/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvorfor er batterier opladelige 1,2V
Fra : EiHaBr
Vist : 980 gange
100 point
Dato : 20-10-10 11:25

Måske forkert katagori.
Men hvorfor er opladelige batterier 1,2 V, når andre alm. er 1,5 V - det kunne være sjovt at vide.

Mvh EH

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-10-10 12:02
Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-10 15:42

Der fndes også opladelig batterier med andre spændinger.
Du kan læse noget om det her.

http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

hawaii7

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-10-10 08:21

Det må jo ha' noget at gøre med hvilke materialer, der bruges i elementet.
Ud fra "Den Elektrokemiske Spændingsrække" vil man kunne se
hvor stor spænding, der kan opnås når man bruger to givne materialer.

http://www.denstoredanske.dk/It%2c_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Elektrokemi/sp%c3%a6ndingsr%c3%a6kken

Et godt gammelt "kartoffelelement" der laves med en kobbermønt
og en zinkmønt med en tynd kartoffel skive imellem, vil opnå en spænding på :

ZN : - 0,7618
CU : 0,3419
Lig en spændingsforskel på : 1,1037 Volt

Det er jo forskellige materialer, der bruges til almindelige elementer og genopladelige elementer.

Var det ikke sår'n jeg lærte på en eller anden af de skoler, jeg har gået på / blevet smidt ud af ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-10-10 08:25

Nååå. . .
Det er vist kun en tommelfingerregel.
Der er en lidt større formel her :

http://www.denstoredanske.dk/It%2c_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Elektrokemi/Nernsts_ligning

Gambrinus

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 21-10-10 08:43

Det var dog utroligt hvor mange interessante svar, man kan få på sådan en simpel spørgsmål, det er dejlig lærerig.
Det bliver ikke nemt at skal give point når om nogle dage jeg har kigget nærmere igen.
Så må jeg jo på tværs tage en beslutning - men mange tak for svarene indtil nu.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 29-10-10 14:21

Til hawaii7
Et fantastisk svar med stor gennemgang af batterityper og ladere.
Så du får point.
Til de andre, der var også mange rigtig gode svar, skal jeg lige love for - Tak

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 29-10-10 14:24

Tak for svaret hawaii7.