/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Få betalt moms tilbage
Fra : theged
Vist : 568 gange
50 point
Dato : 09-08-10 10:26

Hej.

Jeg har købt en del ting ind til den enkeltmandsvirksomhed jeg er i gang med at starte. Da jeg ikke er momsregisteret endnu, er det alt sammen købt med moms.

Men bare lige for at være på den sikre side.

Når jeg give disse fakturaer til min revisor, så vil jeg få tilbage betalt de 25% af mine køb, korrekt? Og dem kan jeg så bruge på at købe mere ind til firmaet?

Eller hvordan er det skruet sammen?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-08-10 10:36

Så vidt jeg ved er det sådan at du skal være momsregistreret, før du kan trække noget fra. Da jeg startede i sin tid, blev jeg momsregistreret med det samme og kunne så trække momsen fra mine etableringsomkostninger, og fik dermed penge tilbage idet det udgående moms var større end den indgående.(der var ingen indgående)

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 09-08-10 10:36

Citat
Når jeg give disse fakturaer til min revisor, så vil jeg få tilbage betalt de 25% af mine køb, korrekt?

og hvad med DATO en på kvitteringerne = skal han også rette dem
Citat
Da jeg ikke er momsregisteret endnu

Kommentar
Fra : theged

Dato : 09-08-10 10:37

Nu har jeg bare brugt over et halvt år på forskellige indkøb, så derfor tænkte jeg at det måske var nemmere bare at gemme det hele til sidst...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-08-10 10:48

Den går ikke.

Kommentar
Fra : theged

Dato : 09-08-10 11:25

Så jeg har ikke mulighed for at trække momsen ud af det jeg allerede har købt??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-08-10 11:32

Du kan registrere dig med tilbagevirkende kraft, jeg mener dog max. 3 mdr.

Kommentar
Fra : theged

Dato : 09-08-10 11:41

Så har jeg sku travlt...

Tak for det ellers...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-08-10 12:33

- det er 20% af dit samlede køb du skal have retur...

Kommentar
Fra : theged

Dato : 09-08-10 12:44

Men det kan godt lade sig gøre, selvom det er ved at være flere måneder siden jeg har købt det?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-08-10 13:15
Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-08-10 17:57

Uanset om du er momsregistreret eller ej skal du købe alt ting og betale moms.

Når du ikke er momsregistreret får du intet godtgjort. Du skal bare betale og se glad ud.
Efter du er blevet momsregistreret kan du få momsen godtgjort, eller rettere sagt modregnet den moms du får for dine varer.

Lær lidt regnskab inden du begynder på sådanne ting.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-10 19:33

Citat
til den enkeltmandsvirksomhed jeg er i gang med at starte

Hvis "firmaet" ikke er startet (CVR-nummer) er problemet jo løst....

Du kan IKKE få noget tilbage som slutbruger

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-08-10 09:02

Tal med skat, og spørg om at blive registreret nu, og om du så kan fratrække tidligere afholdte etableringsomkostninger

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 16-09-10 22:30

Som freelance bogholder og uddannet revisorassistent har jeg ofte været med til at trække ting fra der er købt før opstart af virksomhed. Incl. min egen. Købte en dyr printer 3 mdr. før jeg startede op. Rådførte mig med den revisor jeg arbejdede for på daværende tidspunkt, og hans svar lød i retningen af: "hvis det er noget du har købt med intentioner om at skulle bruge det i dit firma, så tager du det med på den første momsangivelse". Og det gjorde jeg.

Har haft samme spørgsmål fra en der overvejede at starte som mekaniker, og havde fået tilbudt en autotrailer. Der var svaret det samme fra revisoren.

Så hvis du har tænkt dig at bestille et cvr nr i år, så ville jeg uden tøven tage det med i din første moms, hvis altså det er helt klart at det er til virksomhedsbrug.

Hvis man kan forsvare overfor Skat hvorfor man har gjort som man har gjort, fx, at man kunne spare 2000 kr på at købe en eller anden vare inden man starter op, og at den er købt til firmaet, så ville jeg ikke tøve.

Men hvis ellers man indberetter sin moms til tiden, betaler sin skat, og ikke kører med kæmpe underskud flere år i træk, så er personlige firmaer rimelig fredet hos Skat i øjeblikket. De vil hellere rådgive end at bruge mandetimer på at rode alle vores regnskaber igennem.. Selv selskaberne skal ikke sende nær så mange oplysninger ind mere.