/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Landbrug - nogle her som dyrker kornavl?
Fra : bluesky
Vist : 845 gange
200 point
Dato : 18-08-10 16:48

Hejsa,

Jeg sad lige og tænkte på nogle af de problemer som kornavlere (især) kan opleve med kraftige vinde/nedbør hver år på specifikke områder af deres afgrøder. Jeg har fået en idé, som er langt udenfor mit kompetence område og søger derfor sparring omkring ideén.
Er der nogen her - eller skal jeg søge i andre fora ?

Bluesky

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-10 16:56

Der er måske en - men han er vist først tilstede her på Kandu i morgen formiddag.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-08-10 17:01

Pa nu på, en snu partner kan stjæle ideen.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-08-10 17:17

Hej Teil,

efter 20 år i IT -branchen - har jeg oplevet det mange gange men er stadig af den opfattelse at hvis du har en idé skal du søge de rette kompetencer. Måske bliver den skudt ned med det samme pga. fakta eller også kan du finde en "ildsjæl" som siger: " lad os prøve".
Jeg har ikke de "vise sten" - men blot et ønske om at tale med kompetente personer på dette område som er meget fjernt fra min dagligdag -men dog en tanke/idé som lige skal vendes

Bluesky

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-08-10 17:38

Et landbrugscenter kan måske formidle en kontakt.

Jeg er godtnok omgivet af kornmarker til alle fire sider men ved ikke
så meget om landbrug.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-10 18:04

Citat
Jeg er godtnok omgivet af kornmarker til alle fire sider men ved ikke
så meget om landbrug

Stjæl lidt af kornet, altså de hårde små på toppen af græsset.
Knus dem fint med en hammer, bland dem med vand og gær og put det i en varm ovn, så opdager Du hvor brødet kommer fra

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-08-10 18:10

Jeg har ikke mere kornmarker, men kender til kornavl fra min barndom,
og så er jeg ret fortrolig med at få patenteret idéer fra mange år i industrien...

Vil du røbe om din idé går ud på:
-at høste bedre på våd, blød jordbund?
-at tørre det for våde korn på en billigere måde??
-eller alternativ anvendelse for det for våde, spirede korn???

Selv har jeg et forslag til det sidste:
Lav kornet om til malt med det samme...

Og hvis du tænker på at sælge din idé,
så røb ikke noget før du har en underskrevet fortrolighedsrapport fra den potentielle køber.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-08-10 18:21

Hejsa igen,

Jammen så lad os tage en uformel snak på PM Svendgiversen og evt. andre som kan /har lyst til at bidrage med positive input/kritik skal være velkomne. Så vil jeg oprette et forum hvor vi kan "ping-pong" "tåbelige ideér

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-08-10 18:25

Men kort fortalt, om det evt. kunne være muligt at undgå at kornet/majs lagde sig ned ved styrt regn, overflod eller vindstød via genbrug af forrige års høst

Bluesky

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-08-10 18:37

Af forrige års høst er kornet jo nok spist og halmen brugt som foder eller "fy" til opvarmning,
hvis noget er bevaret kan det næppe fordeles, så det beskytter ny høst?

Men ellers er idéen god nok, lidt stuktur på marken hjælper mod uvejr...

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 18-08-10 18:50

Mener da at mejetærskernes "bord" den runde forrest på den, efterhånden er blevet så god, at den kan få selv det væltede korn med

http://www.masseyferguson.com/EMEA/DA/products/harvesting/combine/272.aspx

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-08-10 18:58

Vi børn gik forrest med lange kæppe og rejste kornet, resultatet var ikke så ringe.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-08-10 19:28

Hejsa,

Tak for input

Tanken gik nu mere på evt. at genanvende årets strå.... men ikke nødvendigvis. Derfor søger jeg erfarne folk i dette område, som er åbne for nye ideér. Kan være at det er en "tosset" idé meeen ser gerne at folk med kompetence på dette område, kan bidrage til at komme frem til Go/No Go

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-08-10 19:37

Hejsa Olsen-50;

Enig at nutidens maskiner er virkelig effektive og som nævnt er dette bestemt ikke mit kompetence område, men en idé dukkede op og der må "sagkunskaben" som oplever det i deres dagligdag meget gerne bidrage Jeg har de sidste dage set mange nedslående syn på markerne omkring os og måske kunne jeg sammen med vidende landmænd prøve at udveksle tanker og måske lave et prøveforsøg på et kritisk areal .....??

Bluesky

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 200 point
Dato : 18-08-10 20:52

Bluesky

Er uddannet landmand i sin tid....

Vil gerne høre mere om hvad din ide lige går ud på, for umiddeltbart lyder det lidt som noget umuligt?

Hvordan genanvende strået?

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-08-10 21:43

Hejsa Ekspress105,

Som nævnt vil jeg meget gerne "ping-pong" tankerne med folk som dig som har forstand på landbrug og korn/ager brug. Jeg har blot fået en tanke og måske kan I "skyde " muligheden ned med det samme og det er fint nok med mig ! Men jeg kan ikke slippe tanken før jeg har fået viden fra folk som har "det" i deres hjerte !

Bluesky

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-08-10 21:46

Jamen lad mig da høre hvad det er du har tænk på?

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-08-10 21:59

Sidste kommentar for iaften,

Der har været flere gode input idag/aften og jeg ville meget gerne have, hvis interesserede i at tage en snak om muligheder, sendte mig en mail via PM så kan vi tage den derfra, hvis tanken ikke er håbløs (husk jeg kommer fra IT, og forretningsudvikling og ikke har nogen anelse om jeres verden ! ), men engang imellem er det sundt at tænke udenfor egne rækker

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-08-10 22:04

Hvorledes det kunne være muligt at undgå at korn og lign. spirede i vådområder samt ikke blev lagt ned i turbulente områder på marken.

Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-10 22:59

Som der også er nævnt tidligere i tråden

Har du en virkelig god ide, så skal du ikke dele den med alle os andre....det kunne jo være du var den første der havde lige præcist den ide, og kunne tjene penge på den

Prøv at læse lidt her

http://www.rettigheder.dk/index.php?action=patenter1&gclid=CNP2jvT2w6MCFZcqDgodahW2Yw

Håber det er en genial ide, der vil kunne redde høsten fremover... her på Nordsjælland ser det ikke for godt ud, kornet er ved at være sort, og jorden drivvåd

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-08-10 23:12

Godaften Norsted1,

Tak for linket

Det er de selv samme marker, som fik mig til at tænke....
Tankerne gik fra problemerne i hvedeområderne i Rusland, til oversvømmelse i Pakistan til de muligheder som danske avlere havde med deres kvalitetskorn - som her i Nordsjælland pludselig stod på spil.
Det er virkelig tragisk, at se forskellen som er sket på en uge på markerne i regionen !

Derfor tankerne, som kræver viden som jeg ikke har !

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-08-10 23:24

Hejsa igen,

Undskyld at jeg lige manglede et "d" Nordsted1

Jeg har nu fået et par tilbagemeldinger som jeg vil følge op på og de kan måske fortælle mig om jeg er helt galt på den, men også har en af mine kontakter i Silkeborg området lige stillet 2,5 Hektar til rådighed, da dette er tabt for i år.

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 07-10-10 14:04

Hejsa,

Tak for jeres konstruktive input.
Jeg har nu tilbragt en del tid sammen med kornavlere og må konstatere at der er for mange udfordringer til at kunne gennemføre idéen i praksis.

Men tak for jeres meget givende input

Bluesky

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 07-10-10 14:07

Tak for svaret Ekspress105.

Jeg har nu (indtil videre ) begravet min tanker på dette område

Bluesky

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-10-10 17:11

Var så lidt..

Men jeg kunne nu tadig godt tænke mig at høre nærmere om hvad du havde forestillet dig?