/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Køleskab for koldt
Fra : Pagh
Vist : 5156 gange
40 point
Dato : 05-09-10 19:59

Hej.

Jeg har lige købt et lettere brugt Bosch Cooler køle-/fryseskab. Den tidligere ejer siger, at det fungerede upåklageligt da hun brugte det. Jeg sluttede det til for tre dage siden - men det er simpelthen for koldt. Jeg har prøvet at stille termostaten på hhv. 5 og på 1, og uanset hvad, så er temperaturen under frysepunktet. Der er allerede kommet rim på hele bagsiden indvendigt.
Kan det være en defekt termostat?
I så fald, hvordan finder jeg ud af, hvilken termostat jeg skal bruge, og hvordan den udskiftes?
Andre gode råd?

På forhånd tusind tak for hjælpen :)

Pagh

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-09-10 20:10

At der kommer rim på bagsiden er helt normalt, det ville ikke være godt hvis der var tørt. Har du målt temperaturen i skabet? Kan evt. gøres med et elektronisk stegetermometer, ikke 100% præcist, men vejledende, om ikke andet kan du se om der er forskel på temperaturen når skabet står på 5 og på 1.
Prøv det og lad høre resultatet.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-09-10 20:38

Hvad har du målt temperaturen til ?

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 05-09-10 21:19

Hej

Jeg har lige fået mit køleskab lavet og det frøs også, men det var termostaten, en teknikker kom og skiftede, det køre perfekt nu (Electrolux)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-10 23:23

Hvis der kun er en kompressor og du lige har fyld en masse i fryseren , vil køledelen blive for kold medens den arbejder på at fryse varerne i frysedelen ned.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-09-10 07:31

som der står skrevet hvad er temperturen i skabet mål denne
2 tjek at listerner hele vejen rundt lukker tæt og er "bløde"

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-09-10 08:20

der er sikkert en god grund til, at sælger valgte at skille sig af med køleskabet.

Kommentar
Fra : Pagh

Dato : 06-09-10 09:59

Tak for alle svarene!

Jeg har endnu ikke målt temperaturen i fryser eller køleskab, da jeg ikke har et termometer. Det vil jeg lige se om jeg kan få anskaffet her i dag.

Der er endnu ingenting i fryseren.

Vender lige tilbage når jeg har målt.

Pagh

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-09-10 14:31

Når kompressoren kører - og den køler som du beskriver Pagh, så er kan der faktisk kun være tre årsager. 1. Termostaten virker ikke. 2. Døren/dørene er meget utætte og slutter ikke til - og så den 3. Der findes mennesker, der lader døren/dørene stå åben mens de fx smører madpakker, laver m,ad osv. så vil kompressoren køre meget for, at fryseren kan holde temp.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-09-10 19:34

Citat
og uanset hvad, så er temperaturen under frysepunktet.

Hvordan har du fundet ud af det uden et termometer

Kommentar
Fra : Pagh

Dato : 07-09-10 19:11

Jeg har fundet ud af det ved, at den flaske vand jeg havde stående i køleskabet altid havde is i. Så måtte temperaturen jo være under frysepunktet :)

Jeg har fået købt et termometer.

Temperaturen er det samme uanset hvad termostaten står på. Der er -3 grader i køleskabet og hele -37 grader i fryseren.

Hvis det er termostaten der skal skiftes, hvordan finder jeg så ud af hvor den sidder og hvordan den udskiftes? Det må man kunne gøre selv, hvis man er lidt snu?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-09-10 19:51

Har du læst dette ( taget fra http://www.kandu.dk/spg83139.aspx ) ?:

Hvis dit skab umidelbart kører ok ( dvs. har "stilstands-perioder" ind imellem ) men blot ikke kan kommen ned på +5 Grader C - Da vil jeg nok stå temmelig hårdt på at du har en termostatfejl...

Inden du beslutter om du vil købe en ny termostat kan du lave en test:

1. Afbryd skabet fra El-nettet

2. Luk op ind til termostathuset ( der hvor drejeknappen sidder..)

3. Monter klemme 3 og 4 på samme stikben ( Sæt dem sammen/kortslut dem )

4. Dette vil bevirke at skabet vil køre konstant nå du tilslutter det til stikkontakten
( Du behøver ikke at samle termostathuset igen for at teste..)

5. Testen går nu ud på at kontrollere om skabet bliver kold nok - eller rettere sagt - holder sig
kørende konstant ? - Prøv at lade skabet køre natten over - sæt et glas vand midt i skabet, med
et termometer i.. - Efter en nats tid skal temperaturen være nede på "meget koldt" ...

6. Hvis det er tilfældet, har du hermed konstateret at termostaten er defekt...!

7. Hvilken termostat du skal bruge ? - Ja, det afhænger jo af hvilket skab der er tale om ?

Hvis du udfylder vores mail-formular på web-shoppen www.hvidevaredele.dk - med alle relevante data på dit skab - Da skal vi oplyse dig om hvilken termostat du skal bruge.. - og ligeledes prisen...

Så er det kun op til dig at bedømme hvor meget du vil ofre på skabet...

Held & lykke med projektet !

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-09-10 19:55
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-09-10 16:09

defekt termostat

Kommentar
Fra : Pagh

Dato : 08-09-10 16:43

Endnu engang tak for svarene, det er skønt med så meget respons!

@pifo - jeg har læst den tråd igennem inden jeg oprettede denne. Jeg gik ud fra, at jeg ikke kunne bruge samme metode, da mit køleskab jo sagtens kan blive koldt?

Men der er efterhånden meget der tyder på, at det er termostaten der skal udskiftes. Jeg sender en mail til hvidevaredele og beder dem fortælle mig hvilken jeg skal bruge, og så tager jeg den derfra :)

En sidste ting; hvordan finder jeg ud af hvilket svar der skal have points? Det er mit første indlæg her på siden, så jeg kan ikke helt gennemskue det.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 08-09-10 21:00

Jeg vil mene at " alka " kommer med det gyldene korn for " private køletekniker ".......

Men det er jo dit valg...

Mvh Bassebo...