/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvordan renser man 50år gamle dias ?
Fra : BonneTrut
Vist : 3761 gange
100 point
Dato : 26-09-10 14:42

Hej.
Jeg har nogle gamle dias fra min ungdom, som jeg er ved at scanne til computer, det går
fint, men billederne er fyldt med urenheder, jeg har prøvet, men med ringe resultat.

HJÆLP MIG ?

P.F.T.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 26-09-10 14:45

Pil dem ud af rammerne, gør dem rene i mild sæbevand.
Derefter scanner du uden rammer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-09-10 14:48
Godkendelse af svar
Fra : BonneTrut

Dato : 26-09-10 15:10

Tak for svaret Teil.

Jeg har taget dem ud af rammerne, og vil nu prøve dit råd.
mange tak.
Bonnetrut

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-09-10 15:26

Velbekomme.
Hvis filmen er lidt rund, læg en glasplade over når du scanner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-10 16:29

Når du skal tørre filmen så skyl dem først i vand med en lille bitte smule afspændingsvædske i (til opvaskemaskiner), så er du fri for dråbedannelser.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-09-10 18:16

Nu er sæbevand ikke den bedste løsning, da sæbevandet virker affedtende på billedet. Så hvis billederne skal bevares som DIAS for eftertiden, så dutter det skutte.

Hos fotohandleren kan man købe en vædske som hedder PERMAFILM. Det skal bruges med lidt forsigtighed på den side hvor filmemulationen er, for ikke at ødelægge billedet.
Vædsken trænger ind i filmbasen, og giver det sin naturlige spænstighed tilbage.
Jeg brugte det meget, især på smalfilm, så de kunne holde til at blive vist. Når først filmbasen er tør, har den let tildens til at knække og/eller revne.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 27-09-10 16:26

De herrer har alle lidt ret. Problemet opstår gerne, når din skyllede film skal tørre. Sidder der rene vanddråber, har de en tendens til at lave kalkrande på dit dia. I gamle dage kunne man få noget, der hed en filmaftørrer (blandt fagfolk en filmridser, da det tit var det, den gjorde) Jeg brugte selv et par våde fingre. Men du kan godt have et problem da du ikke har en strimmel, men kun et enkelt billede. Men altså du må prøve at få så mange dråber sæbevand væk som muligt inden de tørrer ud.
Severinos permafilm har jeg ikke prøvet, men jeg vil være meget forsigtig med at røre emulsionssiden. Det er der, ridserne kommer.
Good luck