så jeg får to enkelte stik
Du kan også tage en hobykniv og skære igennem det midterste ben

Ang. plus og minus: den gule ledning er minus hvis du ikke allerede har regnet det ud

reset og powerbutton er ligeglad med plus og minus, det er jo bare ringetryk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-10 18:55

1.POWER LED den har stik med 3 huller, kun 2 ledninger en grøn og en gul i de to yderste huller
Vender du den forkert vil den ikke lyse - det er en diode som selv spærrer hvis den vendes forkert.

2.POWER SW som har stik med 2 huller og gul og orange ledning i
Det er din start knap og den kan ikke vende forkert

3.HDD LED som har stik med 2 huller og rød og gul ledning i
Vender du den forkert vil den ikke lyse - det er en diode som selv spærrer hvis den vendes forkert

4.RESET SW som har stik med 2 huller og gul og grøn ledning i
Det er til den lille reset knap hvis den findes i i dit kabinet og den kan heller ikke vende forkert

Stik 19
P led > ser jeg som power led - altså lys når comp er tændt

HD led ser jeg som lys når harddisken arbejder

PW ser jeg som Power - altså startknap

Reset ser jeg som den lille genstart knap (kold tyrker)

Men lad lige andre vurdere med.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-10 19:19

Som de andre siger.
Og det eneste stik/knap der er brug for, for at elektronhjernen kører er PW / Powerswitch.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-10 19:22

Gambrinus - der skal da også være nogle blinkende lamper, nu hvor det snart er jul.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-10 19:24

Min kandustandartsystematiskfejlfindingsprocedure kan også bruges, når man samler en PC.
Så får du ikke samlet det hele, uden at du ved, at hver enkelt del virker.

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
ALT kobles fra bundkortet undtagen 20/24 polet strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.

Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU og CPU køre.

Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU, CPU og RAM køre.

Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
(Den smukkeste lyd i verden med undtagelse af en Alfa Romeo boxermotors brøl)
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.

Nu kan de resterende enheder : Skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

PS : Evt. tilføjelser / rettelser til denne fejlfindingsprocedure modtages med glæde.

Gambrinus

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-11-10 19:31

Helt ærligt, i behøv's da ikke at gøre det sværere end nødvendigt

Lige et lille billede med PowerLED
http://peecee.dk/upload/view/274003

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-10 19:33

Citat
der skal da også være nogle blinkende lamper, nu hvor det snart er jul.
ja selvfølgelig Eyvind
Tak for hjælpen allesammen nu giver det mere mening og jeg får sikkert strøm på dyret inden sengetid, desværre har jeg ikke point nok til at alle kan få, men jeg sætter meget stor pris på alle indlæg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-10 19:36

Jeg har ikke brug for point - så nej tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-10 19:39

Jow godt nok Klaudi, men det er altså de 2 yderste huller der er ledning i, så jeg følger EXTERMINATORs forslag og klipper den op, jeg havde regnet ud at gul er minus men var som skrevet meget usikker på resten, tusind tak alle sammen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-10 19:42

Gambrinus - mig utålmodige asen, du tror vel ikke at jeg kører så systematisk dit kandustandartsystematiskfejlfindingsprocedure må vente indtil jeg (forhånbenlig ikke) opdager at den ikke vil tænde

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-11-10 19:49

Citat
PS : Evt. tilføjelser / rettelser til denne fejlfindingsprocedure modtages med glæde.

Du bad selv om det

Hvor i verden befinder du dig, 220 Volt ???
I Danmark har vi brugt 230 Volt i mange mange år

Jeg ville tilføje et punkt før de andre:
Afmonter det 20/24 polede stik fra strømforsyningen, find den grønne ledning i stikket, tag en papirclips og kortslut den grønne ledning med en af de sorte, strømforsyningen skal nu tænde (cpu blæser og diske starter)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-10 20:53

Wauw det snurrer nu og jeg skal videre med manualen, den beder om en bootapple floppy men det er en CD som er med drivere, den eneste computer jeg har med floppy drev er patienten her så det bliver lidt svært.
3 IDE harddiske blev genkendt og begge CD/DVD drev blev også registreret, tastatur virker - musen må vente til der kommer mere grafik på

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-10 21:07

OK. . OK. . EXTERMINATOR
Det skal nok blive rettet.

Men her i Republikken Als er vi ikke med på alt det nymodens fis.
Og ifølge Det Gamle Testamente var den nominelle spænding i Danmark 220/380 Volt.

For øvrigt :
Det eneste der skete, da vi ”gik over” til 230/400 Volt, var at man ændrede
220/380 Volt -5/+10 % til 230/400 Volt -10/+5 %
(Jeg kan ikke huske procentsatserne præcist)
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-10 21:49

Gambrinus - hvornår skifter i så til ~strøm.

OVN - måske kan det give vrøvl med at installere 2 CD/DVD drev samtidig.
Tager du det ene drev fra så husk at demontere begge kabler.(strøm og data)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-10 22:20

Det skal jeg da nok forklare dig Eyvind.
Lige så snart du opfinder en vedligeholdelsesfri vekselstrøm-akkumulator.
Halvdelen af fortjenesten ved salg sætter du bare ind på min Nem-konto !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-10 22:49

Sådan en kan du få opskriften på med det samme.
Et styk akkumulator.
Du borer et hul ned i forbindelseslasken mellem celle 6 og 8 (som på en gammel folkevogn)
Så laver du lige en multivibrator med et par kredse.
En krydset tyristerstyring
Nu kan du skifte mellem de to halvdele af akkumulatoren
og der veksles mellem plus/minus og minus/plus
Altså en akkumulator der veksler ...............eller populærtsagt en vekselstrømsakkumulator

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-11-10 00:39

Jeg imødeser nu bare, at gysserne vælter ind !
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-10 15:50

Tak for svaret EXTERMINATOR. den gamle computer kører nu med en helt anden hastighed end det gamle bundkort kunne få computeren op på, men der er næsten kun kassen og harddiskene som ikke blev skiftet.
Jeg havde helt droppet Windows på den computer for et par år siden men nu skulle jeg lige prøve igen, den gamle XP Pro skive lå jo og ventede på at komme i brug (senere kommer der en Linux på også) lige nu er jeg i gang med at hente og installere 87 opdateringer, aktivering gik glat igennem og det undrer mig lidt, det er en OEM skive
Tak for hjælp til alle der var flere af jer med næsten samme svar men det blev EXTERMINATOR denne gang, for de små detaljer med det 3 benede stik blandt andet

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-11-10 12:36

Citat
aktivering gik glat igennem og det undrer mig lidt, det er en OEM skive

Det er ikke så svært, der er jo lige 90 dages reglen. så fanger den dig ikke
Teknisk set er det ikke lovligt meeeeeeeen........ det virker jo og bagefter er der jo ingen der kan se det

Takker da for stjernerne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-11 00:02

Citat
Det er ikke så svært, der er jo lige 90 dages reglen
hvis du læser det her EXTERMINATOR så vil jeg lige oplyse at der aldrig har været det mindste besvær med at opdatere den Windows XP, det er en gammel skive fra 2002 som blev brugt og Service pack 2 og 3 lagt ind bagefter, det er langt over 90 dage siden at XP Pro installationen blev lagt på en ny harddisk og nyt bundkort, den XP Pro havde tidligere kørt på samme gamle computer, eller rettere i samme kabinet, næsten alt er udskiftet

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-08-11 23:19

ahh, det jeg mente var nu ikke at det kun ville virke i 90 dage
Det drejer sig derimod om at du har lov at skifte lidt hardware en gang i mellem.

Og hvis der er over 90 dage mellem de to installationer plejer det ikke at være noget problem.
Hvis ikke så skal man igennem aktivering via telefon.