/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Affotografering af dias
Fra : Thyregod8
Vist : 6235 gange
100 point
Dato : 17-09-10 09:45

Jeg har en hel del gamle dias fra fordums tid, som jeg gerne vil have gjort digitalt med den størst mulige kvalitet.
Jeg har en skanner til at overføre dias til digitalt medie, men jeg synes bestemt ikke kvaliteten er særlig god. Jeg har forsøgt lidt med affotografering og kvaliteten er bedre. Jeg har et godt kamera Sony DSC-F828. Jeg har forsatslinse til næroptagelse.
Jeg er sikker på man kan lave digitaliserede foto ved affotografering af dias langt bedre end med diasskanner.
Hvordan kan man gøre affotografering af dias optimal?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-09-10 09:55

Før i tiden havde flere fabrikanter en forsats man kunne sætte på sit objektiv, sætte dias i, og affotografere på den måde, prøv at se hos HAMA

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-09-10 10:01
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-09-10 10:09

Hama ser tiltalende ud, skal undersøges nærmere. Men måske kunne man lave en opstilling i første omgang, der svarer til Hama, 125 euro er dog lidt. Er der nogen der har et forslag til en opstilling?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-10 10:41

Jeg købte en dias-scanner "office One" hos netto, men syntes heller ikke de blev gode.
Mit næste forsøg bliver affotografering af et billede på en skærm fra en projektor.
Om det bliver godt er jeg i tvivl om.
Måske er mine dias slet ikke så gode som jeg huskede dem.

Jeg ser frem til en god metode.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-09-10 10:49

Nu afhænger meget af hvilken kvalitet scanneren har. Jeg bruger selv denne CanoScan 8800F hvor jeg kan scanne 4 dias i rammer ad gangen og kvaliteten er helt i top.

Den kan også scanne negativer i farve/sort og på skærmen bliver de vist som alm. billederog kan gemmes som sådan. Der kan være lidt støv på Dias/Negativer, men det kan fjernes.

Negativerne kan indscannes fra 1 til 10 stk. ad gangen.

Så du har sikkert ret i at affotografering af dias bliver en bedre kvalitet end resultatet fra en billig scanner, og her er kj's forslag glimrende.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-09-10 10:49

Jeg har læst om af affotografere på skærmen, og har vist også prøvet det en gang for mange år siden. Kvaliteten er bedre end diasscanning, men bærer præg af skærmen.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 50 point
Dato : 17-09-10 12:08

Affotografering bliver kun til lort.
En canonscanner klarer problemet med godt resultat, det kræver lidt efterbehandling i computeren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-09-10 12:13

Problemet er at de fleste bliver skuffede over resultatet,
billederne er ikke som man husker dem fra de gode gamle dage.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-09-10 12:15

Problemet er, at de fleste dias jeg har, er lagt i glasplader, hvilket giver en dårlig kvalitet gennem scanning. De dias, der er uden glas, bøjer filmen og scanneren kan ikke fokusere ordentligt og dermed også med et dårligt resultat. Begge problemer mener jeg kan modsvares gennem affotografering og Hamas produkt ser ikke så tosset ud. Men er der nogen, der har prøvet at lave en opstilling, så man ikke behøver at investere så meget til at begynde med.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-09-10 12:59

Jeg læste en artikel om diascanning, der anbefales at filmen pilles ud af rammerne.
Rengøres i mild sæbeløsning. Når de scannes lægger man en glasplade over filmen.
Det skulle give det bedste resultat, arbejdet er ret så omfattende må man sige.
Og givetvis scannes de i høj opløsning.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-09-10 13:43

Du kan bruge et sort paprør, lave en holder til dit dias i den ene ende, foran dias'et sættes et stykke matglas, den anden ende af paprøret sættes på dit objektiv, alt skal selvfølgelig være lystæt, således at der kun kommer lys ind via matglasset. Så har du din opstillig til affoto af dias, du skal måske experimentere lidt med afstanden fra dias til objektiv.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-09-10 14:42

Citat
Problemet er, at de fleste dias jeg har, er lagt i glasplader, hvilket giver en dårlig kvalitet gennem scanning. De dias, der er uden glas, bøjer filmen og scanneren kan ikke fokusere ordentligt og dermed også med et dårligt resultat.
Det er muligt det er sådan på din scanner, så bør den skiftes ud, med køb af en kvalitets scanner, hvor jeg ikke har oplevet de problemer du beskriver.

Følg kj's råd og brug affotografering..........

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-09-10 15:32

Har selv lige scannet på en HP Scanjet 7400 C, den har nogle år på bagen, men den har en speciel
XPA enhed(Overliggende lampe) til dias, den kan klare 4 dias ad gangen monteret i diasrammer, og det gik fint.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-09-10 15:45

Helt enig kj det har jeg også både til negativer/dias og en til dias i rammer.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-09-10 15:51

Jeg har en Canon Canonscan Lide 700F. Jeg har prøvet og synes resultatet er dårligt. Er der nogen der kender den og har prøvet diasscanning med den.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-09-10 15:59

Citat
Måske er mine dias slet ikke så gode som jeg huskede dem.

de var da SUPER kvalitet?? dengang.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 17-09-10 19:26

Hvis du ender med forslaget med en forsats til affotografering, skal du huske på, at rette objektivet mod samme (ret kraftige) lyskilde hver gang så du får et ensartet resultat. Himlen er ikke altid lige blå

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-09-10 09:07

Jeg har en office one dias scanner fra Netto til 300 kr. og har taget flere hundre kopier af såvel lysbilleder som af alm negativer både sort-hvid og farve. Nogle af negativerne er ikke specielt gode, hvorfor de må i et fotoprogram efterfølgende, men det materiale der er i orden ved indscanningen, er helt OK til PC'eren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-10 09:41

Tak alka - så er det nok mine dias som ikke er gode nok.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-09-10 12:22

Tak for svaret Teil. Jeg vil forsøge med min diasscanner igen. Jeg har fået at vide, at Hamas disasdublikator ikke giver et godt resultat i forhold til en skanner - måske skulle man købe en bedre skanner i stedet for den jeg har fra Aldi. Fotografen anbefaldede dette.