/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Notebook contra PC
Fra : Nitta
Vist : 425 gange
100 point
Dato : 05-09-10 21:52

Jeg har gennem nogle år brugt min hjemmestrikkede PC med stor fryd og mange op og nedture.
I den forløbne tid er teknikken løbet fra mig. Nu spørger min datter mig, hvad forskellen er på en notebook og PC, eller en notebook og en labtop.
Og der sidder jeg så, jeg som har min opdragelse fra hexadecimalprogrammeringstiden og DOS- styresystemer. Jeg udviklede i Comalsproget et skemalægningsprogram på en gammel BBC-computer. brugte 18 kB til hele programmet, og det gav en nærmest windowsagtig brugerflade med plads til at lægge skoleskema for et par hundrede skoleelever med individuelle skemaer.
- og nu kan jeg ikke svare på, hvad forskellen er på en notebook og en normal PC.
hvad skal jeg svare min datter ?

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-09-10 22:09

Hejsa

Uden at kunne al det tekniske, kan jeg fortælle følgende:

En notebook er en lille bærbar, der kan det mest basale: Hente mails, gå på internettet, afspille musik og køre små spil og programmer.

En laptop er lidt (til en del) større end en notebook og kan bruges til flere krævende spil og programmer alt efter prisen på den.

En stationær PC kan ligesom laptop'en variere med hvad den kan og kommer igen helt an på prisen. denne er dog som af navnet stationær ikke så nem at slæbe rundt på. Dog kan denne med fordel vælges ved fast arbejdsplads, da en opgradering er til at betale for.

Når jeg skriver prisen er det selvfølgelig inde for samme producent. den samme pris på 2 pc'er, hvor den ene er en IBM og den anden en Acer, vil Acer'en selvfølgelig kunne klare mere end IBM'en. Efter min erfaring: Jo større et navn, desto dyrere. Man kan også gå efter CPU, GPU eller RAM, men så bliver det mere teknisk og hvor nogle siger AMD siger andre Intel eller Nvidia og ATI , så der vil jeg helst undgå at skrive for meget

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 05-09-10 22:30

Joh, tak CiviC - Det er lidt af den samme følelse for maskinerne, som jeg har; men sådan en detalje som et CD/DVD-drev - i interfacemængden - kan man forvente det i en notebook; eller med andre ord - er notebooken baseret på at hente al sin software på nettet?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-10 23:04

Citat
er notebooken baseret på at hente al sin software på nettet?
en notebook har jo usb stik som alle computere, så alene fra nettet er svaret Nej du kan ikke forvente at der CD eller DVD drev på en notebook som er en lille letvægts bærbar med 12-14" skærm.
En laptop kan mere som Civic skriver og er større og har 14-18" skærm, der er flere "løsdele" i en laptop i modsætning til en notebook hvor næsten alt er integreret i bundkortet.
Glem nu ikke den mindste NETBOOK som er en rigtig lille baby computer 10-12" skærm så den er ikke større end en sammenfoldet A4, den har selvfølgelig heller ikke CD eller DVD drev, der er slet ikke plads, men den har usb indgange så helt afhængdig af at input kommer fra internettet er den ikke, en netbook kan stort set kun bruges til mails og internet + lettere arbejde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-09-10 23:08

Jeg ville ikke bruge betegnelsen PC når du sammenligner som her så bør du bruge betegnelsen DESKTOP om den stationære computer
PC står for Personal Computer og kan bruges om alle personlige computere også de bærbare

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-10 23:12

De betegnelser hviler også på et løsagtigt grundlag.

En PC var en computer introduceret af IBM , omkring1980 ( eller var det lidt før?) . Den var personlig og uafhængig i modsætning til de tunge centrale systemer med ternminaler som var blevet almindelige i årene før. Prisen var så det kun var chefer som af prestige hensyn fik en. Den var heller ikke særlig anvendelig til ret meget .
Den var meget sjælden i Danmark.

Derefter kom XT som kunne monteres med harddisk, hvis n´man havde råd.

Derefter AT med en struktur , som stadig anvendes.

Så ingen af de computere folk går og kalder PC ere , er i virkeligheden PC.

En desktop er beregnet til at stå ovenpå et bord.

En laptop er lile nok til at man kan sidde med den på skødet (deraf navnet) selv om den nu er bedst på et bord. skærm, tastatur og systemenhed er sammenbygget, og den kan virke på et indbygget eller vedhæftet batteri.

En notebook er som en laptop bare mindre ( som en notesbog)

Men navnene bruges ofte forkert og i slæng.

Godkendelse af svar
Fra : Nitta

Dato : 05-09-10 23:19

Tak for svaret o.v.n..
Du rammer mest præcis, hvad jeg søgte.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-09-10 23:39

Selv tak - vi blev lidt klogere allesammen, det Transor fortæller vidste jeg ikke, min viden er mest fra Wikipedia og hvad jeg har hørt og set rundt omkring:
http://da.wikipedia.org/wiki/Pc

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 06-09-10 00:08

Jamen det er somme tider rart at få vendt nogle tanker.
Da danske skoler valgte IBM-systemer i sin tid, havde man eksperimenteret med allehånde
museumsmaskiner (ZX81, Commodore, Lynx, Texas, o. lign.); men så forærede IBM til Danmarks lærerhøjskole 25 maskiner for at undgå, at Acorn kom ind på skolemarkedet med den i England 6502-processorbaserede BBC-computer. Det var Personal Computers! (stk.pris dengang 25-40000 kr)
Acorns linie blev videreført af Apple; - - men - - samtlige lærere, der kom på kursus på lærerhøjskolen, ville efter kursus selvfølgelig vælge det de havde lært på, så det blev IBM-maskiner, der kom til at flyde ud over landet - ret hurtigt blev de mange tidligere varianter af computerfabrikater erstattet af kloner af IBM - de såkaldte bambus-computere. Disse maskiner afløste så de netværksbaserede computere og tilhørende terminaler, som "transor" omtaler. Siden er maskinerne lavet over omtrent samme læst(form); - og rigtigt - "transor", vi er tilbage omkring 1980. Det var dengang, jeg pr. brev købte min første computer - loddede den sammen og øvede mig i 16-talssystemet. Displayet var 8 cifre som en gammel lommeregner. Derefter dukkede Apple IIe op, afløstes af BBC B, og siden har jeg kun brugt hjemmestrikkede Desktop's