/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Polen/Prag
Fra : Gigli-Chico
Vist : 1928 gange
40 point
Dato : 22-10-10 15:17

Hej.

Vi overvejer at tage til Polen/Prag til næste år og prøver at finde ud af hvad der passer os bedst.
Er der nogen der kan anbefale nogen gode ting enten fra Polen eller Prag som man da bare skulle se hvis man var der? Vi har været i Prag før men Prag er jo så stor så der er nok en masse vi ikke har fået set. Vi kender til byen Stettin i Polen men har ikke været der men har hørt det skulle være et hyggeligt og billigt sted at tage hen..

Det er kør selv ferie begge steder.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 22-10-10 15:53

Vi har kigget på byen Stettin i polen og det er den eller prag...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-10-10 16:12

Kig evt på svarene her også:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=149541

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-10-10 16:13

Jeg vil komme med et enkelt hint når nu det er kør selv ferie.

70 km. øst for Prag ligger dette sted http://knoglekirken.bsjh.dk/ som er absolut et besøg værd. Når du kommer ind på siden trykker du på overskriften eller oppe hvor der står Knoglekirken, så startes der et billedshow fra det meget specielle sted.

Overfor knoglehuset ligger en restaurant hvor der kan spises utroligt billigt, idet det er mærkeligt nok ikke turister men lokalbefolkninger der kommer der.

Derudover er der ingen grund til at gentage hvad der er at se i Prag når du har været der. Så har du sikkert al den viden der skal til for at få nogle dejlige dage dernede.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-10-10 16:27

Husk en tur på "Det gule marked"

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 22-10-10 17:24

Når jeg skriver Polen/Prag mener jeg at vi er villige til at kører hvis der nu var noget vi skulle se længere væk.. Vi tænker ikke på km forskellen fra os til Polen / Prag..

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-10-10 18:35

Citat
Vi tænker ikke på km forskellen fra os til Polen / Prag..
Det er da der heller ikke nogen af kommentarerne der taler om.......

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 23-10-10 00:13

Skriver det som en fact..

Accepteret svar
Fra : janni_s

Modtaget 40 point
Dato : 23-10-10 12:21

Jeg har været i polen i Krakow og det var en rigtig hyggelig by. jeg har også været i prag, men det sagde mig ikke lige så meget. Jeg synes at Prag er flot, men krakow var for mig mere hyggelig, intim og ikke så turistet som prag

Krakow er polens gamle hovedstad, og i nærheden af byen var vi ude at køre med hestevogn
Vi var også i en gammel saltmine.

Fra http://www.kilroygroups.com/filer/temaer/19_next_stop_krakow.pdf:
"Wieliczka saltminer
Wieliczka ligger 13 km sydøst for Kraków. Den 700 år gamle saltmine i Wieliczka er en af Polens største seværdigheder. Der er i alt 300 km minegange, hvoraf 4,5 km er åbne for turister. Minen er i ni niveauer i 64 –137 meters dybde, det er dog kun de tre øverste og ældste niveauer (64 – 135 meters dybde) som besøges. Her ses hvordan minearbejderne har hugget statuer, kapeller og kunstige søer i salt, sågar lyseKroner består af saltkrystaller. I minen findes også postkontor, kirke og sportshal, og fungerer også som behandlingssted for astma-patienter, på grund af det usædvanlige gode mikroklima"

Og vi var også i Auschwitz-Birkenau.

Desuden er der i byen også et marked og rigtig mange kirker.
Ikke langt fra byen er der en by oppe af et bjerg og her er meget flot og dejlig stemning og også makeder.

I det link jeg citerede ved saltminen står meget om krakow.

Og så er der selvfølgelig også en masse andre ting at se og opleve, og ret billigt at spise og sove.

I prag er der jo lige så mange spændende ting at se, men det er jo et spørgsmål om hvad man er til. jeg synes der var alt for mange mennesker i prag og turister over det hele. Men tilgengæld er der mange utrolig flotte bygninger.
Så hvis i er ude efter en stille og rolig hyggelig (familie) tur ville jeg helt klart anbefale krakow.

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 23-10-10 12:26

Glemte helt at sige at et af de ældste universiteter ligge i krakow, og at der er en jødisk bydel, hvor filmen Schindlers Liste blev optaget.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 23-10-10 13:33

janni_s

Vi læner os mest hen mod Polen da vi har været i prag et par gange. Ja prag er et flot sted men vi vil også gerne se og prøve nye ting.

Kan du anbefale et sted af sove evt. i Krakow eller hvor i var da i besøgte Polen? Vi har kigget på hoteller og sådan men har ikke rigtigt fundet noget vi synes om endnu.

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 23-10-10 13:40

Vi sov i krakow på et hostel agtigt sted. Det var ret billigt, men jeg kan desværre ikke huske hvad det hedder. Det var noget med at det sted hvor vi boede, også var et sted hvor der bor studerende i korte og lange perioder. men jeg tror sagtens du kan finde et billigt sted at sove

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-10-10 14:10

Så er det bare at finde det sted der passer dig, måske janni_s så kan komme i tanke om navnet på det hostel de boede på via nedenstående link.
http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=1148&bih=659&q=hostel+krakow&aq=0&aqi=g10&aql=&oq=hostel+kr&gs_rfai=&fp=f6fc6b999fca9c83

Godkendelse af svar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 23-10-10 22:27

Tak for svaret janni_s. Vi vælger helt klart Polen. Den saltmine lyder spændende. :D

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 24-10-10 02:42

kan desværre stadig ikke huske hotellets navn. Det er også ved at være 7 år siden jeg var der...

Men rigtig god tur. saltminen er meget fin. Man kan blive gift i kirken dernede, men mener det var noget med 8 års ventetid eller noget i den stil...