Som freelance bogholder og uddannet revisorassistent har jeg ofte været med til at trække ting fra der er købt før opstart af virksomhed. Incl. min egen. Købte en dyr printer 3 mdr. før jeg startede op. Rådførte mig med den revisor jeg arbejdede for på daværende tidspunkt, og hans svar lød i retningen af: "hvis det er noget du har købt med intentioner om at skulle bruge det i dit firma, så tager du det med på den første momsangivelse". Og det gjorde jeg.
Har haft samme spørgsmål fra en der overvejede at starte som mekaniker, og havde fået tilbudt en autotrailer. Der var svaret det samme fra revisoren.
Så hvis du har tænkt dig at bestille et cvr nr i år, så ville jeg uden tøven tage det med i din første moms, hvis altså det er helt klart at det er til virksomhedsbrug.
Hvis man kan forsvare overfor Skat hvorfor man har gjort som man har gjort, fx, at man kunne spare 2000 kr på at købe en eller anden vare inden man starter op, og at den er købt til firmaet, så ville jeg ikke tøve.
Men hvis ellers man indberetter sin moms til tiden, betaler sin skat, og ikke kører med kæmpe underskud flere år i træk, så er personlige firmaer rimelig fredet hos Skat i øjeblikket. De vil hellere rådgive end at bruge mandetimer på at rode alle vores regnskaber igennem.. Selv selskaberne skal ikke sende nær så mange oplysninger ind mere.