/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD problem på Panasonic
Fra : Oldboston
Vist : 493 gange
100 point
Dato : 17-09-10 06:52

Min DVD-afspiller har tjent mig trofast i fem år, men igår opstod et problem, så den slet ikke virker mere. Jeg havde lånt en DVD-skive af en ven; indhold: en TV-udsendelse fra TV-3, som min ven selv har optaget og fjernet reklamerne fra. Jeg ville gerne se det pågældende program, og den første time gik fint, men så holdt jeg en pause, slog DVD-afspilleren fra.

Da jeg næste dag ville se resten af udsendelsen, kom introbilledet med DVD-ikonet og teksten "læser" oppe i hjørnet. Den læste og læste, men efter ca. 3 sekunder slår den fra, der bliver grå skærm i et sekund, så læser den igen, så grå skærm og så videre i en uendelighed.

Det værste var, at da jeg ville prøveafspille en anden film fra min samling af DVD-film (og her er der tale om købefilm til fuld pris fra TP og andre butikker), så gentog det samme sig under indlæsningen.

Er det Panasonic-afspillerenes indlæsningsmekanisme, der er gået i stykker? Findes der en måde at reparere den på? Jeg forsøgte også at afspille TV-udsendelsen på min PC, men det mislykkedes, måske har jeg ikke det rigtige program installeret. Men jeg kan godt se en del af mine købefilm på PC, hvorfor så ikke denne TV-udsendelse.

Jeg mangler at skrive, at TV-udsendelsen er optaget på en Verbatim-disk. Der er disse tekniske specifikationer på den: DVD-R. 4,7. 16x. 120.

Skriv nu ikke, at jeg bare kan købe en ny afspiller til 400 kr. Jeg vil kun have kvalitet, og Panasonic og B&O har altid været mine foretrukne mærker.

Håber på hjælp....venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-09-10 06:57

du kan prøve med en rense-dvd men det kan også være læseren der er gået i stykker så kan det nok ikke betale sig at få den rep.

Accepteret svar
Fra : spam-free

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-10 07:52

Citat
teksten "læser" oppe i hjørnet

har været ude for det.... 2 gange
med DENVER dvdspillere fra h nyborg, begge var defekte
og røg på lossepladsen

den jeg har nu, har det som dig?
men, det er så skiverne den ikke vil/ kan læse
også selvom de lige er pakket ud og brændt.
brænder jeg en anden film på samme skive, så kan den igen

så jeg ville gætte på dit læsehovede er (dømt død)
eller bare blevet møget til, gennem årene
prøv dette
http://www.avxperten.dk/diverse/skaerm--cd-rens/skaerm--cd-rens.asp?gclid=CM6t_q7kjaQCFYssDgod1DKEIw

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-10 08:13

INTET elektronik holder evigt...

Da fejlen sker ved både egne og købte DVDer er fejlen jo klart i afspilleren....

Så enten er den godt "sandet" til på læsehovedet eller der er sket en elektronisk brist...

En rensning kunne gøre underværker (glem alt om rep. af en AFSPILLER - det er de ikke værd)

Pas i øvrigt på med for meget brug af skiver med "påklistret" label - de "sviner" læsehovedet alt for meget....

Du kan jo blot "afprøve" skiven i komputeren - der virker den garanteret....

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-09-10 18:14

Citat
Du kan jo blot "afprøve" skiven i komputeren - der virker den garanteret....

Nej, det mrækelige er, at skiven heller ikke virker i computeren. Jeg så den første times indhold på TV-apparatet, da virkede det fint. Nu vil den hverken give noget billede eller lyd på TV-skærmen eller på computeren, hvor jeg har forsøgt at afspille den. Jeg kan se andre dvd-film på pc'en. Hvorfor mon ikke denne?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-10 18:48

Nåhhh...

Hvis ikke den giver fejlmelding så er der bare "fedtfingre" på

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 18-09-10 13:09

Tak for svaret spam-free. Jeg har bestilt et rensesæt hos firmaet, så må jeg se om det virker. Men det kan jo også være laserhovedet, der er slidt op, derfor stiller jeg et nyt spørgsmål på kandu om køb af ny dvd-afspiller, for jeg vil gerne høre gode råd.
venlig hilsen, Oldboston

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 23-09-10 09:13

Slutningen på historien var: Jeg fulgte spam-free's råd og købte to rense-CD hos avxpertend. Den ene var den billigste rense-cd uden væske, men den anden var med en flaske rensevæske, hvoraf der skulle påføres en enkelt dråbe. Den første havde ingen virkning. Men den anden stod og arbejdede et par minutter, så kom der instruktioner på flere sprog, og efter et minut ere havde den renset læser-hovedet, og dermed reddet den gamle DVD-afspiller fra genbrugspladsen.avxperten var lette at handle med, der gik to dage med at få varerne frem, priserne var yderst rimelige.
Derfor tak igen til spam-free og også til jer andre, der har skrevet gode svar til spørgsmålet.
Venlig hilsen, Oldboston