/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Defekt køleskab?
Fra : Fransa
Vist : 10998 gange
20 point
Dato : 14-02-06 20:46

Jeg har et ca 10 år gammelt køleskab, der nu er holdt op med at køle ordentligt. Det holder simpelthen ikke temperaturen lav nok. Er der noget jeg kan gøre, eller er det bare ved at være udtjent?
På forhånd tak
Frans

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-02-06 20:50

kontroler gummipakningen i lågen , smør den evt med silokone
men må nok sige at det ikke kan betale sig at ofre noget på det , det vare ikke længe før der kommer mere til , så bliver det hurtigt for dyrt

Kommentar
Fra : Fransa

Dato : 14-02-06 20:55

Jeg har på fornemmelsen at der måske kunne være noget med termostaten, da det ikke køler/brummer hele tiden, men kun ind imellem. Det virker altså som om det er "tilfreds" med de 8-10 grader derinde. Lyder det rigtigt?

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 21:09

Der er uden tvivl meget du kan gøre, men som sagt: Skift det ud med et a-skab, det betaler sig

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-06 21:27

Du kan ikke endgang få fyldt nyt kølemiddel på dyret - for typen er udgået og ulovlig at bruge.
Iser den til.
Bliver kølefladen kold over det hele
Bliver kondensatoren varm bag på (de sorte ripper)
Prøv at stoppe den en timestid og se om den "retter sig ind"

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-02-06 21:32

du må gerne bruge kølemidlet inu til gamle anlæg , men ikke til nye
men det er ret dyrt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-06 21:36

Ok men jeg var overbevist om at det var forsvundet - men der tappes og renses måske stadig.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 14-02-06 23:41

Hej Fransa

Hvis dit skab umidelbart kører ok ( dvs. har "stilstands-perioder" ind imellem ) men blot ikke kan kommen ned på +5 Grader C - Da vil jeg nok stå temmelig hårdt på at du har en termostatfejl...

Inden du beslutter om du vil købe en ny termostat kan du lave en test:

1. Afbryd skabet fra El-nettet

2. Luk op ind til termostathuset ( der hvor drejeknappen sidder..)

3. Monter klemme 3 og 4 på samme stikben ( Sæt dem sammen/kortslut dem )

4. Dette vil bevirke at skabet vil køre konstant nå du tilslutter det til stikkontakten
( Du behøver ikke at samle termostathuset igen for at teste..)

5. Testen går nu ud på at kontrollere om skabet bliver kold nok - eller rettere sagt - holder sig
kørende konstant ? - Prøv at lade skabet køre natten over - sæt et glas vand midt i skabet, med
et termometer i.. - Efter en nats tid skal temperaturen være nede på "meget koldt" ...

6. Hvis det er tilfældet, har du hermed konstateret at termostaten er defekt...!

7. Hvilken termostat du skal bruge ? - Ja, det afhænger jo af hvilket skab der er tale om ?

Hvis du udfylder vores mail-formular på web-shoppen www.hvidevaredele.dk - med alle relevante data på dit skab - Da skal vi oplyse dig om hvilken termostat du skal bruge.. - og ligeledes prisen...

Så er det kun op til dig at bedømme hvor meget du vil ofre på skabet...

Held & lykke med projektet !

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-02-06 07:35

Som hvidevarer rigtigt skriver, kan du "kortslutte" termostaten, på den måde køre skabet uden termostat. Nogle termostater kan justeres, men det kommer an på typen. Før hen kunne alle termostater justeres, men da det skal være så billigt som muligt, er det (med mekanisk) ikke altid muligt mere. Sidder der en eller to skruer synlige - efter du har frilagt termostaten, kan du prøve at dreje på en af dem. en omgang h. om svarer til ca. 2 grader. Er der tale om en elektronisk termostat, kan du ikke gøre noget. Det kan også være knictor-relæet der slår fra. Det relæ er en slags sikring der sidder på siden af kompressoren i klemdåsen. Starter kompressoren ikke, kan dette relæ slå fra, således, at kompressoren ikke lider overlast. Hvis du kan holde 10 grader i køleskabet, er det ikke utæt, hvorfor der ikke er problemer med kølemediet.
Elgiganten har lige haft tilbud på et STORT Bosch A køleskab til 1.999-